شماره ۴۲۲ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۸ آبان
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

زادروز اقبال لاهوری
137‌سال پیش، برابر با نهم نوامبر
 1877 میلادی، علامه محمد اقبال لاهوری، فيلسوف، انديشمند و شاعر پارسي‌سرا در سيالكوت (كشمير پاكستان) به دنيا آمد. اقبال و محمدعلي جناح از پدران تأسیس پاكستان به شمار مي‌آيند. اقبال عميقا تحت تأثير افكار مولوي و جامي بود و نيچه را متفكري بزرگ مي‌پنداشت. مجموعه «اسرار خودي» اقبال آنچنان نافذ جلوه كرد كه انگلستان به او لقب «سِر» داد. پس از ايجاد پاكستان، اقبال عنوان شاعر پاكستان و شاعر شرق لقب گرفت. او علاوه بر فارسي به «اردو» هم اشعار فراوان سروده است.

جان کندی کاتولیک
54‌سال پیش، برابر با نهم نوامبر
 1960 میلادی، جان فیتزجرالد کندی در جدالی بسیار نزدیک، ریچارد نیکسون را مغلوب کرد و به‌عنوان سی‌وپنجمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا برگزیده شد. نکته جالب توجه در انتخاب کندی این بود که آمريكايي‌ها براي نخستين‌بار يك كاتوليك ايرلندي‌تبار را به رياست اين كشور فدرال برگزيده بودند. از زمان استقلال ايالات متحده از انگلستان، روساي‌جمهوري آن كشور از ميان سفيدپوستان پروتستان (انگلوساكسون‌تبارها) انتخاب شده بودند كه انتخابات نوامبر 1960 اين قاعده را شكست.

تخريب ديوار برلين
25‌سال پیش، برابر با نهم نوامبر
 1989 میلادی، دولت آلمان شرقي دروازه ميان دو قسمت برلين را باز کرد که در پي اين اقدام، گروهي به تخريب ديوار ميان دو قسمت برلين دست زدند. برچيده شدن ديوار برلين باعث شد مردم آلمان‌شرقي و غربي براي اولين‌بار پس از 28‌سال آزادانه به نيمه ديگر كشور سفر كنند. ديوار برلين كه در 13 آگوست
 1961 میلادی شكل گرفت، نمادي بود از جدايي ظاهري ليبراليسم غربي و كمونيسم شرقي. سرانجام اين امر مقدمات تحولات بعدي را به وجود آورد كه در نهايت به اتحاد دو آلمان در سوم اكتبر‌ سال 1990 انجاميد.


تعداد بازدید :  273