شماره ۴۲۲ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۸ آبان
صفحه را ببند
اثرات روانی و رفتاری «IT» در ارتباطات خانواده‌ها

|  دکترعمران داوری‌نژاد  |  متخصص اعصاب و روان   |

یکی از مهم‌ترین مشکلات حوزه سلامت روان که منجر به تعداد زیاد مراجعان به کلینیک‌ها و مطب‌های روانپزشکی می‌شود، افسردگی است.
درگذشته ارتباط افراد با یکدیگر صمیمانه‌تر بود و با توجه به کوچک‌تر بودن جوامع و نزدیکی افراد، مشکلات با گفت‌وگو و پادرمیانی یا ارایه راه‌حل و کمک دیگران ساده‌تر مرتفع می‌شد. متأسفانه در عصر ارتباطات و تکنولوژی، ارتباطات بین فردی به سردی گراییده و روابط چهره‌به‌چهره کاهش چشمگیری یافته است.
IT به کمک مردم آمده و حجم عظیم اطلاعات را در اختیار افراد می‌گذارد، اما از سوی دیگر اثرات مخرب روانی و رفتاری برجای گذاشته است، به‌طور مثال در گذشته مهمانی‌ها منشأ گفت‌وگو یا حل مشکلات خانوادگی و اجتماعی بود، اما اکنون مردم در مهمانی‌ها هم در سیطره نرم‌افزارهای مختلف تلفن همراه سرگرم ارتباطات شخصی و مجازی هستند و این کار باعث می‌شود تا فرد با جمع ارتباط نداشته باشد و حتی در جمع هم دوستان یا خویشان از یکدیگر دور شوند.
ناچار به استفاده از تلفن همراه و تکنولوژی‌های ارتباطی هستیم اما این استفاده‌ها باید به‌طور جدی کنترل و مدیریت شود. به‌ویژه در کنار اعضای خانواده یا در جمع‌های دوستانه و فامیلی تلفن‌ها را خاموش کرده به صحبت، درد دل و ایجاد شادی و نشاط بیشتر بپردازیم تا از این راه الگویی برای فرزندان خود ایجاد کنیم. بهتر است در اوقات فراغت، خود را از دست IT نجات دهیم و بیشتر سعی کنیم ارتباطمان را با مردم تقویت کنیم.
فرا گرفتن مهارت‌های زندگی بسیار مهم است. مهارت‌های ارتباط با دیگران، کنترل خشم، کنترل استرس، مبارزه با خلق منفی، حل‌مساله، تصمیم‌گیری، همدلی، خودآگاهی و شناخت می‌تواند از راه‌های اساسی مقابله با افسردگی که شیوع زیادی در جامعه دارد، باشد.
ورزش به‌عنوان واکسن ضدافسردگی است. اصلاح الگوی تغذیه و نیز برنامه‌های ورزشی می‌تواند با افزایش سطح سرتونین خون موجب کاهش افسردگی شود همچنان که مصرف فست‌فودها، نوشابه گازدار و غذاهای آماده با کاهش سطح سرتونین می‌توانند در افزایش ابتلا به افسردگی مؤثر باشند.


تعداد بازدید :  102