شماره ۱۳۰۳ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۴ دي
صفحه را ببند
درباره جدیدترین فانتزی سینمایی اکران‌شده جنگ‌های ستاره‌ای: آخرین جدای
رویای چند نسل رؤیازده!

خلاصه داستان
در این قسمت از جنگ‌های ستاره‌ای: آخرین جدای؛ ری (دیسی ریدلی) تصمیم دارد با کمک و راهنمایی‌های لوک اسکای واکر (مارک همیل) استعدادها و قدرت‌های جدیدی را که به‌تازگی آنها را کشف کرده، توسعه و پرورش دهد. از طرف دیگر اسکای واکر هم کمی بابت قدرتی که اسعدادهای او دارد ذهنش مشغول شده است. در عین حال هم نیروی مقاوت سعی دارند تا خود را آماده و همه چیز را مهیا کنند تا بتوانند هرچه زودتر به مبارزه با فرست اوردر بروند.

پولاد امین| فیلم جنگ‌های ستاره‌ای: آخرین جدای به‌عنوان جدیدترین فیلم علمی - تخیلی نوجوانانه سینمای آمریکا یا به عبارت بهتر تازه‌ترین اکشن ماجراجویانه که در بستری علمی - تخیلی به شیوه‌ای هیجان‌انگیز و نگاهی فانتزی داستانش را روایت می‌کند، جلوه آشکاری است از سینمایی که امروز جریان غالب سینمای‌ هالیوود را شکل می‌بخشد. محصولی عظیم از استودیوی سینمایی والت دیزنی با تمامی خصایص و ویژگی‌هایی که عنوان دیزنی در خود آشکار و نهان دارد که به‌دست ریان جانسون محبوب ساخته شده است. همان کارگردانی که پیش از این فیلم با فیلم‌هایی چون برادران بلوم و نیز لوپر؛ به همراه سریال حیرت‌انگیزی چون برکینگ بد نشان داده می‌تواند یکی از قابل اتکاترین سینماگران این روزهای دنیای سینما باشد.
جنگ ستارگان: آخرین جدای هم چنین آسمانی پرستاره دارد؛ فیلمی با بازیگران بااستعداد و محبوبی چون مارک همیل در نقش لوک اسکای واکر، کری فیشر در نقش ژنرال/ شاهزاده لِیا اورگانا، آدام درایور در نقش کایلو رن، دیسی ریدلی در نقش ری، جان بویگا در نقش فین، اسکار آیزاک در نقش پو دامرون، اندی سرکیس در نقش رهبر محفل- اسنوک، لوپیتا نیونگو در نقش ماز کاناتا، دومهنل گیلسون در نقش ژنرال‌ هاکس، آنتونی دنیلز در نقش C-3PO، گوئندولین کریستی در نقش کاپیتان فازما، کلی مری ترن در نقش رز، تیکولورا درن در نقش معاون آدمیرال امیلین هولدو و بنیچیو دل تورو در نقش DJ و چند هنرپیشه دیگر که فیلم را برای تماشاگران گذری و تصادفی فیلم، یعنی آنهایی که دلبسته همیشه فیلم‌های علمی - تخیلی نبوده و با دلایلی دیگر به تماشای فیلم‌ها می‌نشینند، نیز جذاب می‌کند. جنگ ستارگان: آخرین جدای در حدود دو هفته‌ای که از آغاز اکرانش می‌گذرد، البته موفقیتی بیش از انتظاراتی که ایجاد کرده بود به دست آورده است که البته بیشتر این امر مربوط می‌شود به فروشی که توقعش از چنین فیلمی می‌رفت که اکنون گام‌ها و کیلومترها با آن توقعات ابتدایی فاصله گرفته و به اصطلاح می‌توان گفت از رویاهایش نیز پیشی گرفته است. از نظر انتقادی نیز این فیلم موقعیت و جایگاه غبطه‌برانگیزی به دست آورده که نمونه‌اش را می‌شود در نتیجه رأی‌گیری منتقدان سایت متاکریتیک به‌عنوان یکی از دو سایت معتبر نقد فیلم دنیای سینما دید که توانسته تا روز نوشته شدن این مطلب امتیاز ۸۶ را از بین ۵۰ نقد فیلم و سریال منتشرشده در این سایت به دست آورد. با چنین امتیازی می‌توان جنگ‌های ستاره‌ای: آخرین جدای را فیلم فوق‌العاده خوبی دانست که جمع کثیری از منتقدان و بینندگان آن راضی و خشنود از سینما خارج شده‌اند و همچنین رضایت بینندگان را همچنان به دست آورده که توانسته در سه روز اول نمایش به رقم رویایی چهارصد و پنجاه‌میلیون دلار برسد. در حقیقت این فیلم رتبه دوم جدول بهترین افتتاحیه‌های تاریخ سینما را در اختیار دارد و جالب است بدانید که رتبه نخست این جدول نیز در اختیار قسمت هفتم از مجموعه جنگ ستارگان یعنی فیلم نیرو برمی‌خیزد است. نکته مهم دیگر درباره افتتاحیه حیرت‌انگیز این فیلم این‌که در تاریخ ایالات متحده فقط 4 فیلم توانسته‌اند در روز ابتدایی اکران بیشتر از 200‌میلیون دلار بفروشند. به‌جز آخرین جدای؛ نیرو برمی‌خیزد با 248.8‌میلیون دلار، انتقام‌جویان با 207.4‌میلیون دلار و دنیای ژوراسیک با 208.8‌میلیون دلار سه فیلمی هستند که در این فهرست قرار می‌گیرند. جالب این‌که از میان این 4 فیلم، 3 اثر محصول کمپانی دیزنی است. نکته جالب دیگر این‌که گفته می‌شود کل بودجه‌ای که کمپانی دیزنی برای ساخت این فیلم هزینه کرده بود، 200‌میلیون دلار بوده که به این معناست که فیلم با سه روز فروش توانسته به مرحله سودآوری برای استودیوی تهیه‌کننده برسد.
درباره کارگردان فیلم جنگ ستارگان: آخرین جدای باید این نکته را مورد اشاره قرار داد که ریان جانسون علاوه بر کارگردانی، نویسندگی فیلمنامه این فیلم را نیز برعهده داشته است؛ با کاراکترهایی که از همان ابتدا که شخصیت‌های این مجموعه توسط جورج لوکاس خلق شدند، داستان تمامی قسمت‌های سری فیلم جنگ ستارگان با محوریت همین کاراکترها پیش رفته و حول محور همین‌ها چرخیده است. ریان جانسون که در رزومه کاری نه چندان بلندبالای خود کارگردانی آثاری همچون فیلم آجر، برادران بلوم، فیلم لوپر و فیلم یک سرکش: داستانی از جنگ‌های ستاره‌ای را دارد؛ علاوه بر آثار سینمایی، کارگردانی سه قسمت از سریال برکینگ بد و دو قسمت از سریال بوجک هورسمن را نیز برعهده داشته است. او برای کارگردانی فیلم‌های آجر، لوپر و سریال برکینگ بد موفق به دریافت جایزه‌های مختلفی شده است. کاتلین کندی و رام برگمن هم وظیفه تهیه‌کنندگی را در این تیم برعهده دارند.


تعداد بازدید :  791