شماره ۴۲۲ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۸ آبان
صفحه را ببند
سیدمحمد خاتمی:
سال 84 اشتباه کردیم اما در‌سال 92 حرکتمان تکامل یافت

رئیس دولت اصلاحات با تأکید بر ضرورت و نیاز جامعه به باز بودن فضای نقد تأکید کرد که یکی از مهم‌ترین محورهای اصلاح‌طلبی، نقد دایم است چون ما معتقد به کمال تدریجی جامعه و انسان هستیم. به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام سید محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری پیشین کشورمان، روز گذشته در دیدار جمعی از جوانان حزب اعتماد ملی با گرامیداشت یاد و خاطره سالار شهیدان، حضرت امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان و نهضت بزرگ و تاریخ‌ساز عاشورا پس از شنیدن نقد‌ها و نظرات جوانان اعتماد ملی سخن می‌گفت، با پذیرش اشتباهات بیان کرد: شاید یکی از بارز‌ترین اشتباهات ما از‌‌ همان انتخابات ۸۴ بود. اصل قضیه قابل قبول است اما این‌که مصداق آن اشتباهات چه اتفاقی و چه کسی بود و چرا اینطور شد، قابل بحث است. در مورد میزان سهم هر کدام از ما که موثر در این اشتباهات بودیم، ممکن است اختلاف نظر وجود داشته باشد اما به‌هرحال اشتباه‌ها وجود داشتند. تجربه‌ای که در‌سال ۹۲ داشتیم و نتیجه‌ای که گرفتیم، نشانه تکامل حرکت است و شاید اگر این روش و رویکرد را در چند دوره قبل داشتیم، وضع ما به گونه دیگری بود. البته نقدهای دیگری هم می‌توان وارد کرد. وی یکی از کارهایی را که باید جوانان انجام دهند نگاه به گذشته خواند و یادآور شد: البته همواره گفته‌ام، به دوستانی هم که در حاکمیت هستند، عرض کرده‌ام که ماندن در گذشته خسارت‌های بسیار فراوانی دارد. می‌توان گذشته را مطالعه کرد و از آن درس گرفت اما باید نگاه به آینده داشت. وی با تأکید بر ضرورت نگاه به آینده و نقد گذشته افزود: گفته می‌شود که باید اصلاحات و جریان‌های دیگر را نقد کرد؛ این حرف درستی است اما آیا فضای نقد کامل وجود دارد؟ در جایی که جریانی اشتباهاتی هم مرتکب شده اما مظلوم واقع شده است و انواع و اقسام اتهامات بر آن باقی است، آیا وارد شدن در این میدان و این‌که خود آنها نیز شروع به خرده‌گیری و نقد کنند، به نفع فضای ناسالمی که در جامعه ما وجود دارد، نخواهد بود؟
مهم‌ترین امر به معروف و نهی از منکر، نقد کردن حکومت است
رئیس‌جمهوری پیشین ایران در ادامه این دیدار تأکید کرد: امروز مسأله امر به معروف و نهی از منکر مهم است. مهم‌ترین امر به معروف و نهی از منکر، نقد کردن حکومت و حاکمیت است. امام حسین قیامش را امر به معروف و نهی از منکر می‌داند. حتما در زمان امام حسین هم کسانی شراب می‌خوردند و کسانی بدحجاب بودند و کسانی جوانی می‌کردند ولی امام حسین می‌گوید که جامعه باید نظامش عادلانه باشد. دفاع از عدالت و اخلاق مهم‌ترین امر به معروف است.
اعتدال روش است و اصلاحات یک گفتمان
خاتمی در پاسخ به پرسشی درباره نسبت میان اصلاح و اعتدال اظهار کرد: اعتدال روش است و اصلاحات یک گفتمان است.  گفتمان ریشه‌دار در تاریخ و رو به آینده است. در درون اصلاحات مثل همه جا ممکن است تندروی و کندروی وجود داشته باشد.  اتفاقا رویکرد غالب ما هم اعتدال‌گرایی است و قبول واقعیت‌ها و با واقعیت‌ها کنار آمدن، ولی تفاهم کردن برای این‌که واقعیت بد عوض شود و واقعیت خوب جایگزین شود. اعتدال و روش اعتدالی، روش درستی است و باید هم باشد. تندروی و افراط از سوی هرکس که باشد بد است. افراط به ویرانی می‌انجامد.


تعداد بازدید :  122