شماره ۱۲۹۵ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۵ آذر
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

سخنگوی وزارت امورخارجه:
تحفظ ایران در موضوع عدم ‌شناسایی رژیم صهیونیستی در نشست استانبول اعلام شد
سخنگوی وزارت خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران نسبت به برخی بندهای اسناد منتشره در نشست فوق‌العاده سران کشورهای اسلامی در استانبول که به نوعی متضمن شناسایی رژیم صهیونیستی تلقی می‌شد اعلام تحفظ کرد. بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاران درخصوص اسناد مصوب در اجلاس وزرای خارجه و نشست فوق‌العاده سران کشورهای اسلامی در استانبول ترکیه با موضوع قدس شریف گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن حمایت از حقوق لاینفک مردم فلسطین، اعلام کرد حمایت از قطعنامه مصوب در نشست وزرای خارجه کشورهای اسلامی و اعلامیه پایانی نشست فوق‌العاده سران کشورهای اسلامی در استانبول ترکیه با موضوع قدس شریف، به هیچ‌وجه به منزله شناسایی رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی از سوی جمهوری اسلامی ایران نیست. قاسمی افزود: تحفظ جمهوری اسلامی ایران در موضوع عدم شناسایی رژیم صهیونیستی در جریان نشست استانبول نیز اعلام و به صورت رسمی و مکتوب در اختیار دبیرخانه اجلاس قرار گرفته است.

با حضور مقامات وزارت کشور انجام شد
امضا سند توافق و نقشه راه توسعه همکاری تهران و آنکارا
مقامات ارشد وزارت کشور ایران و ترکیه در پایان دومین نشست کارگروه‌های مشترک، سند توافق و نقشه راه توسعه همکاری امضا کردند. به گزارش ایسنا، حسین ذوالفقاری معاون وزارت کشور و محترم اینجه قائم مقام وزیر کشور ترکیه در این دور از گفت‌وگوها ریاست هیات‌های دو کشور را سرپرستی کردند. در این نشست سه روزه مهم‌ترین محورهای همکاری‌های مشترک میان وزارت‌خانه‌های کشور ایران و ترکیه ازجمله موضوع گسترش همکاری‌های مرتبط با مبارزه با قاچاق مواد مخدر، مبارزه با قاچاق انسان، جلوگیری و ممانعت از بروز جرایم سازمان یافته، ممانعت از انجام ترددهای غیرمجاز در گذرگاه‌های مرزی، مبارزه با تروریسم و پولشویی مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

قاسمی: موضوع «تحدید حدود دریای‌خزر» نهایی نشده است
بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاران درخصوص نتایج اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر که هفته گذشته در مسکو برگزار شد، با رد موضوع تصمیم‌گیری درخصوص سهم کشورها در اجلاس یادشده، تأکید کرد که مسائل مربوط به تحدید حدود نه‌تنها به هیچ وجه نهایی نشده بلکه حتی در دستور کار مذاکرات اجلاس وزیران هم نبوده است. بنا بر این، ایران در مواضع خود در زمینه تحدید حدود، هیچ‌گونه تجدیدنظری نداشته است.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان افزود: پروسه مذاکرات تحدید حدود، خارج از مذاکرات کنوانسیون انجام می‌شود و به دلیل اختلافات زیاد در مواضع، به نظر می‌رسد در آینده نزدیک به سرانجام نخواهد رسید و امکان درج جزییات تمامی موضوعات در کنوانسیون اصولا ممکن نیست. در عین‌حال، موضوعات مربوط به حدود و سهم هر یک از کشورها طی موافقت‌نامه‌ها و پروتکل‌های دیگری مذاکره و جزییات آن مشخص خواهد شد.
قاسمی تأکید کرد: کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر، یک کنوانسیون چارچوبی است که در آن (مانند دیگر کنوانسیون‌های مشابه) فقط اصول اساسی، کلیات مربوط به حقوق و تکالیف کشورها در زمینه‌های مختلف درج می‌شود و اصولا در این‌گونه کنوانسیون‌ها امکان درج جزییات تمامی موضوعات ممکن نیست. در کنوانسیون رژیم حقوقی دریای‌خزر کلیات مسائلی نظیر اهداف، تعاریف، اصول همکاری‌ها، چگونگی اعمال حاکمیت، حقوق حاکمه و صلاحیت، حفاظت محیط زیست، انحصار دریانوردی فقط تحت پرچم کشورهای ساحلی، ممنوعیت حضور نظامی کشورهای غیرساحلی، مسائل دریانودی، حمل و نقل، حق دسترسی به/ از آب‌های آزاد، ترانزیت، برابری رفتار، عدم‌تبعیض نسبت به کشتی‌های تحت پرچم، حفاظت و استفاده بهینه از منابع زنده آبی، کلیات فعالیت‌های امنیتی، انرژی، تحقیقات دریایی، سازوکار همکاری‌ها و سایر مسائل درج می‌شود.
وی در پایان تصریح کرد: در اجلاس مسکو هیچ سندی امضا یا پاراف نشد اما تفاهم شد که پس از هماهنگی‌های داخلی و برگزاری چند جلسه کارشناسی پنج‌ جانبه، برخی اقدامات حقوقی انجام گیرد و درنهایت هم تلاش خواهد شد کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر پس از نهایی شدن متن آن، در اجلاس آتی روسای‌جمهوری پنج کشور ساحلی دریای خزر، که تاریخ آن بعدا توافق خواهد شد، به امضا برسد.

 


تعداد بازدید :  426