شماره ۱۲۹۵ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۵ آذر
صفحه را ببند
فرشاد مومنی، اقتصاددان:
«بحران معیشت» در راه است

تسنیم| فرشاد مومنی اقتصاددان حامی دولت حسن روحانی می‌گوید، دولت در بودجه‌ سال ۱۳۹۷ سیاست‌گذاری‌هایی به نفع غیرمولدها دارد که این تورم‌زاست و معیشت مردم را تهدید می‌کند. او با اشاره به اهمیت موضوع نسبت نظام تأمین‌اجتماعی با اقضائات توسعه ملی اختصاص، اظهار کرد: واقعیت این است که غفلت از ملاحظات سطح توسعه و دل بستن به رویه‌های کوته‌نگرانه و سلطه غیرمتعارف روزمرگی کشور را دستخوش آسیب‌های بسیاری می‌کند. عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: از ‌سال 1368 تا امروز به صورت بی‌وفقه شاهد مسئولیت‌گریزی نظام‌واری از مسئولیت‌های نهادهای قدرت بودیم. این امر به‌ویژه در مسأله تغذیه و آموزش‌های کلیدی و غیره با عریانی شدیدتری قابل توجه است. شما نسبت هزینه‌ای که دولت برای آموزش و بهداشت می‌کند را بررسی کنید، تقریبا نصف میانگین جهانی است.
وی ادامه داد: وقتی‌ توجه کافی نمی‌شود به امور اجتماعی که متکفل مسائلی است که به توانمندسازی مردم و شکل‌گیری چسب اجتماعی منجر می‌شود، طبیعتا سرمایه‌های انسانی و فیزیکی هم کارکرد خود را از دست می‌دهند.
مومنی در ادامه سخنانش اظهار کرد: از این‌رو می‌بینید که با وجود این‌که مردم در واکنش به سهل‌انگاری دولت خود بخش اعظم هزینه‌های تحصیل فرزندان خود را به عهده گرفتند و کمابیش اقتداری در فرآیند انباشت سرمایه انسانی رخ نداده ولی این انباشت سرمایه انسانی قادر نیست که منشأ خلق ارزش افزوده شود چون مناسباتی وجود دارد که به موجب آن فعالیت‌های تولیدی مقهور فعالیت‌های غیرمولد شده است. ادامه این وضع هزینه‌های جبران‌ناپذیری دارد.


تعداد بازدید :  421