شماره ۱۲۹۵ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۵ آذر
صفحه را ببند
روایت خبرنگار «شهروند» از اولین دوره مسابقات قهرمانی کشور کشتی زنان
تعبیر یک رویای «کلاسیک»

پریسا اسلام‌زاده- شهروند| نخستین دوره مسابقات کشوری کشتی کلاسیک بانوان روز گذشته در خانه کشتی برگزار شد. این رشته که از طرف فدراسیون کشتی ایران برای بانوان ایرانی طراحی شده، مجوز لازم را از اتحادیه جهانی هم گرفته و در‌ سال 2018 هم مسابقات جهانی آن برگزار می‌شود. همین موضوع باعث شد فدراسیون کشتی به فکر برگزاری اولین دوره این مسابقات بیفتد تا بانوان ایرانی برای نخستین‌بار با لباس‌های طراحی‌شده، کشتی آزاد یا همان کشتی کلاسیک را تجربه کنند.
استقبال باورنکردنی استان‌ها
 از مسابقات کشوری
برگزاری نخستین دوره مسابقات کشوری کشتی کلاسیک بانوان آن‌قدر جذابیت داشت که قلم و کاغذ به دست راهی خانه کشتی شویم. اطراف ورزشگاه آزادی در ظهر سرد جمعه از همیشه خلوت‌تر است اما به استادیوم که نزدیک می‌شویم، دستفروش‌هایی کنار اتوبان خلوت کرده‌اند تا پرچم‌ها و بوق‌های قرمز خود را برای بازی امروز پرسپولیس و بادران در مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌حذفی بفروشند. آنها مثل دیدارهای قبل سرخپوشان مشتریان زیادی ندارند اما امیدوارند با نزدیک‌شدن به ساعت بازی فروش بیشتری داشته باشند. به خانه کشتی می‌رسم، و بعد از نشان‌دادن‌ آی‌دی کارت و بازرسی دقیق بابت به همراه نداشتن تلفن و دوربین وارد می‌شوم. این برای نخستین‌بار است که سالن خانه کشتی را از نزدیک می‌بینم. در نگاه اول به ‌نظر می‌رسد همه چیز به هم ریخته و نامنظم است اما با این توجیه که برای نخستین‌بار است این مسابقات برگزار می‌شود، قانع می‌شویم. رسول خادم، رئیس فدراسیون هم مدام در تماس با مدیر روابط‌عمومی از برگزاری مناب این مسابقات ابراز نگرانی می‌کرد. مسابقات براساس جدول طراحی‌شده از طرف فدراسیون کشتی برگزار می‌شود و تیم‌هایی که کشتی‌های آنها تمام شده و باید برای دور دوم آماده شوند، پشت محل برگزاری مسابقات مشغول استراحت هستند. با این‌که مدت زیادی نیست که فدراسیون بابت برگزاری این مسابقات فراخوان داده بود اما شهرهای زیادی استقبال کردند. استقبال هیأت‌های استان‌ها فراتر از تصور اهالی فدراسیون بوده است، چون 24 استان تیم‌های خود را به تهران اعزام کردند و دو تیم هم از خود پایتخت در این مسابقات شرکت کردند. سالن شلوغ است و همه درحال رفت‌وآمد هستند. برخی از بازنده‌ها درحال اعتراض به داوران هستند، اما چون قوانین این رشته جدید است، داوران هم معترضان را به کتاب قوانین فدراسیون ارجاع می‌دهند.
تبلور جسارت  و جنگندگی دختران ایرانی در کشتی
در سالن خبری از تماشاگر نیست اما اعضای تیم‌ها وقتی نمایندگان خود را روی تشک می‌بینند، در حد لیدرهای تیم‌های فوتبال آنها را تشویق می‌کنند. رده سنی این مسابقات 17 تا 25‌سال بوده، به همین دلیل چهره‌هایی که روی تشک‌ها می‌بینیم، معمولا دخترکانی کم‌سن‌و‌سال هستند که اگرچه شباهتی به کشتی‌گیران حرفه‌ای ندارند اما اشتیاق و جسارت آنها نشان می‌دهد می‌توانند روزهای درخشانی در آینده داشته باشند. قطعا روح جنگنده و جسارتی مثال‌زدنی در وجود این دختران ایرانی بوده تا حاضر شده‌اند به جای این‌که شبیه هم‌سن‌وسال‌های خود زندگی کنند، رشته‌ای درگیرانه و مبارزه‌طلب را انتخاب کنند و خودشان را روی تشک‌های سرد کشتی محک بزنند، حتی اگر کارشناس کشتی هم نباشی، می‌توانی این موضوع را به چشم ببینی که این دختران کم‌سن‌و‌سال آنچنان از فنون کشتی سر درنمی‌آورند و تازه به دنبال یادگیری هستند و اگر می‌خواهند روی سکوهای جهانی بایستند، باید بیشتر از اینها تلاش کنند و یاد بگیرند. طبق قوانین کشتی کلاسیک بانوان، هر مبارزه باید رأس 3 دقیقه تمام شود اما معمولا کشتی‌ها زودتر از یکی دودقیقه به پایان می‌رسند و این نشان می‌دهد برخی از کشتی‌گیرها با آمادگی بیشتری در این مسابقات حاضر شدند.
