شماره ۴۲۲ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۸ آبان
صفحه را ببند
صداوسیما در مسيري تازه

شهروند| می‌گویند تا سال‌ها پژوی 405 داشته و اکثر اوقات خودش رانندگی می‌کرده است. گویا تا همین اواخر هم در خانه‌ای اجاره‌ای ساکن بوده و همه اینها در کنار هم باعث می‌شود تا کسانی که او را می‌شناسند بگویند سلامت مالی محمد سرافراز دلیل آن است که سال‌ها در کسوت مدیر در سازمان صداوسیما باقی مانده و حالا ریاست بزرگترین سازمان رسانه‌ای کشور را عهده‌دار شده است.
محمد سرافراز جانشین عزت‌الله ضرغامی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی،‌ شاید برای خیلی‌ها نام آشنایی نباشد. او دکتری علوم سیاسی از دانشگاه بیروت دارد و به 2 زبان انگلیسی و عربی مسلط است و تا پیش از آن‌که به ریاست این سازمان برسد، مدیر شبکه‌های پرس تی‌وی، هیسپان تی‌وی، معاونت برون‌مرزی صداوسیما و عضو شورایعالی فضای مجازی را برعهده داشت و در کارنامه‌اش طراحی و راه‌اندازی شبکه‌های العالم به زبان عربی، پرس تی‌وی به زبان انگلیسی و شبکه اسپانیولی زبان
 هیسپان تی‌وی و همچنین شبکه فیلم و سریال آی‌فیلم به زبان‌های عربی و انگلیسی را ثبت کرده است.
 با این حال آنچه در دوران مدیریت ضرغامی بیشتر مطرح شد، افتتاح شبکه‌های متعدد تلویزیونی داخلی و برون‌مرزی بود. اگر لاریجانی پس از سال‌ها توانست طلسم 2 شبکه تلویزیونی را بشکند و شبکه 3 را به نام جوان افتتاح کند و بعد هم کار به شبکه 4 برای فرهیختگان رسید و شبکه‌های دیگری مثل خبر هم بعدها اضافه شد. اما در دوران مدیریت ضرغامی هر روز می‌شد خبر افتتاح شبکه رادیویی و تلویزیونی جدیدی را شنید. به‌طوری که سیمای جمهوری اسلامی ایران حالا ۲۲ شبکه ملی، ۱۰ شبکه بین‌المللی و ۳۴ شبکه محلی دارد. اما این تحول را باید با نگاه به 2 موضوع در نظر گرفت. اول آن‌که گسترش روز‌افزون شبکه‌های ماهواره‌ای و ضریب‌نفوذ بالای آن در میان برخی از خانواده‌ها و برنامه‌ها و سریال‌های پرمخاطب آن‌ها، ضرورت تأسیس شبکه‌های جدید و با محتوای رسانه‌‌ای متنوع را از سوی تصمیم‌گیران رسانه‌ای نظام به وجود آورد. دوم آن‌که تعدد شبکه‌ها درحالی رخ داد که هزینه‌های سرسام‌آور صداوسیما کار را به کسری بودجه‌‌های کلان رساند به‌طوری که با وجود بودجه ‌هزار میلیاردی این سازمان در بودجه سالانه کشور و درآمدهای میلیاردی تبلیغات تلویزیونی اما کمبود منابع مالی ترجیع‌بند همیشه مدیران صداوسیما در سال‌های اخیر بود.
یک منبع آگاه در صداوسیما در مورد سرافراز به «شهروند» می‌گوید: او مدیری سالم، خوب و متدین است که از نظر مالی پرونده روشنی دارد. البته او در مورد شیوه مدیریتی رئیس جدید صداوسیما تأکید می‌کند که سرافراز نسبت به ضرغامی بیشتر عملگرا است و مدیریت در صحنه دارد، در واقع شیوه مدیریتی او تمرکزگرا است و به خوبی از عهده مدیریت شبکه‌هایی بر آمد که مسئولیتش با او بود. همچنین گمانه‌زنی‌ها از این حکایت می‌کند که در چارچوب تغییرات مدیریت این سازمان، علی‌اصغر غلامرضایی معاون آموزشی و پژوهشی صداوسیما به سمت معاونت سیما (مهمترین معاونت این سازمان) منصوب شود.


تعداد بازدید :  268