شماره ۴۲۲ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۸ آبان
صفحه را ببند
د‌یار

طلای سبز لرستان به بازار رسید
سوغاتی برای همنشینی با عسل ناب زاگرس
برداشت گردو از باغات استان لرستان که همواره در کنار عسل ناب این استان به‌عنوان سوغاتی مردم این دیار محسوب می‌شده، قطب تولید طلای سبز لرستان را نشاطی دیگر بخشیده است.
به‌گزارش مهر، طبيعت سرسبز و زمين‌هاي حاصلخيز شهرستان سلسله به‌عنوان قطب تولید گردوی لرستان فرصتي را فراهم کرده كه با كاشت انواع محصولات كشاورزي در فصول مختلف ‌سال نقشي مهم در رونق كشاورزي استان، اقتصاد منطقه و اشتغالزايي داشته باشد.
شهرستان سلسله با 66‌هزار هكتار اراضي كشاورزي و توليد انواع محصولات كشاورزي، يكي از مناطق سرسبز استان لرستان به‌شمار مي‌رود كه در توليد محصولاتي چون گردو، چغندر قند و  كلزا رتبه نخست را بين شهرستان‌هاي استان به خود اختصاص داده است.
اين ايام كه فصل پایيز سفره زرد رنگ خود را بر سينه طبيعت گسترانيده، برداشت گردو از باغات گردوي شهرستان سلسله تولد و زندگي دوباره‌اي به طبيعت اين منطقه بخشيده است. باغداران گردو كار اين شهرستان هرساله از نيمه‌اول شهريور كار برداشت اين محصول ارزشمند و مقوی را آغاز مي‌كنند و حدود 2ماه مشغول به فعاليت   هستند.
آنان كار برداشت گردو را يك تفريح نشاط‌بخش مي‌دانند و مي‌گويند: هرساله براي رسيدن اين ايام لحظه‌شماري مي‌كنيم و گاه اقوام و آشنایان نیز از شهرها برای کمک به برداشت گردو راهی روستاها می‌شوند.
شرايط مناسب تفرجگاهي منطقه كهمان شهرستان سلسله زمينه توليد گردوي مرغوب را براي گردوكاران اين شهرستان فراهم کرده به‌طوری که گردوی تولیدی در لرستان در کشور برای خود نام و نشانی دست و پا کرده است.
منطقه كهمان شهرستان سلسله به‌دليل قرار گرفتن در يک دره و جاري بودن سراب‌های جوشان در آن يكي از بهترين مناطق توليد گردو در استان لرستان به‌شمار مي‌رود.
مدير جهاد كشاورزي شهرستان سلسله در این رابطه مي‌گويد:     4‌هزار هكتار از اراضي اين شهرستان به باغات اختصاص داده شده كه حدود 2‌هزار و 800 هكتار مربوط به باغات گردو است. رحيم‌ هادي‌پور ادامه می‌دهد: ميانگين توليد گردو در اين شهرستان در هر هكتار 3 تن بوده كه درمجموع سالانه 3‌هزار و 600 تن محصول گردو را به بازار عرضه مي‌كنيم.
بنابراین گزارش در فصل برداشت علاوه بر تكاپوي باغداران، بازار شهرستان‌های استان نيز حال‌وهواي طلای سبز به خود مي‌گيرد و بساط دستفروشان در كنار خيابان‌هاي مركز شهر پهن می‌شود تا تحفه‌اي ارزشمند و مرغوب باشد براي كساني كه گذري به اين منطقه دارند و به‌عنوان يك سوغات بسيار خوشمزه همراه عسل لرستان به ارمغان ببرند.
شهرستان سلسله با مساحت‌ هزار و 294 كيلومترمربع در شمال استان لرستان و در همسايگي شهرستان‌هاي دلفان، خرم‌آباد و بروجرد قرار گرفته است.

پوشاک داخلی به کام ایران، به نام ترکیه
رئیس اتحادیه پوشاک مشهد گفت: بیش از 50‌درصد پوشاک ایرانی به اسم کالاهای ترک فروخته  می‌شود.
سیدمهدی لسان‌طوسی در گفت‌وگوبا ایسنا، با اشاره به اهمیت برندسازی و فرهنگ استفاده از کالاهای ایرانی، اظهار کرد: درحال‌حاضر بازار به سمت افزایش تولید پوشاک ایرانی با کیفیت خوب پیش می‌رود. وی ادامه داد: در گذشته بیش از 50‌درصد پوشاک مصرفی در داخل وارداتی بود که درحال‌حاضر این میزان به کمتر از 30‌درصد کاهش یافته است. لسان‌طوسی بر کیفیت‌سازی کالاهای داخلی تأکید کرد و گفت:   تولید با کیفیت داخلی منجر به صادرات می‌شود که این امر خود برای کشور بسیار مفید خواهد بود.
رئیس اتحادیه پوشاک مشهد با بیان این‌که درحال‌حاضر بازار پوشاک ایران ظرفیت این را دارد که تولیداتی بهتر از پوشاک ترکیه داشته باشد، گفت: این امر مستلزم حمایت دولت و خصوصی‌سازی و فرهنگ‌سازی است.
وی اظهار کرد: درحال‌حاضر بسیاری از کالاهای تولید شده در داخل بسیار باکیفیت‌تر از کالاهای خارجی است اما به‌دلیل این‌که هزینه‌های صرف شده برای تهران بالاست با برند کشورهای خارجی به فروش می‌رسد که این امر اهمیت فرهنگ‌سازی در برند را الزامی جلوه می‌دهد.
لسان‌طوسی درمورد خصوصی‌سازی بازار پوشاک اظهارکرد: باید به‌سمت خصوصی‌سازی و ایجاد بازار رقابتی پیش برویم و اجازه دهیم که بازار قیمت‌ها را مشخص کند.


تعداد بازدید :  315