شماره ۳۴۱ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۶ مرداد
صفحه را ببند
8‌هزار ‌میلیارد تومان نقدینگی خودروسازها در دست دیگران است
اجبار مردم به خرید آپشن، خودرو را ۲۰‌درصد گران کرد

شهروند | چندی پیش کمیته تحقیق و تفحص از صنعت خودرو گزارشی از حال و روز این صنعت و دخل و خرج و سود زیان غول‌های خودروساز منتشر کرد که حاوی آمار و ارقام شگفت‌انگیزی بود. این گزارش در شرایطی که خودروسازها برای افزایش بیشتر قیمت‌ها ‌هزار و یک بهانه ازجمله زیان‌دهی دارند در نوع خود جالب توجه بود. غول‌های خودروساز مدت‌ها به فرمول قیمتی شورای رقابت انتقاد می‌کردند و حتی هشدار داده بودند که این لیست را نخواهند پذیرفت هرچند بعد از هشدار و خط و نشان نوبخت درخصوص واردات خودروهای با کیفیت آنها پا پس کشیدند. اما در تازه‌ترین خبرها از وضع خودروسازها علی علیلو رئیس هیأت تحقیق وتفحص از خودروسازان گفت: شورای رقابت می‌گوید ۵‌درصد قیمت پایه خودروها افزایش داده شده درحالی‌که با احتساب الزام اجباری آپشن‌های خودرو ۱۵ تا ۲۰‌درصد افزایش یافت. وی افزود: صنعت خودرو پس از بیش از 40‌سال هنوز خردسال است و حرفی برای گفتن ندارد و نمی‌تواند یک پلتفورم را خود طراحی کند. وی گفت: از سال‌های گذشته تا کنون سوءمدیریت‌ها و مدیریت‌های دولتی و بی‌انضباطی عجیب در زمینه مالی، چاله‌هایی را برای صنعت خودور ایجاد کرده است که پر نمی‌شود و آنها اسمش را زیان گذاشتند. علیلو افزود: هزینه‌های مالی خودروسازان کشورهای دیگر از 5/1 تا 4‌درصد است اما در کشور ما حدود 16 تا 17‌درصد است. وی گفت: ایران خودرو بالغ بر 5‌هزار‌میلیارد تومان مطالبات و سرمایه دارد. او افزود: یکی از خودروسازها نزدیک نصف کل دارایی خود را به بانک تعهد دارد. او از برگزاری سه جلسه این کارگروه برای بازنگری در قیمت خودروها خبر داد و گفت: نظر نهایی این کارگروه حدود ۲۰مرداد اعلام خواهد شد. در همین خصوص بهروز نعمتی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس با انتقاد از فرمول قیمت‌گذاری خودرو از سوی شورای رقابت، گفت: حدود 8‌هزار‌میلیارد تومان از نقدینگی خودرو سازان در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی قرار گرفته است. او ادامه داد: درحال حاضر خودروسازان از حدود 50‌درصد از ظرفیت تولیدی خود استفاده نمی‌کنند بنابراین نباید انتظار داشته باشند که مردم هزینه‌های سربار این عدم استفاده را پرداخت کنند.


تعداد بازدید :  184