شماره ۱۲۹۶ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۶ آذر
صفحه را ببند
اخبار جهان

تلاش جمهوری‌خواهان
 برای توقف تحقیقات در مورد ارتباط ترامپ با روسیه
ایسنا| دموکرات‌های ارشد می‌گویند، اقدام علیه تحقیقات مجلس نمایندگان آمریکا توطئه‌ای برای تخریب تحقیقات مولر- اف‌بی‌آی است؛ درحالی‌که ترامپ رد کردن بخشش مایکل فلن را رد می‌کند. یکی از دموکرات‌های‌ ارشد آمریکا در تحقیقات روسیه- ترامپ نگران است جمهوری‌خواهان برای نابودی تحقیقات درباره مداخله ادعایی مسکو در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا تلاش کنند. آدام شیف، از دموکرات‌های ارشد کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «به‌شدت نگرانم که جمهوری‌خواهان پایان این ماه اقدامی برای از بین بردن تحقیقات در کمیته اطلاعاتی این مجلس انجام دهند.» شیف همچنین تأکید دارد که جمهوری‌خواهان درباره تحقیقات روسیه – ترامپ اف‌بی‌آی، تحت نظارت رابرت مولر، رئیس شورای ویژه نظرات خودشان را دارند. طبق گزارش‌ها، وکلای شخصی رئیس‌جمهوری آمریکا قرار است روزهای آتی با مولر و تیم او دیداری داشته باشند تا درباره گام‌های آتی تحقیقات او اطلاعاتی دریافت کنند. این دموکرات آمریکایی ارشد گفت: «علاوه بر تحقیقات ما، آنچه واقعا مرا نگران کرده حملات علیه رابرت مولر، وزارت دادگستری و اف‌بی‌آی است که نشان می‌دهد آنها تحقیقات مولر را هدف گرفتند. با بستن پرونده تحقیقات کنگره آن هم زمانی که مدارک جدید و مهمی همچنان درحال ظهور است، کاخ سفید ممکن است فشار بی‌حدی برای پایان دادن به تحقیقات مولر و یا ایجاد شبهه در آن وارد کند. نمی‌توانیم اجازه دهیم چنین اتفاقی رخ دهد.» تاکنون تحقیقات اف‌بی‌آی درباره مداخله ادعایی روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ دست‌کم چهار تن از حلقه نزدیکان کمپین ترامپ را گرفتار کرده است.

الجبیر: تصمیم ترامپ
 درباره قدس اشتباه است
ایسنا|  وزیر خارجه عربستان با انتقاد از تصمیم دولت آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت اسراییل تأکید کرد که عربستان هیچ‌گونه اقدامی در راستای عادی‌سازی روابط با اسراییل انجام نمی‌دهد. عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان روز جمعه در گفت‌وگویی با مجله لوموند فرانسه اظهار داشت: رهبری عربستان پیشتر به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا درخصوص عاقبت تصمیم اخیرش پیش از اعلام آن هشدار داده بود و آن را خطا دانست زیرا تصمیمی یک‌جانبه بوده و از مشروعیت بین‌المللی برخوردار نیست. الجبیر ابراز امیدواری کرد که آمریکا از این تصمیم خود عدول کند و به روند مسالمت‌آمیز برای تشکیل کشور فلسطین با پایتختی قدس شرقی طبق خواسته فلسطینی‌ها و همان‌گونه که اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی به تازگی اعلام کرد، ادامه دهد. وزیر خارجه عربستان در ادامه قاطعانه شایعه‌ها و گزارش‌های رسانه‌ای درباره احتمال عادی‌سازی روابط با اسراییل را تکذیب کرد. این درحالی است که گزارش‌های متعددی در رسانه‌ها از روابط غیرعلنی عربستان و اسراییل و سفرهای مسئولان عربستانی به اراضی اشغالی و برخی نشانه‌ها از چراغ سبز عربستان برای تصمیم اخیر دولت آمریکا در مورد قدس منتشر شد.

درخواست آمریکا از دولت سوریه برای مذاکره «جدی» با مخالفان
ایسنا| دولت آمریکا در بیانیه‌ای از حامیان دولت سوریه خواست تا برای وادار کردن دمشق به مشارکت فعال در مذاکره با مخالفان وارد عمل شوند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دولت آمریکا از حامیان دمشق می‌خواهد تا از نفوذشان برای تشویق نظام جهت مشارکت کامل در مذاکرات جدی با مخالفان در ژنو استفاده کنند.» هدر ناوئرت، سخنگوی این وزارتخانه تأکید کرد: «آمریکا همه طرف‌های درگیر در سوریه را به اقدامی جدی در راستای حل‌وفصل سیاسی بحران سوریه فرامی‌خواند چراکه شکست در حل سیاسی بحران سوریه خطر تنش‌های بی‌پایان نه فقط برای سوریه بلکه برای همه جهان را ایجاد می‌کند.»

عربستان به زنان اجازه راندن کامیون و موتور را هم داد
ایسنا| مسئولان عربستانی اعلام کردند که زنان در این کشور می‌توانند همانند مردان برای اخذ گواهینامه رانندگی موتورسیکلت و کامیون اقدام کرده و موتور سیکلت و کامیون نیز برانند. اداره راهنمایی و رانندگی و فرماندهی نیروهای امنیت جاده‌ها در عربستان اعلام کرد، زنان در این کشور می‌توانند کامیون و موتور سیکلت نیز برانند و صدور این مجوز مطابق با دستورات راهنمایی و رانندگی بوده و لایحه اجرایی آن برای زنان و مردان برابر است. طبق بیانیه منتشر شده از سوی اداره راهنمایی و رانندگی عربستان، زنان به‌زودی می‌توانند با رعایت شروط لازم برای رانندگی کامیون و موتورسیکلت که در آیین‌نامه ذکر شده و درحال‌حاضر برای مردان اجرا می‌شود، کامیون و موتور سیکلت نیز برانند. این اداره توضیح داد، ۱۸‌سال تمام شرط اخذ گواهینامه ویژه رانندگی و گواهینامه موتورسیکلت و ۲۰‌سال تمام شرط اخذ گواهینامه عمومی و وسایل نقلیه عمومی است و غیراز اینها کسانی که ۱۷‌سال دارند می‌توانند اقدام به اخذ یک گواهینامه موقت یک ساله کنند.


تعداد بازدید :  346