شماره ۴۲۱ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۷ آبان
صفحه را ببند
آغاز مسابقات جهانی وزنه‌برداری با رویای تکرار عنوان سومی
همه نگاه‌ها به سلیمی و رستمی
محمدرضا نصیری در گفت‌وگو با «شهروند»: سوءمدیریت، تیم را به هم ریخته است

شهروند| مسابقات جهانی وزنه برداری
 2014 امروز در آلماتی قزاقستان با برگزاری مراسم افتتاحیه و رقابت‌های دسته 56 کیلوگرم آغاز می‌شود. این دوره از مسابقات گام اول برای تعیین سهمیه کشورها برای شرکت در المپیک 2016 است و ارزش بسیار بیشتری از‌سال گذشته دارد اما به نظر می‌رسد وضع تیم 8 نفره ایران نسبت به‌سال گذشته چندان تعریفی ندارد و از آغاز‌ سال 93 که تمرینات تیم وزنه‌برداری به صورت جدی پیگیری می‌شود، وزنه برداران اصلی به تدریج به دلایل مختلف از اردوی تیم‌ملی کنار رفتند. حالا کادرفنی تیم‌ملی که در بازی‌های آسیایی نیز نتیجه اصلا خوبی کسب نکرد، رویای تکرار سومی را با تیمی کم امید در سر می‌پرواند.
نکته‌های بارز 2014
مسابقات جهانی امسال از جهاتی برای وزنه‌برداران کشورهای مختلف متفاوت است. اول این‌که امتیازات این رقابت‌ها تأثیر مستقیم روی سهمیه المپیک دارد و بعد از جمع شدن با امتیازات وزنه برداران در‌سال آینده تعداد سهمیه کشورها در المپیک 2016 را مشخص می‌کند. البته بر خلاف سالیان گذشته که مربیان باید قبل از شروع رقابت‌ها 6 وزنه بردار برتر خود را برای کسب سهمیه المپیک معرفی می‌کردند، در این رقابت‌ها 6 وزنه بردار هر تیم امتیازشان محسوب می‌شود. در ضمن مسابقات امسال بعد از 3 دوره در سال‌های 1995، 1999 و 2007 شلوغ رقابت‌های جهانی در تاریخ 123 ساله وزنه برداری با حضور 315 وزنه بردار مرد و 223 وزنه بردار زن است.
سلیمی و رستمی، تنها امیدهای ایران
به نظر می‌رسد با وجود حضور 8 وزنه بردار به نام‌های مجید عسکری(56 کیلو)، مرتضی رضاییان و جابر بهروزی(69 کیلو)، کیانوش رستمی و رسول تقیان(85 کیلو)، کیاقدمی و محسن بهرام‌زاده(105 کیلو) و بهداد سلیمی(105+) فقط 2 وزنه بردار ایرانی در مسابقات امسال شانس مدال دارند. به اعتقاد خیلی از کارشناسان بهداد سلیمی و کیانوش رستمی که در صدر استارت لیست اوزان خود قرار دارند، تنها شانس‌های مدال ایران در این رقابت‌ها هستند. 2 نفری که در رقابتهای‌سال گذشته غایب بودند، درحالی‌که خبری از 4 وزنه‌بردار المپیکی دیگر در ترکیب تیم نیست. همچنین تمام نگاه‌ها در سنگین وزن به بهداد سلیمی است که علاوه بر توقع از او برای کسب مدال طلا، انتظار رکوردشکنی نیز وجود دارد.
زارع:  می‌توانستیم با روحیه بهتری اعزام شویم
بهمن زارع، سرمربی تیم‌ملی وزنه‌برداری که فقط با تکرار عنوان سومی‌سال گذشته که با هدایت کوروش باقری به دست آمده، می‌تواند به انتقادات پاسخ دهد، در آستانه شروع این مسابقات می‌گوید: «در این تیم بهداد سلیمی و کیانوش رستمی، شانس‌های کسب مدال هستند اما سایر نفرات برای کسب امتیاز تلاش می‌کنند. همین هدف باعث شده تا همدلی خوبی را در میان نفرات ملی‌پوش شاهد باشیم. البته باید اذعان داشت که این تیم می‌توانست با روحیه بهتری به رقابت‌های جهانی اعزام شود.»
نصیری:  سوء مدیریت وضع تیم را به هم ریخته
محمد نصیری، پیشکسوت وزنه برداری کشورمان درباره وضع آمادگی وزنه برداران در آستانه مسابقات جهانی به «شهروند» می‌گوید:  «متاسفانه وزنه‌برداری ایران که رشته‌ای پر مدال برای کشورمان محسوب می‌شد، حالا به روزی افتاده که برای اعزام به مسابقات جهانی نفر کم دارد. به نظرم سوءمدیریت وضع تیم را به هم ریخته و فدراسیون اصلا به تیم‌های پایه و
 پشتوانه سازی توجهی نمی‌کند. 5 وزنه بردار را به داخل تیم‌ملی برده‌اند و در تیم‌ملی را بسته اند. مگر این 5 نفر چقدر توانایی دارند که هم در بازی‌های آسیایی، هم لیگ و هم مسابقات جهانی وزنه بزنند؟ به این تیم خوش بین نیستم و در حالت خوبش فقط 2 مدال می‌آوریم.»


تعداد بازدید :  205