شماره ۴۲۱ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۷ آبان
صفحه را ببند
صهیونیست‌ها، بیت‌المقدس را امنیتی کردند

شهروند| بیش از یک‌هزار و 300 نیروی امنیتی اسراییل از روز پنجشنبه به خیابان‌های بیت‌المقدس آمدند تا مانع برگزاری تظاهرات فلسطینیان در روز گذشته شوند. مقامات اسراییلی همچنین در آخرین ساعات روز پنجشنبه از ممنوعیت شرکت افراد زیر 35‌سال در نماز جمعه خبر داده‌ بودند. با این حال به‌دنبال فراخوان جنبش حماس برای برگزاری تظاهرات در حمایت از مسجدالاقصی اعتراضات فلسطینی‌ها از شامگاه پنجشنبه آغاز شد و در روز جمعه نیز ادامه یافت. از شامگاه پنجشنبه تا روز جمعه بیش از 30 فلسطینی توسط اسرايیلی‌ها بازداشت شدند.
همچنین ده‌ها فلسطینی در منطقه الخلیل دست به تظاهرات گسترده‌ای زدند و درگیری‌های شدیدی میان جوانان فلسطینی و نیروهای رژیم صهیونیستی که سعی داشتند تظاهرات این جوانان را در نزدیکی ایست بازرسی «قلندیا» در نزدیکی شمال قدس سرکوب کنند، رخ داد. همچنین در پی وقوع درگیری‌های شدید میان ارتش رژیم صهیونیستی و جوانان فلسطینی در رام‌الله بیش از 17 فلسطینی زخمی شدند.
مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته با انتقاد از موج تازه‌ تنش‌ها در بیت‌المقدس از ضرورت بازگشت سریع فلسطین و اسراییل به پای میز مذاکرات برای اجتناب از تشدید بحران خبر داد. درگیری‌ فلسطینی‌ها و نیروهای اسراییلی به‌دنبال شهادت یک جوان فلسطینی به دست نیروهای رژیم صهیونیستی که با خودرویی یک اسراییلی را کشت و 13تن دیگر را زخمی کرد شدت یافته است. خالدمشعل، رهبر جنبش حماس روز پنجشنبه مردم و گروه‌های فلسطین را به انقلابی گسترده علیه اقدامات رژیم صهیونیستی در قدس فراخوانده و تأکید کرده ‌بود «این انقلاب دشمن را از اقداماتش بازمی‌دارد.»  به گزارش رویترز، «فدریکا موگرینی»، پس از گفت‌وگو با «آویگیدور لیبرمن»، وزیر امورخارجه اسراییل از نگرانی شدید اروپا درخصوص نا‌امنی‌های اخیر در بیت‌المقدس خبر داد. موگرینی در جریان نخستین دیدار رسمی خود از خاورمیانه در گفت‌وگو خود با خبرنگاران گفت: «خطر افزایش تنش‌‌ها در بیت‌المقدس احساس می‌شود و اگر ما در مسیر سیاسی گامی رو به جلو برنداریم، شرایط به عقب بازخواهد گشت و خشونت‌های آن دوران بازمی‌گردد.» مقام ایتالیایی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه سخنانش گفت: «به همین دلیل است که من ضرورت انجام اقدامی رو به جلو برای مذاکرات را احساس می‌کنم. باید رویکردی منطقه‌ای در قبال روند صلح وجود داشته باشد و اتحادیه اروپا آماده است تا در این راستا عمل کند.» او در ادامه افزود: «شرایط برای اسراییل در منطقه، هرگز تا این حد خطرناک نبوده است. با این وجود، فرصت‌هایی وجود دارد که بازیگران منطقه‌ای ایفای نقش کنند.» موگرینی در ادامه دیدار‌های خود امروز در «رام‌الله» با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز دیدار خواهد کرد. خشونت‌ نیرو‌های اسراییلی علیه فلسطینیان در بیت‌المقدس نارضایتی مقامات دیگر کشور‌ها را نیز به‌دنبال داشت و اردن اعلام کرد برای توقف حملات اسراییل به مسجدالاقصی در شرق بیت‌المقدس آماده است تلاش‌هایی صورت دهد. دولت اردن همچنین این حملات نیرو‌های امنیتی اسراییل به مسجدالاقصی را «غیرقابل قبول» خواند و سفیر خود را از این کشور فراخواند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در واکنش به یورش نیروهای رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی و بستن آن برای چند ساعت گفت: ما باید تمامی اقدامات لازم را برای مقابله با اقدامات اسراییل در قدس و مسجدالاقصی در چارچوب بین‌الملل اتخاذ کنیم که در غیر این صورت واکنش‌ها تنها به فلسطین، قدس یا منطقه محدود نخواهد شد و ممکن است انتفاضه‌ای بالاتر از این شکل بگیرد.


تعداد بازدید :  185