شماره ۴۲۲ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۸ آبان
صفحه را ببند
تغییر رویه بازار جهانی باعث شد
توقف ریزش نرخ طلا

شهروند| طلا دوباره روند صعودی در پیش گرفت و بهای هر اونس طلا از 1144 دلار در روز جمعه به 1179.5 دلار در عصر روز شنبه رسید. افت کم‌سابقه قیمت طلا در روز جمعه که به کمترین میزان خود در 4‌سال گذشته رسیده بود بازارهای جهان را با کاهش تقاضا و ریزش سرمایه‌گذاران مواجه کرد. کارشناسان بین‌المللی با اشاره به بهبود وضع اقتصادی آمریکا و کاهش قابل توجه آمار بیکاری در این کشور و همچنین ریزش تقاضا در بازار طلا پیش‌بینی کردند افت قیمت طلا ادامه‌دار شده و بهای هر اونس را تا مرز 1000 دلار نیز بکشاند اما این موضوع اتفاق نیفتاد و شوک قیمت طلا روی 1144 دلار متوقف شد و طلا از صبح دیروز وضع صعودی را پشت سر گذاشت و به 1179.5 دلار رسید.
هرچند شوک قیمت طلا در بازارهای جهانی توانست در رسانه‌ها سروصدا ایجاد کند اما افت قیمت‌ها در ایران محتاطانه‌تر و با آهنگ کندتری رخ داد. به گفته فعالان بازار بانک مرکزی با کنترل قیمت طلا برای ریزش قابل ملاحظه آن در بازارهای داخلی اصطکاک ایجاد کرده است. این تحلیل بازاریان، روند رو به رشد قیمت دلار در یک ماه اخیر را مورد اشاره قرار داده که همزمان و هماهنگ با افت قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی اتفاق می‌افتاد. به عقیده فعالان بازار طلا و کارشناسان، ابهام وضع پرونده هسته‌ای ایران باعث شده است مسئولان بانک مرکزی مانع از ایجاد شوک قیمت در بازار طلا و سکه شوند. با این حال برخلاف گفته کارشناسان جهانی افت قیمت طلا در بازارهای جهانی ادامه‌دار نشده و شوک قیمتی روی 1144 دلار متوقف شد.
این موضوع در بازار داخلی قیمت هر گرم طلا 18 عیار را از 91‌هزار و 760 تومان در روز جمعه به 93‌هزار تومان در روز شنبه رساند و نرخ سکه نیز که به زیر 900‌هزار تومان سقوط کرده و برای هر قطعه تمام‌بهار به 894‌هزار تومان رسیده بود دوباره به بالاتر از 900‌هزار تومان برگشت. همزمان با افزایش قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهان نرخ دلار در بازار ایران کاهش داشت و از 3263 تومان در روز جمعه به 3255 تومان در عصر دیروز رسید.
با این وجود محمد کشتی‌آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور بازاری پرنوسان را برای طلا در ایران پیش‌بینی می‌کند و به «شهروند» می‌گوید: ابهام قیمت دلار در روزهای آینده باعث می‌شود که بازار طلا تا مشخص شدن نتیجه مذاکرات بی‌ثبات و پرریسک باشد و نوسانات قیمتی زیادی را تجربه کند اما این نوسانات قیمت‌ها را کمتر از نرخ‌های فعلی نخواهد کرد.


تعداد بازدید :  218