شماره ۴۲۲ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۸ آبان
صفحه را ببند
دنبالم نیا!

سوشیانس شجاعی‌فرد

بنده اخیرا سفری به قیاس‌آباد سفلی داشتم (با آن غیاث‌آباد قم فرق دارد!) به همین دلیل یک هفته‌‌ای در خدمتتان نبودم و می‌دانم که دلتان برایم تنگ شده است! اگر خواستید این روزها در جشنواره مطبوعات در دسترس هستیم، اگر خواستید به سراغ من بیایید، با لنگه کفش نیایید، با جعبه گوجه فرنگی بیایید! هم شما دق دلی خود را خالی می‌کنید. راجع به سفر عرض می‌کردم که در فرودگاه هیثروی لندن، یک دستگاهی نصب شده است که روی آن یک کره زمین قرار دارد و شما با فشار دادن کشورهای روی کره، بویی از آن کشور احساس خواهید کرد! بنده که سفرم به قیاس‌آباد از طریق فرودگاه لندن بود، شخصا این دستگاه را دیدم و از آنجایی که بنا به خصلت ایرانی، تا ته هر چیزی را درنیاوریم ول نمی‌کنیم، انگشت خود را به هر کشوری فرو کردم تا بوی آن‌را حس کنم! نتیجه بررسی‌ها به شرح ذیل می‌باشد!
آمریکا: بوی فساد، لجن، منجلاب، سرمایه‌داری، بوی دزدی، چپاول، خر، الاغ، بیشعور!... بله، چنین طنزنویس آمریکا‌ستیزی هستم من! (ای وای، خاک به سرم شد! دیدی یادم رفت لاتاری گرین کارت ثبت نام کنم!)
انگلیس:  انگلیس؟ خیلی زیرک‌تر از آن است که بویی بدهد! اصلا خود این دستگاه در انگلیس است، برای این‌که اذهان را درگیر کشورهای دیگر کند! بله آقا، حالا مانده شماها از بازی‌های این روباه پیر سر در بیاورید! مش قاسم، اون آفتابه رو بگذار دم مبال!
عربستان: بوی الرحمن پادشاه سعودی که هفته‌ای هفت بار در رسانه‌های ایران فوت می‌کند و فرداش سر و مر گنده با هیأت‌های خارجی جلسه می‌گذارد!
ترکیه: بوی آن کارا! نه، آن کارهای بد بد! بلکه بوی بیست تن طلا!، بوی مفرغ! ... نه نه غلط کردم! بوی کباب ترکی، افندیم!
روسیه: بوی داغ کردن خر! و البته امیدوارم کسانی به هوای کباب، پای سفره روسیه ننشینند!
عراق: بوی باروت!
سوییس: بوی شکلات چینی!
کره جنوبی: بوی پدرجد پراید!
کره شمالی: بوی کباب شوهرعمه زمامدار جدید!
چین: از مملکتی که مهم‌ترین نمادش دیوار است توقع دارید چه بویی بیاید؟!
اسپانیا: گاو، خود گاو که نه! اگر بگویم چی چی گاو، طنزم از عفاف و فاخریت خارج می‌شود!
افغانستان: یه بوهایی میاد شبیه بویی که از خونه این پیرمرد صاحبخانه‌مان شب و روز بیرون می‌آید! لامصب طبقه اول نشسته، از ماها پول اجاره و شارژ می‌گیرد، دود می‌کند می‌فرستد هوا!
ایتالیا: بوی سوفیا لورن و جینا لولو برجیدا و البته مونیکا بلوچی!
فرانسه: بوی نوشابه! چیه؟ نوشابه هم موردی دارد؟!
آلمان: روغن صنعتی!
تایلند: بوی مناظر طبیعی!
ونزوئلا: بوی مادر چاوز!
ایران: ما که می‌گوییم رایحه خوش خدمت! یعنی کاری کردند که هر جا را بررسی می‌کنند، رایحه خوشش بلند می‌شود! حالا شما بیایید جشنواره مطبوعات و به ما بگویید چه بویی می‌دهد؟!


تعداد بازدید :  352