تعبیر آرزوی هزاران زن
سال‌ها زنان ایرانی علاقه‌مند به کشتی آزاد آرزوی حضور در این رشته را داشتند. این حرف را خانم آنا براتی سرمربی تیم خراسان‌رضوی به خبرنگار «شهروند» می‌گوید: «آرزوی نیمی از دختران ایران فعالیت در این رشته بوده است. خود ما که از همشهریان آقای خادم هستیم، هروقت کشتی‌های ایشان را می‌دیدیم، هیجان‌زده می‌شدیم و آرزو داشتیم که روزی در این رشته فعالیت داشته باشیم. این اتفاق به تدریج داشت برای همه ما آرزوی محال می‌شد که آقای خادم لطف کرد و توانست با کمک بقیه اهالی فدراسیون کشتی این رشته را با نام کشتی کلاسیک در اتحادیه جهانی تصویب کند. خدا را شکر که لباس‌ها هم تأیید شد و ایران حتی می‌تواند با این پوشش در مسابقات بین‌المللی هم شرکت کند. خوشبختانه کشورهای مسلمان هم به رشته کشتی کلاسیک روی خوش نشان دادند و می‌دانند برای فعالیت در این رشته باید از قوانین ایران تبعیت کنند. اگرچه کشتی‌گرفتن با حجاب برای همه بانوان در رشته آلیش، گراپلینگ و کشتی کلاسیک سخت است اما بچه‌های ما آن‌قدر ذوق و شوق فعالیت در این رشته‌های خصوصا کلاسیک را دارند که به سختی‌های آن فکر نمی‌کنند. شاید خیلی‌ها باور نکنند اما همین که آرزوی نیمی از دختران ایران‌زمین برآورده شده، اتفاق بسیار بزرگی است.» نکته جالب درباره بانوان فعال در این رشته این است که اغلب آنها کشتی‌گیران حرفه‌ای نیستند و بیشتر از رشته‌هایی مثل جودو و ووشو آمده‌اند و برای یادگرفتن فنون حرفه‌ای کشتی به زمان و آموزش نیاز دارند.
لزوم تشکیل تیم‌ملی برای مسابقات جهانی
بعد از این‌که کشتی بانوان در رشته تازه‌تأسیس کلاسیک افتتاح شد، فدراسیون در نخستین اقدام برگزاری کلاس‌های داوری و مربیگری را در دستور کار قرار داد. کلاس‌های مربیگری با حضور آنا واسلینکو، قهرمان اوکراینی کشتی جهان و المپیک پیگیری شد و در استان‌های مختلف 51 مربی تربیت شدند. در بخش داوران همچنین پروسه‌ای تکرار شد و در مسابقات دیروز هم 3 داور ایرانی اتفاقات روی تشک‌های کشتی را قضاوت می‌کردند. در واقع هدفی که فدراسیون کشتی از برگزاری این مسابقات دنبال می‌کند، تشکیل تیم‌ملی است. وقتی اتحادیه جهانی کشتی از برگزاری نخستین دوره مسابقات جهانی کشتی کلاسیک بانوان در تیرماه‌ سال 97 خبر داد، فدراسیون به این صرافت افتاد تا هرچه سریع‌تر تیم‌ملی این رشته تشکیل شده و زیرنظر آنا واسلینکو فعالیت خود را آغاز کند. نفرات برتر مسابقات کشوری هم در اولویت دعوت به تیم‌ملی قرار دارند، به همین دلیل مسابقات دیروز حساسیت زیادی برای
 تیم‌ها داشت.
منظمی: استقبال غافلگیرانه بود
مریم منظمی، نایب‌رئیس بانوان فدراسیون کشتی است و به همین دلیل این فدراسیون فعالیت ویژه‌ای در بخش بانوان دارد. او درباره برگزاری مسابقات کشوری به «شهروند» می‌گوید: «ما زمان کمی برای تشکیل تیم‌ها و برگزاری مسابقات داشتیم اما خوشبختانه توانستیم در این رشته مسابقات کشوری را برگزار کنیم. ما برای حضور در مسابقات جهانی باید اردوهای خارج از کشور هم داشته باشیم تا بچه‌ها با شرایط مختلف و رقابت با خارجی‌ها آشنا شوند. ما با قراردادن میانگین سنی 17 تا 25‌سال برای مسابقات کشوری به دنبال نسل‌سازی هستیم و نگاهمان به آینده است تا بتوانیم قهرمانان بزرگی را پرورش دهیم.» منظمی در ادامه می‌گوید: «کشورهای زیادی از ابداع این رشته توسط ایران استقبال کردند، حتی کشورهای غیرمسلمان که دوست نداشتند دو بنده‌های آقایان را بپوشند، خواستار استفاده از لباس‌های طراحی‌شده توسط ایران شده‌اند. ایجاد حفاظت ایمنی مناسب در کشتی کلاسیک یکی از دلایل علاقه زنان غیرمسلمان به این رشته است. خوشبختانه از این رشته با وجود مدت زمانی که در ایران ابداع شده، استقبال بسیار خوبی را شاهد بودیم و دیدیم که تمام استان‌ها برای مسابقات کشوری تیم دادند.
کشتی زنان و رویاهای بزرگ
کشتی کلاسیک بانوان طی ماه‌های آینده در معرض آزمونی بزرگ قرار می‌گیرد. میزان استقبال از این رشته و مقام کسب‌شده در مسابقات جهانی در تیرماه آینده کشتی کلاسیک را رقم خواهد زد. مسئولان فدراسیون کشتی یکی از اتفاقات مهم برای پاگرفتن رشته کشتی کلاسیک و قدرتمندشدن آن را کمک اسپانسرها می‌دانند که با جوایز نقدی بالا جاذبه‌ای را برای زنان کشتی‌گیر در سطح جهان ایجاد کنند. در این صورت و با توجه به موجودبودن پتانسیل کشتی بین بانوان ایران این رشته هم می‌تواند تا مرز بین‌المللی‌شدن و حتی قرارگرفتن در بازی‌های آسیایی پیش برود. قطعا ادامه حمایت فدراسیون از این رشته و همکاری با اتحادیه جهانی روزهای خوبی را برای این رشته ایرانی رقم
خواهد زد.


تعداد بازدید :  600