شماره ۴۲۲ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۸ آبان
صفحه را ببند
24 ساعت دلهره در گردنه‌های یخی

شهروند| امدادگران و نجاتگران هلال‌احمر خراسان 1740 مسافر، 110 روستایی و 10 چوپان را از برف و کولاک، طغیان رودخانه و سیلاب نجات دادند.
نجات مسافران گرفتار در گردنه‌ها
عقربه‌ها ساعت 30: 10 دقیقه 16 آبان ماه را نشان می‌داد. با ورود سامانه بارشی به سمت خراسان رضوی، منطقه سردسیر محور قوچان- باجگیران پوشیده از برف شد. مسافران بدون داشتن تجهیزات ایمنی و البسه گرم در دام کولاک و برف اسیر شدند. ثانیه‌های نفسگیر برای 1500 مسافر گرفتار در برف و کولاک آغاز شد تا این‌که امدادگران هلال‌احمر قوچان از طریق فرمانداری در جریان حادثه قرار گرفتند. همین گزارش کافی بود تا 5 تیم عملیاتی هلال‌احمر متشکل از
 20 امدادگر راهی جاده یخ‌زده شوند. امدادگران به محض رسیدن به جاده‌ای که تعداد زیادی مسافر در خودروهای شان حبس شده بودند، به سرعت وارد عمل شدند.
 بررسی‌ها نشان می‌داد 350  خودرو درگیر این حادثه جاده‌ای شده‌اند. امتداد مسیر خودروها که در جاده به صف ایستاده بودند عملیات سختی را پیش روی سرخپوشان هلال‌احمر قرار داد. امدادرسانی آغاز شد و امدادگران با حرکت در میان خودروها عملیات خود را آغاز کردند.
علی سروش ‌مهر مدیر روابط‌عمومی جمعیت هلال‌احمر استان خراسان رضوی در رابطه با عملیات امدادگران در گردنه‌های برفی درگز به «شهروند» گفت:  «با مخابره خبر گرفتار شدن
 1500 مسافر در محور قوچان- باجگیران بلافاصله20 امدادگر در قالب 5 تیم عملیاتی به همراه 2خودرو آمبولانس، دو خودروی نجات، خودروهای کمکدار سبک و ست نجات کوهستان با 10 نفر نجاتگر داوطلب و 3 نفر پرسنل به منطقه اعزام شدند. در این عملیات امدادگران با بستن زنجیرچرخ به خودروهای منحرف شده از جاده و توزیع بسته‌های غذایی بین حادثه‌دیدگان 11 ساعت عملیات نفسگیر در جاده برفی انجام دادند. تیم امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر قوچان در این عملیات توانست 350 خودرویی که گرفتار برف و بوران شده بودند را رها کنند. با تلاش امدادگران هلال‌احمر این مسیر ساعت  21:30 روز جمعه بازگشایی شد.»
110 مسافر در اسارت طغیان رودخانه
بارش بی‌وقفه باران‌های پاییزی کافی بود تا طغیان رودخانه قیاس‌آباد، مسافران جاده‌های اطرافش را گرفتار کند. عصر روز پنجشنبه 15 آبان ماه بود که خودروهای عبوری در 20 کیلومتری شهرستان خواف با صحنه عجیبی روبه‌رو شدند. رودخانه طغیان کرده بود و آب باشدت به سمت خودروهای جاده هجوم آورد. تا این‌که نجاتگران هلال‌احمر به کمک مسافران در راه‌مانده، رفتند.
علی سروش ‌مهر، مدیر روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر استان خراسان رضوی در رابطه با امدادرسانی در جاده‌ای که به خاطر طغیان رودخانه بسته شده بود به «شهروند» گفت:  «رودخانه روستای «قیاس‌آباد» در 20 کیلومتری شهرستان خواف بر اثر بارش‌های چند روز گذشته، عصر پنج شنبه طغیان کرد. مسافران جاده گرفتار سیلاب شده بودند و پایگاه هلال‌احمر خواف با دریافت این خبر بلافاصله یک تیم عملیاتی به همراه 4 نجاتگر را راهی منطقه کرد. بررسی‌های اولیه نشان می‌داد، حجم سیلاب تمام فضای جاده را پوشانده است. امدادگران با تجهیزات ایمنی عملیات امدادرسانی را  به مسافرانی که در خودرو‌هایشان حبس شده بودند، آغاز کردند. این عملیات نفسگیر با همکاری پلیس راه، نیروی انتظامی و اداره راه و شهرسازی از عصر پنجشنبه تا صبح روز جمعه ادامه داشت. در این مدت جاده از دو طرف بسته شد تا خودروی دیگری در این منطقه گرفتار نشود.»
240 روستایی در محاصره سیل
بارندگی و سیلاب در تربت حیدریه 240 نفر را گرفتار کرد. با بارش باران در روستاهای شهرستان تربت حیدریه خانه‌های ساکنان منطقه به زیر آب رفت. رضا مومن‌زاده رئیس جمعیت هلال‌احمر
 تربت حیدریه در رابطه با امدادرسانی به روستاییانی که خانه‌هایشان دچار آبگرفتگی شده بود، گفت: « با وقوع آبگرفتگی و جاری شدن سیلاب در شهرستان‌های تربت حیدریه، مه ولات و زاوه بلافاصله
 6 گروه با 42 نجاتگر به محل‌های مورد نظر اعزام شدند. نیروهای امدادی با رسیدن به محل حادثه بلافاصله آب‌های سطحی و غیرسطحی معابر، منازل و روستاهای حادثه دیده را تخلیه کردند. امدادرسانان در این حادثه  به 240 نفر که بر اثر وقوع سیلاب خانه‌هایشان دچار آبگرفتگی شده کمک کردند و با تجهیزات لجن‌کش و موتور پمپ خانه روستاییان را از آبگرفتگی تخلیه کردند.»
نجات 10 چوپان از ارتفاعات سردسیر
10چوپان و 4هزار رأس گوسفند گرفتار در برف و کولاک ارتفاعات شیروان  پس از بازگشایی مسیرعبور رهایی یافتند. این چوپانان که با کمک نجاتگران هلال‌احمر از سرمای سخت نجات پیدا کردند ساعت‌ها در برف و کولاک گرفتار بودند.
علی سروش‌مهر مدیر روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر استان خراسان‌رضوی  در رابطه با عملیات نجات 10 چوپان گرفتار در کولاک به «شهروند» گفت:  « یک چوپان با 4‌هزار راس گوسفند
 به دلیل برف و کولاک قادر به بازگشت به روستا نبود و به همین خاطر از دوستانش درخواست کمک کرده بود. با اعلام درخواست کمک  مرد چوپان، 9 چوپان برای نجات هم روستایی‌شان راهی منطقه برفی شدند.  اما به‌دلیل نداشتن تجهیزات کافی در راه گرفتار شدند. وقتی امدادگران هلال‌احمر درجریان این خبر قرار گرفتند 2 نجاتگر هلال‌احمر راهی منطقه شدند  و در عملیاتی سخت توانستند 10 چوپان گرفتار در برف و کولاک را نجات داده و پس از بازگشایی مسیر، آنها را با 3 آمبولانس هلال‌احمر به بیمارستان شیروان منتقل کنند.»


تعداد بازدید :  238