شهروند| مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات تعرفه سلامت «1690» هم رونمایی شد تا کاری که وزارت بهداشت از پانزدهم آبانماه برای برخورد با پزشکان متخلف و زیرمیزی بگیر، آغاز کرده با مشارکت مردم، ادامه پیدا کند. این همان وعدهای است که وزیر بهداشت به مردم داد تا میزان تخلف جامعه پزشکی در گرفتن تعرفههای نامتعارف را کم کند. حالا مردم هر کجای نظام سلامت تخلفی دیدند، میتوانند با این سامانه تماس گرفته یا در سایت اینترنتی www.1690.ir شکایت خودشان را اعلام کنند. در مراسم رونمایی از این سامانه، وزیر بهداشت، وزیر کار و تعدادی از مسئولان نظام سلامت هم حضور داشتند. حسن هاشمی، در این مراسم، به مراحل اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور اشاره کرد و گفت: «در مرحله اول این طرح بستههای مختلف درمانی معرفی شدند و شاهد کاهش هزینههای درمانی در مراکز دولتی بودیم که البته درخصوص بیماران صعبالعلاج نیاز به برنامهریزیهای بیشتری داریم.» به گفته هاشمی، در حوزه بهداشت با کمک بیمهها اقدامات خوبی صورت گرفته که طی 2 هفته آینده نتیجه این اقدامات اعلام میشود. وزیر بهداشت مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت را مربوط به نظام پرداخت و تعرفه پزشکان عنوان کرد. «بخشی از تعرفه پزشکان مربوط به حقالعلاج بود که سالهاست مغفول مانده و آسیبهای زیادی به جامعه پزشکی وارد کرده بود، همین وضع هم سبب شده بود تا به نوعی شاهد بداخلاقی و تخلف از سوی معدودی از پزشکان بودیم.» وزیر بهداشت با بیان اینکه در مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت دنبال واقعی شدن تعرفهها هستیم، یادآور شد: «ادعا نمیکنیم که در این خصوص کارمان بدون نقص است اما مسلم است که در اجرایی شدن کتاب تعرفه سلامت ساعتها کار کارشناسی توسط کارشناسان انجمنهای علمی و تخصصی، بیمهها، نظام پزشکی و وزارت بهداشت صورت گرفته است.»
وزیر بهداشت در ادامه به موضوع «قانونگریزی» بهعنوان یک مشکل اجتماعی اشاره کرد و گفت: «اخلاق و قانونمداری باید در همه بخشها جاری باشد و هیچ شخصی در جامعه از خود سلب مسئولیت نکند.» هاشمی تأکید کرد که نباید نظارت بر اجرای کتاب تعرفه سلامت به صورت نمایشی اجرا شود. «با تمام وجود سازمان نظام پزشکی را باور داریم و درحال حاضر مجموعه سازمان نظام پزشکی، رؤسای بیمارستانها، بخش خصوصی و مسئولان فنی در معرض امتحانی مهم و بزرگ قرار دارند، نباید شاهد این باشیم که معدودی راه پیشرفت و ترقی پزشکی کشور و اعتلای حرفه شریف و مقدس پزشکی و اعتماد مردم را سلب کنند.»
وزیر بهداشت این را هم اضافه کرد که: «هیچکس حق ندارد به بهانههای مختلف مطبها و بیمارستانها را بازرسی کند، کار نظارت از طریق سازمان نظام پزشکی صورت میگیرد و مسئولان فنی در این زمینه پاسخگو هستند.» هاشمی با بیان اینکه آرزوی قلبی من این است که حتی یک پرونده تخلف هم نداشته باشیم، ادامه داد: «اگر موردی از تخلف گزارش شد، طبق قانون برخورد شود، به گونهای که مردم احساس نکنند که ادعا و عمل دولت و سازمان نظام پزشکی یکی نیست.» با این همه او تأکید کرد که: «با توجه به اینکه منابع مالی محدود است، باید جلوی زیادهخواهیها گرفته شود.»
جریمه 460میلیون تومانی دو پزشک ارتوپد زیرمیزیبگیر
همزمان با رونمایی از سامانه اعلام تخلفات تفرفههای پزشکی، رئیس شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات پزشکی تعزیرات استان تهران از جریمه نقدی دو پزشک متخلفی که زیرمیزی میگرفتند، خبر داد. به گفته مرتضی خدایی، دو پزشک ارتوپد متخلف به خاطر دریافت پول زیرمیزی از بیماران خود، 460میلیون تومان جریمه شدند. او در تشریح این دو پرونده گفت: «پرونده پزشک اول که یکی از پزشکان ارتوپد شناختهشده کشور است و در یک بیمارستان خصوصی هم فعالیت میکند به علت شکایت 11 بیمار در تعزیرات استان تهران رسیدگی شد و پس از اثبات تخلف، او به برگرداندن 125میلیون تومان به بیماران و 350میلیون تومان در حق دولت محکوم شد و حکم قطعی است.» به گفته خدایی، این پزشک متخلف مبالغی بین 15 تا 30میلیون تومان علاوه بر تعرفه پزشکی خود از بیماران دریافت کرده است.
رئیس شعبه 51 تعزیرات استان تهران ادامه داد: «در پرونده دوم هم یک ارتوپد شناختهشده کشور در یک بیمارستان خصوصی دیگر مبلغ 55میلیون تومان زیرمیزی دریافت کرده بود که در دادگاه بدوی این پزشک به پرداخت 110میلیون تومان در حق دولت و بازگرداندن 55میلیون تومان به بیمار محکوم شده و درحال حاضر پرونده در دادگاه تجدیدنظر درحال رسیدگی است.»
او افزود: «قانون، پرداخت زیرمیزی به پزشکان را جرم نمیداند اما دریافت زیرمیزی را جرم میداند و بیماران میتوانند با مراجعه به تعزیرات حکومتی یا معاونتهای درمان دانشگاههای علوم پزشکی این موارد را پیگیری کنند.»