شماره ۱۲۹۶ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۶ آذر
صفحه را ببند
معاون وزیر علوم:
سالیانه ۲۴‌هزار نفر به دوره دکتری وارد می‌شوند

ایلنا| سالیانه ۲۴‌هزار نفر به دوره دکتری وارد می‌شوند و باید هدف شغلی این افراد در نظر گرفته شود تا بعد از فارغ‌التحصیلی با مشکل بیکاری مواجه نشوند. مجتبی شریعتی، معاون آموزشی وزارت علوم با اعلام این خبر گفت: «نخستین توصیه من این است که برند دانشگاه را به‌عنوان دانشگاه منحصربه‌فرد غیرحضوری حفظ کند، دوم این‌که توسعه تحصیلات تکمیلی در کشور باید کنترل شود و رابطه هدفمند بین اشتغال و تحصیل در کشور درست بشود، چراکه درحال حاضر یکصد‌هزار دانشجوی دکتری در کشور وجود دارد.»
او با بیان این‌که آموزش‌های مجازی باید در دانشگاه پیام نور به‌عنوان یک برند باشد، ادامه داد: «براساس ماموریتی که برای دانشگاه پیام نور تعریف شده است، این دانشگاه به‌عنوان یک دانشگاه مجازی و غیرحضوری شناخته می‌شود، ‌اگرچه این تعریف منافی آموزش‌های نیمه‌حضوری نیست اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که باید دانشگاه پیام نور به‌عنوان یک برند در عرصه آموزش‌های مجازی در ایران و عرصه بین‌المللی شناخته شود؛ چراکه همه دانشگاه‌های دنیا برای خود برند مشخصی دارند و سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته نباید برند دانشگاه را نفی کند.»
شریعتی گفت: «انتظاری که از دانشگاه پیام نور وجود دارد این است که کلاس‌های این دانشگاه باید با حضور چند صد‌هزار دانشجو برگزار شود، نه این‌که به ۳۰ یا ۴۰ دانشجو در کلاس قانع باشیم و باید سیاست‌هایی به کار گرفته شود تا براساس آن دانشگاه پیام نور به‌عنوان یک دانشگاه ملی و حتی فراملی عمل کند.»
او ادامه داد: «یکی از راه‌های موفقیت دانشگاه پیام نور در عرصه‌های ملی و فراملی این است که بتواند زیرساخت‌های خود را متناسب با ماموریت دانشگاه یعنی همان آموزش مجازی تقویت کند تا براساس آن، همه جوانان کشور حتی در نقاط دورافتاده نیز که شرایط رفاهی برای تردد در دانشگاه‌های حضوری را ندارند، به آموزش عالی دسترسی پیدا کنند. همچنان‌که یکی از رسالت‌های طرح آمایش آموزش عالی در وزارت علوم نیز همین ماموریت‌گرایی است.»
معاون وزیر علوم با تأکید بر این‌که مدیران آموزش عالی باید ملی بیندیشند و سازمانی حرکت کنند، گفت: «اگر در تصمیم‌گیری‌های خود منافع ملی را درنظر بگیریم، بهتر می‌توانیم برای آن سازمان برنامه‌ریزی داشته باشیم. نخستین توصیه من این است که برند دانشگاه را به‌عنوان دانشگاه منحصربه‌فرد غیرحضوری حفظ کند، دوم این‌که توسعه تحصیلات تکمیلی در کشور باید کنترل شود و رابطه هدفمند بین اشتغال و تحصیل در کشور درست بشود، چراکه درحال حاضر یکصد‌هزار دانشجوی دکتری در کشور وجود دارد و سالیانه ۲۴‌هزار نفر به دوره دکتری وارد می‌شوند و باید هدف شغلی این افراد در نظر گرفته شود تا بعد از فارغ‌التحصیلی با مشکل بیکاری مواجه نشوند.»
شریعتی توجه به حوزه بین‌الملل را یکی دیگر از توصیه‌های خود در دانشگاه پیام نور دانست: «با توجه به این پتانسیل عظیمی که در دانشگاه پیام نور وجود دارد، این دانشگاه بهتر از همیشه می‌تواند در عرصه بین‌المللی ورود کند. با توجه به پتانسیل‌های این دانشگاه در همین زمینه‌ها امکان هم‌افزایی با سایر زیرنظام‌های آموزشی فراهم شود تا دانشگاه‌های دولتی که با مشکل کمبود امکانات مواجه هستند، بتوانند در راستای سیاست‌های خود حرکت کنند. ضمن این‌که مدیریت منطقه‌ای از دیگر برنامه‌هایی است که لازم است دانشگاه پیام نور در این زمینه نیز نقش محوری ایفا کند.»
علی‌اصغر رستمی‌ابوسعیدی رئیس سابق دانشگاه پیام نور نیز در سخنانی گفت: «ماموریت و رسالت دانشگاه پیام نور به‌عنوان دانشگاه باز در قالب آموزش نیمه‌حضوری و ترکیبی بوده و نگاه مسئولان به دانشگاه پیام نور باید متفاوت باشد؛ چراکه این دانشگاه به دلیل گستردگی در داخل و خارج از کشور دارای پتانسیل‌ها و ظرفیت‌هایی است که دیگر دانشگاه‌های برتر کشور از آن بی‌بهره‌اند. در راستای اجرای طرح آمایش وزارت علوم، تعداد مراکز و واحدهای دانشگاه از ۵۱۰ به ۴۶۴ مرکز و واحد تجمیع‌ شده و درحال حاضر این دانشگاه دارای ۱۶ دفتر نمایندگی در خارج از کشور است.»


تعداد بازدید :  218