شماره ۴۲۲ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۸ آبان
صفحه را ببند
خانه به خانه

تعزیه سیار اراک
برگزاری تعزیه به گذشته‌های دور شهر اراک و همزمان با تأسیس شهر سلطان‌آباد باز می‌گردد که بیش از ۲۰۰‌سال قدمت دارد. تعزیه که در بازار شهر اجرا می‌شد، از سوی هیات‌های عزاداری دو محله قلعه و حصار در طول ۱۱ روز اول ماه محرم اجرا می‌شده است. محله قلعه و حصار از قدیم در ماه محرم برای ورود دسته به بازار با هم رقابت داشتند و هرکدام می‌خواستند زودتر وارد بازار شود تا این‌که با توافق بزرگان دو هیأت مقرر شد که از روز ششم محرم، صبح هیأت قلعه و بعدازظهر هیأت حصار وارد بازار شود. به این ترتیب تعزیه بازار از ساعت 8 شروع و ساعت 2 بعدازظهر تمام می‌شد. محله حصار از مسجد آخوند و محله قلعه از خیابان محسنی به طرف بازار حرکت می‌کردند و میدان ارگ پایان کار بود و بعد از آن‌که تعزیه‌خوانان وارد بازار می‌شدند برای آن‌که صدای تعزیه‌خوان گروه اول مزاحم گروه بعدی نشود فاصله بین دو گروه را چندین پرچم و چلچراغ قرار می‌دادند.
تعزیه سیار تا ‌سال ۱۳۴۲ به‌طور جدی برگزار می‌شد، اما بعد از‌ سال ۱۳۴۲ به دلیل جلوگیری از عزاداری‌های محرم و شرایط سیاسی حاکم بر جامعه اجرای آن متوقف شد. پس از پیروزی انقلاب با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته این تعزیه در سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۱ دوباره از سر گرفته شد، اما این بار به دلیل ایجاد مشکلات برای برخی کسبه بازار برگزار نشد.

یخ‌زدگی گردشگری زمستانی در ایران
سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان ایلام گفت: ایران با داشتن آب‌وهوایی متنوع در طول سال، متاسفانه در حوزه گردشگری زمستانی با توجه به برخورداری از پتانسیل‌های بسیار در جای‌جای خود استفاده لازم را نبرده است. محمد نورالهی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تنوع فصلی ازجمله موضوعاتی است که طی دهه‌های اخیر در صنعت گردشگری به آن توجه شده و گردشگری زمستانی یکی از اشکال فصلی جهانگردی است که به علت رونق جهانگردی، وجود تسهیلات ارزانقیمت و عمومی‌شدن موضوع گردشگری در میان طبقات جامعه مورد توجه است.
وی با بیان این‌که در ایران وجود استان‌هایی مانند ایلام که دارای موقعیت‌های مناسب کوهستانی و دامنه‌های برف‌گیر هستند شرایطی ایده‌آل را برای گردشگری زمستانی داخلی و حتی خارجی به وجود آورده است، تصریح کرد: مناطقی که برای گردشگری زمستانی در نظر گرفته می‌شوند باید از شرایط لازم برای فراهم ‌آوردن رضایت‌خاطر گردشگران برخوردار باشند، اما متاسفانه به علت نبود برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مناسب در استان‌ها و نبود زیرساخت‌ها در این بخش، گردشگری زمستانی همچنان مهجور مانده، البته مدتی است که مناطقی در کشور اقدام به برگزاری جشنواره‌های مقطعی می‌کنند که باید نتیجه آن را در بلندمدت دید. سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان ایلام ادامه داد: امروزه در خارج از مرزهای ایران کشورهایی با موقعیت کوهستانی از شرایط ایده‌آل این نوع گردشگری برخوردارند و در میان این کشور‌ها اتریش و سوییس به سبب داشتن کوهستان‌های آلپ و امکانات خدماتی، رفاهی و گردشگری مناسب از مهم‌ترین مراکز گردشگری زمستانی‌ به‌شمار می‌آیند که این نشان‌دهنده موفقیت آنها در برنامه‌ریزی برای گردشگری زمستانی است.
نورالهی ادامه داد: اگرچه مناطق کوهستانی برف‌گیر که با شیب‌های ملایم در دامنه‌های خود شرایط مناسبی برای گردشگری زمستانی دارند و حوزه‌های شهری و روستایی کشورها و مناطق گرم نیز که دارای زمستان‌های ملایم و مطبوع‌اند، می‌توانند از کانون‌های جلب گردشگر به شمار آیند و بر توسعه  اقتصادی منطقه  بیفزایند.


تعداد بازدید :  275