شماره ۴۲۲ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۸ آبان
صفحه را ببند
سه نکته کلیدی تغذیه برای بیماران مبتلا به سرطان سینه

|  دکتر میترا زراتی  |   متخصص تغذیه و رژیم درمانی   |

یکی از موارد مهم جهت پیشگیری از عود مجدد بیماری سرطان سینه، نوع تغذیه است.
نوع چربی مصرفی می‌تواند در بروز یا پیشگیری از سرطان سینه تأثیر چشمگیری داشته باشد. محدودیت نوع و مقدار چربی در رژیم غذایی زنان مبتلا به سرطان سینه از نخستین مواردی است که بیماران باید به آن توجه داشته باشند.
کاهش مصرف اسیدهای چرب اشباع مانند گوشت قرمز و روغن‌های جامد حیوانی و همچنین حذف منابع اسیدهای چرب ترانس نظیر لبنیات پرچرب و روغن‌های هیدروژنه از مسائل مهم تغذیه در زنان  مبتلا به سرطان سینه است.
پیشگیری از عود مجدد سرطان سینه با تغذیه مناسب امکان‌پذیر است. چند ماده مغذی کلیدی پس از درمان سرطان سینه در زنان باید مورد توجه قرار گیرد.
لبنیات مصرفی این بیماران حتما از نوع پروبیوتیکی بوده تا از این طریق بتوان تعداد سلول‌های سیستم ایمنی و ضدالتهابی را جهت پیشگیری از عود مجدد بیماری افزایش داد.
از بین انواع ویتامین‌ها، ویتامین‌های D و E خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی داشته و التهاب و تشکیل سلول‌های بدخیم را در بدن مهار می‌کند.
پایش سالانه سطح ویتامین D در خون این بیماران توصیه می‌شود. همچنین افزایش مصرف پروتیین‌های گیاهی مانند لوبیا، نخود، عدس، میوه‌ها و سبزی به میزان 6 تا 8 واحد در طول روز در این بیماران نقش مهمی دارد.
سبوس غلات به دلیل دارا بودن ویتامین‌های گروه B سبب افزایش انرژی در بدن و کاهش ضعف و سستی بعد از درمان در زنان مبتلا به سرطان سینه می‌شود.
مصرف لبنیات کم‌چرب، نان و برنج سبوس‌دار و فعالیت‌های بدنی روزانه جهت جلوگیری از افزایش وزن در این بیماران سبب افزایش طول عمر خواهد شد.


تعداد بازدید :  265