شماره ۱۲۹۶ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۶ آذر
پیشخوان

برای دفاع از حیوانات

کتاب «آزادی حیوانات» نوشته پیتر سینگر با ترجمه بهنام خداپناه از سوی نشر ققنوس روانه بازار نشر شده است. مخاطبان در این کتاب در 6 فصل با عناوینی چون همه حیوانات برابرند، ابزارهای پژوهش، درون دامداری صنعتی، گیاهخواری، سلطه انسان و گونه پرستی در جهان معاصر آشنا می‌شوند. «آزادی حیوانات» اثر فیلسوف شهیر استرالیایی، پیتر سینگر، برای نخستین بار در سال ۱۹۷۵ منتشر و از آن زمان تاکنون با ویراست‌های مختلف و جدیدی بازچاپ شده است. این کتاب تاکنون به 20 زبان دنیا ترجمه شده است، که ترجمه فارسی اثر بیست و یکمین زبانی محسوب می‌شود که این اثر بدان برگردانده شده است. نشریه تایم در سال ۲۰۱۱ کتاب آزادی حیوانات را در بین فهرست ۱۰۰ اثر غیرادبیِ همه دوران قرار داد. سینگر در این اثر، با متداول ساختن اصطلاح «گونه‌پرستی» به استدلال علیه شیوه‌هایی می‌پردازد که انسان‌ها به انحاء مختلف حیوانات را مورد سوءاستفاده قرار داده و از آنها بهره‌کشی می‌کنند. مطابق استدلال سینگر در مقام یک فیلسوفِ فایده‌باور در کتاب «آزادی حیوانات»، هر موجودی که «توانایی احساس درد و رنج» را داشته باشد و یا به تعبیری «حساس» باشد واجد «منافع» تلقی شده و بر ما انسان‌هاست که به حکم اخلاق، منافعِ آن موجود را درست به اندازه منافع هر موجودِ ذی‌نفعِ دیگری، از جمله منافعِ گونه‌های انسانی خودمان، به شمار آورده و بدان‌ها احترام بگذاریم. «آزادی حیوانات» با شمارگان 990 نسخه در ۴۸۸ صفحه به بهای 35 هزار تومان از سوی نشر ققنوس منتشر شده است.

کتابی برای کیهاندوست‌ها

کتاب «اختر فیزیک برای افراد بی‌قرار» نوشته نیل دگراس تایس با ترجمه قاسم کیانی‌مقدم توسط انتشارت مازیار منتشر شد. بسیاری از رسانه‌ها علاقه زیادی به اخبار کیهان‌شناسی نشان می‌دهند، ولی این افزایش علاقه احتمالا ناشی از افزایش واقعی مردم برای علم است. نویسنده در پیشگفتار این کتاب معتقد است: اگر افراد و خوانندگان فرصت ندارند از طریق کلاس درس، کتاب‌های درسی و یا با فیلم‌های مستند با کیهان آشنا شوند ولی در عین حال خواهان آشنایی مختصر ولی معنی‌دار با این رشته هستند کتاب «اختر فیزیک برای افراد بی‌قرار» را به آنها پیشنهاد می‌کنم. نویسنده در این کتاب آشنایی اساسی با تمام ایده‌ها وکشفیات عمده‌ای که محرک درک نوین ما از گیتی هستند را ارایه می‌دهد. خوانندگان آگاهی فرهنگی قابل توجهی از رشته فیزیک به دست خواهند آورد و شاید هم عطشی برای بیشتر دانستن در فرد ایجاد شود. نیل دگراس تایسون، استاد فیزیکدان آمریکایی، نویسنده و دانشمند ارتباطات است. تایسون تعدادی کتاب محبوب در مورد نجوم نوشته‌ است. به گزارش ایبنا، «اختر فیزیک برای افراد بی‌قرار» شامل 12 فصل با عناوین «بزرگترین داستانی که تاکنون خوانده‌اید»، «روی زمین همچو آسمان‌ها»، «بگذار نور باشد»، «میان کهکشان‌ها»، «ماده تاریک»، «انرژی تاریک»، «کیهان در جدول»، «درباره گرد بودن»، «نور نامریی»، «میان سیاره‌ها»، «زمین فراخورشیدی»، «تاملاتی در باب دیدگاه کیهانی» است که با مطالعه هر کدام به شناخت نظریات درباره موضوع خاص خود می‌انجامد. «اختر فیزیک برای افراد بی‌قرار» با شمارگان 1100 نسخه به بهای 10 هزار تومان از سوی نشر مازیار منتشر شده است.