شماره ۱۲۹۶ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۶ آذر
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

فرانسه شواهد ادعایی آمریکا
 علیه ایران را تأیید نکرد
وزارت امور خارجه فرانسه شواهد ادعایی واشنگتن مبنی بر این‌که ایران موشک‌های شلیک‌شده از سوی یمن به عربستان را تأمین کرده، تأیید نکرد و گفت که سازمان ملل باید در این زمینه نتیجه‌گیری کند. به‌ گزارش رویترز، الکساندر جیورجینی معاون سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه رویکردی محتاطانه درخصوص شواهدی که واشنگتن اخیرا علیه ایران ارایه داد و ادعا کرد که ایران تسلیحات حوثی‌ها در یمن را تأمین می‌کند، اتخاذ کرد و گفت که سازمان ملل هنوز درحال بررسی اطلاعات به دست آمده در این زمینه است.
وی با بیان این‌که سازمان ملل هنوز درباره اتهام نقش ایران در انتقال سلاح به یمن نتیجه‌گیری انجام نداده است، ادعای نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل درباره ایران را تأیید نکرد. هیلی روز پنجشنبه با نمایش قطعاتی از چند سلاح که گفت لاشه موشک‌های ایرانی است، مدعی شد که تهران برای حوثی‌ها سلاح ارسال کرده است. وی همچنین گفت که آمریکا قصد دارد ائتلافی علیه ایران تشکیل دهد.
معاون سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه در پاسخ به این سوال که چه واکنشی به گزارش آمریکا دارد، گفت: دبیرکل سازمان ملل هنوز هیچ نتیجه‌ای در این خصوص نگرفته است. فرانسه به بررسی اطلاعاتی که در اختیار دارد ادامه می‌دهد.

حمایت وزیر خارجه ژاپن
 از توافق هسته‌ای
وزیر امور خارجه ژاپن با اعلام حمایت از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: توکیو تأیید می‌کند که ایران برجام را نقض نکرده است. به گزارش اسپوتنیک، تارو کانو، وزیر امور خارجه ژاپن روز جمعه در یک نشست خبری در سازمان ملل تأکید کرد که توکیو از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حمایت می‌کند و ما تاکنون هیچ موردی مبنی بر نقض توافق از سوی ایران مشاهده نکرده‌ایم.وی تصریح کرد: توکیو و تهران روابط بسیار خوبی با یکدیگر دارند و وضع روابط دو‌جانبه این کشورها مانع اقدامات ژاپن علیه کره‌شمالی نخواهد بود.وزیر امور خارجه ژاپن همچنین گفت: توکیو به همکاری با ایران برای جلوگیری از بی‌ثبات شدن منطقه توسط کره‌شمالی ادامه خواهد داد.

ریچارد نفیو:
 نمی‌توان جهان را متقاعد کرد که جنگ یمن تقصیر ایران بوده است
یک مقام پیشین وزارت امور خارجه آمریکا گفت که نمی‌توان دیگر کشورها را به سادگی متقاعد کرد، که جنگ یمن به مرحله کنونی رسیده به‌طور کامل تقصیر ایران است.
به‌ گزارش ایسنا، دولت ترامپ روز پنجشنبه در تلاش برای اثبات این‌که ایران موشک‌های شلیک شده از یمن به عربستان‌سعودی را تأمین کرده است، لاشه دو موشک و پهپادی را به نمایش گذاشت که ادعا کرد ساخت ایران بوده است. نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل این تسلیحات را در یک پایگاه نظامی در واشنگتن به نمایش گذاشت و گفت که اینها شواهدی غیرقابل انکار مبنی بر این است که ایران حمایت خود را از حوثی‌ها در یمن افزایش داده است. ریچارد نفیو یک کارشناس امور تحریم‌ها در وزارت امور خارجه آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما در این‌باره گفت: دست‌کم در آمریکا گزینه‌های بسیار کمی برای وضع تحریم‌های جدید یا اقدامات دیگر علیه ایران وجود دارد. وی ادامه داد: ممکن است متقاعد کردن یک عضو کنگره (برای تحریم‌های جدید) کار سهل و ساده‌ای باشد اما متقاعد کردن یک اروپایی یا یک مقام ژاپنی برای این کار بسیار دشوارتر است.

تأکید وزیر دفاع آمریکا بر رویکرد دیپلماسی برای مواجهه با ایران
وزیر دفاع آمریکا یک روز پس از جوسازی‌های سفیر این کشور در سازمان ملل علیه کشورمان گفت که نیازی به یک موضع نظامی شدید علیه ایران نمی‌بیند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا، بامداد روز شنبه (دیروز) گفت که نیازی به موضع نظامی شدیدتر در قبال ایران نمی‌بیند.
نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل روز پنجشنبه در یک پایگاه نظامی در واشنگتن باقیمانده‌های یک موشک و یک پهپاد را به نمایش گذاشت و مدعی شد که این تسلیحات ساخت ایران بوده که به دست حوثی‌های یمن رسیده است و آنها آن را علیه عربستان‌سعودی استفاده کرده‌اند. متیس در پاسخ به این سوال که آیا این شواهد می‌تواند دلیلی برای پاسخ نظامی آمریکا باشد، گفت: پاسخ نظامی خیر؛ به همین دلیل بود که سفیر هیلی درآنجا بود و ژنرال‌های ما حضور نداشتند.
وی افزود: این یک تلاش دیپلماتیک برای فاش‌کردن مقاصد ایران برای دنیاست. وزیر دفاع آمریکا در ادامه با طرح ادعاهایی علیه کشورمان از حمایت ایران از بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه و حزب‌الله لبنان انتقاد کرد و مدعی شد: آنچه ایران اکنون در آن‌جا انجام می‌دهد، غیرقانونی است که منجر به مرگ افراد بی‌گناه می‌شود.


تعداد بازدید :  370