شماره ۴۲۲ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۸ آبان
صفحه را ببند
چرا بعضی شخصیت‌ها می‌مانند و بعضی‌ها فراموش می‌شوند؟ چرا بعضی‌ها منفور و بعضی‌ها محبوب قلوب می‌شوند؟

«اگر بخواهیم داستان بزرگی خلق کنیم، باید شخصیت بزرگی داشته باشیم. اگر شخصیت‌ها خوب کار نکنند، داستان و موضوع به تنهایی نمی‌توانند، خواننده یا تماشاگر را درگیر کار کند.»
متنی که خواندید، گزیده‌ای است از کتاب «خلق شخصیت‌های ماندگار» که مباحث آن «درباره خلق شخصیت‌های داستانی و مبتنی‌بر اصولی است که خود نویسنده به‌عنوان استاد نمایشنامه‌نویسی، کارگردان تئاتر و مشاور فیلمنامه‌نویسی کشف کرده‌اند. نویسنده در این کتاب بر روند خلق شخصیت‌های جامع و روابط شخصیت‌ها متمرکز شده است و به گفته ایشان، برای نوشتن آن با بیش از 30 نویسنده که این مباحث را تأیید و تصدیق کرده‌اند، مصاحبه شده و تمام مفاهیمی که در کتاب در رابطه با فیلم و تلویزیون بحث و نقل شده درمورد رمان نیز صادق است. عامل خلق شخصیت، ترکیبی از دانش و تخیل است، بنابراین، این کتاب می‌تواند نیروی خلاقانه‌ای را در شما راه بیندازد و به روندی بینجامد که به خلق شخصیت‌های چند بعدی و به یاد ماندنی منتهی خواهد شد.
اکثر مثال‌های ادبی کتاب از رمان‌ها و نمایشنامه‌هایی است که فیلم شده‌اند، از این‌رو فیلم‌ها و رمان‌ها برای اکثر خوانندگان آشنا هستند.
«تحقیق درباره شخصیت، تعریف شخصیت بر مبنای خصلت‌های ثابت و متناقض‌نما، خلق (پیش‌داستان)، خلق روابط شخصیت، شخصیت‌های فرعی و...» برخی سرفصل‌های کتاب هستند که سومین اثر از دکتر «لیندا سیگر» است که به کوشش آقای عباس خلیلی به فارسی برگردانده شده.
مطالعه این کتاب را به همه نویسندگان تازه‌کار که قصد دارند با آگاهی کامل به خلق یک اثر زیبا دست بزنند و همچنین نویسندگان باتجربه که به پیشرفت آثار خود می‌اندیشند، پیشنهاد می‌کنیم.

 


تعداد بازدید :  190