شماره ۱۲۹۶ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۶ آذر
صفحه را ببند
خبرنامه

دکتر نوربالا، رئیس اسبق جمعیت هلال‌احمر: حس خوب فعالیت‌های انسان‌دوستانه در هلال‌ در هیچ کجا قابل تکرار نیست
شهروند| مسئولان سازمان جوانان به همراه منتخبی از نمایندگان جوانان جمعیت هلال‌احمر در هفتادمین سالروز تشکیل سازمان جوانان هلال‌احمر به منظور قدردانی از فعالیت‌های بشردوستانه و عام‌المنفعه روسای سابق جمعیت هلال‌احمر به دیدار دکتر احمدعلی نوربالا رفتند. در یکی از این دیدارها، رئیس، معاونان و جمعی از نمایندگان جوانان هلال‌احمر، با دکتر احمدعلی نوربالا رئیس اسبق جمعیت هلال‌احمر دیدار و از خدمات بشردوستانه وی در طول تصدی ریاست این جمعیت تقدیر کردند. دکتر احمدعلی نوربالا با اشاره به نقش مهم هلال‌احمر در جلوگیری و رفع مشکلات جامعه، عنوان کرد: «برای مثال خشونت در جامعه ما زیاد است؛ خشونت فیزیکی، کلامی، نوشتاری و تصویری که در این زمینه هلال‌احمر می‌تواند ایفای نقش کرده و مثمرثمر باشد.» دکتر نوربالا با ذکر خاطراتی از نقش جمعیت هلال‌احمر و حضور جوانان در امدادرسانی در زلزله بم، به لذتبخش‌بودن انجام فعالیت انسان‌دوستانه و عام‌المنفعه در جمعیت هلال‌احمر توسط جوانان اشاره کرد و گفت: «این حس را در هیچ کجای دیگر نمی‌توانید تجربه کنید و امیدوارم در این مسیر که پیش گرفته‌اید، سلامت و موفق باشید.»

سازمان جوانان هلال‌احمر؛ بستری برای ایجاد کارآفرینی
شهروند| در پی تأکیدات رئیس جمعیت هلال‌احمر بر کارآفرینی نشست رئیس سازمان جوانان با کارآفرینان نمونه و اساتید دانشگاه در زمینه ایجاد اشتغال و کارآفرینی برگزار شد. این نشست با حضور رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر، معاونان، کارآفرینان و اساتید دانشگاهی در زمینه کارآفرینی و طراحی مدل آموزش موثر و اثربخشی ایجاد اشتغال و کارآفرینی برگزار شد. در این جلسه که با حضور رئیس سازمان، معاون جوانان و دانشجویی، معاون آموزش و پژوهش سازمان، اساتید دانشگاهی و کارآفرینان برتر این حوزه و چند تن از اعضای جوانان در زمینه کارآفرینی و طراحی مدل آموزش موثر و اثربخشی ایجاد اشتغال و کارآفرینی در راستای تفاهمنامه با وزارت کشور در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی برگزار شد.

با مشارکت فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر و جمعیت هلال‌احمر ایران منتشر شد
کتاب راهنمای «مشارکت در ایجاد تاب‌آوری شهری»

نهضت صلیب‌سرخ و هلال‌احمر همیشه در خط مقدم آمادگی و پاسخگویی به سوانح در شهرها بوده است، اما روند سریع شهرسازی چالش‌های جدی برای سازمان‌های بشردوستانه و توسعه‌ای ایجاد می‌کند. کتاب راهنمای «مشارکت در ایجاد تاب‌آوری شهری» حاصل مشارکت درخصوص مدیریت و کاهش خطرشهری میان فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر و جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران است که برای پاسخ به نیازهای فزاینده جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در مدیریت و کاهش خطرات شهری و نیز ایجاد تاب‌آوری جوامع در شهرها تهیه شده است.
این راهنما دستورالعمل عملیاتی نیست بلکه رویکردی تحلیلی و استراتژیک برای تاب‌آوری شهریست که ریشه دلایل خطرات شهری و عواقب بشردوستانه آن را بیان می‌کند. این راهنما بافت و مفاهیم شهری جامعه، خطرات، تهدیدات و تاب‌آوری در شهرها و رابطه آنها با توسعه و گسترش شهری را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و همچنین راه‌هایی را که به واسطه آن نهضت می‌تواند به‌طور موثر در کاهش خطرات و مدیریت شهری و ایجاد تاب‌آوری مداخله نماید، ارایه می‌کند. محتوی این راهنما با یافته‌های بسیاری از پروژه‌های شهری در زمان مشارکت همسو است. این راهنما ابتدا برای جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر به نگارش درآمد اما به سازمان‌های جامعه‌محور نیز برای برنامه‌ریزی و تحقق تاب‌آوری در شهرها کمک می‌کند. آژانس‌های سازمان ملل و سازمان‌های دولتی می‌توانند از این راهنما برای درک بهتر ابعاد اجتماعی کاهش خطر سوانح شهری و تاب‌آوری بهره جویند و همچنین از نظرات و رویکرد سازمان‌های جامعه‌محور در این حوزه استفاده کند. جاگان چاپاگان، معاون دبیرکل برنامه‌ها و عملیات بین‌المللی در این زمینه اظهار کرد که این برنامه نتیجه همکاری گسترده در نهضت است. وی افزود: نتایج مشارکت ازجمله راهنمای یادشده خروجی فعالیت‌های مشترک وسیع با همکاری و حمایت بسیاری از جمعیت‌های ملی و دفاتر منطقه‌ای فدراسیون بین‌المللی و نیز شرکای فدراسیون از‌ سال 2013 تا 2016 است. او ادامه داد: «خطرات شهری یکی از چالش‌های اصلی جهانی با تاثیرات شدید بشری است و امیدوارم که نتایج مشارکت و این راهنما بتواند به طرح‌ها و برنامه‌های جمعیت‌های ملی در ایجاد و گسترش تاب‌آوری و پاسخ بهتر به نیازهای بشردوستانه در شهرها کمک کند.»


تعداد بازدید :  359