شماره ۴۲۲ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۸ آبان
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا: بدون راستی‌آزمایی توافق نخواهیم کرد
سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفت: نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران بخش مهمی از طرح توافق است و ما بدون مکانیسم راستی‌آزمایی توافق نخواهیم کرد.
جن ساکی، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در نشست خبری هفتگی خود در واکنش به اظهارات سوزان رایس، مشاور امنیت ملی این کشور که گفته بود هیچ‌گونه همکاری نظامی میان ایران و آمریکا در عراق وجود ندارد، با تأیید اظهارات وی مدعی شد:  ما به‌طور قطع مطلعیم که ایرانی‌ها نیروهایی را به عراق فرستاده‌اند که در حال آموزش به نیروهای امنیتی عراقی هستند که با شبه‌نظامیان شیعه در ارتباطند. سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا ادامه داد: ما همچنین می‌دانیم ایران تسلیحاتی را شامل مهمات، سلاح و هواپیما به نیروهای مسلح عراقی داده است.  
جن ساکی در ادامه در پاسخ به این سوال که در گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام شده ایران از آژانس تبعیت نکرده است تا بتواند تعیین کند برنامه هسته‌ای این کشور ابعاد نظامی دارد یا خیر، اظهار کرد:  من نمی‌دانم این گزارش نهایی بوده یا این‌که پیش‌نویس اولیه گزارش بوده است.  من مطمئن نیستم اما فکر می‌کنم که پیش‌نویس باشد و ما معمولا درباره آن اظهارنظر نمی‌کنیم.
او همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که آیا این گزارش ارتباطی به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 دارد یا خیر؟ گفت:  تا زمانی که ابزاری برای نظارت نباشد ما روی چیزی توافق نمی‌کنیم و به‌طور قطع نقش آژانس در نظارت بر پایبندی ایران به این توافق بخشی از چیزی است که ما درباره آن رایزنی می‌کنیم.  سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا تأکید کرد:  آژانس نقش مهمی در نظارت بر آنچه در ایران رخ می‌دهد، دارد.  ما این بخش را به رسمیت می‌شناسیم که همچنان ادامه دارد.  به‌طور قطع ما از این نقش حمایت می‌کنیم و از ایران می‌خواهیم که از آژانس تبعیت کند و به آن وفادار بماند.
 سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در پایان در واکنش به برخی گزارش‌ها مبنی بر سقوط بغداد بدون کمک ایران اظهار کرد:  به‌طور قطع تعدادی از کشورها شامل آمریکا و هم‌پیمانان عرب آن در منطقه حملات هوایی انجام داده و نیروهای امنیتی عراق را تقویت کرده‌اند که به آنها کمک کرده تا ظرفیت مقابله با داعش را در خود ایجاد کنند.

سفیر سابق آمریکا در اروپا:  کنگره در رد یا قبول توافق هسته‌ای اختیاری ندارد
جیمز دابینز، سفیر سابق آمریکا در اتحادیه اروپا گفت: با وجود برتری جمهوریخواهان در کسب اکثریت مجالس سنا و نمایندگان، اوباما در مورد رفع برخی از تحریم‌های ایران بدون مجوز کنگره مجاز است و رد یا قبول توافق هسته‌ای نیز در حوزه اختیارات کنگره نیست.
دابینز در گفت‌وگو با ایرنا افزود:  اگرچه تردیدی ندارد که با برتری جمهوریخواهان در این انتخابات، باید منتظر کشمکش‌های زیادی میان کنگره و رئیس‌جمهوری آمریکا بود، اما در صورتی که این مذاکرات به توافقی منتهی شود، اوباما الزامی به ارایه این مسأله به کنگره برای تأیید نخواهد داشت.  وی با بیان این‌که در حوزه سیاست خارجی آمریکا، کنگره این کشور در اساس، قدرت و نفوذ مستقیمی ندارد و تصمیمات در اختیار رئیس‌جمهوری و دولت آمریکاست، تصریح کرد:  از این‌رو امکان تلاش کنگره برای جلوگیری از توافقات هسته‌ای منتفی است.  این دیپلمات باسابقه آمریکایی اظهار داشت: مسأله مهم این است که سایر کشور‌هایی که در اعمال برخی تحریم‌ها با آمریکا همراه هستند، طبعا از تصمیم اوباما پیروی خواهند کرد و تصمیمات و مواضع کنگره آمریکا برای آنها اهمیتی ندارد. وی افزود:  با این وجود انتظار می‌رود جمهوریخواهان مواضع متفاوت خود با اوباما را در موضوعاتی از قبیل مقابله با داعش یا موضوع هسته‌ای ایران همچنان حفظ کنند.

وزیرخارجه روسیه: روسیه و آمریکا مصمم به توافق هسته‌ای پیش از 24نوامبر هستند
سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه روز گذشته گفت:  مسکو و واشنگتن مصمم هستند با تمام توان خود برای دست یافتن به توافق هسته‌ای با ایران پیش از ضرب‌الاجل 24نوامبر (3 آذر) تلاش کنند.  به گزارش ایرنا، لاوروف بعد از دیدار با «جان کری» وزیر امورخارجه آمریکا در حاشیه نشست سازمان همکاری اقتصادی آسیا- اقیانوسیه گفت:  ما با آمریکایی‌ها نظر مشترکی داریم مبنی بر این‌که هرچه در توان داریم برای رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران پیش از ضرب‌الاجل 24نوامبر به کار بندیم.  
 وی افزود: 6 کشور و ایران مذاکراتی را برای تبیین نظام تضمین‌دهنده مسالمت‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران در ازای لغو تدریجی و کامل تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور برگزار می‌کنند و چنین توافقی بین طرفین باید پیش از 24نوامبر به‌دست آید.


تعداد بازدید :  198