شماره ۱۲۹۵ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۵ آذر
صفحه را ببند
اخبار جهان

درگیری‌های شدید میان معترضان فلسطینی‌ با نیروهای رژیم صهیونیستی
ایسنا| ایست بازرسی قلندیا در رام‌الله و نیز بیت لحم دیروز شاهد درگیری‌های مجدد میان هزاران جوان فلسطینی و سربازان ارتش رژیم صهیونیستی در پی تصمیم اخیر واشنگتن در مورد قدس بود. پس از نماز جمعه دیروز در قدس، هزاران جوان فلسطینی با استقبال از فراخوان رهبران فلسطینی برای تظاهرات دوباره در محکومیت تصمیم اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره قدس، در مناطق مختلف ازجمله ایست بازرسی قلندیا در رام‌الله و نیز نزدیکی بیت لحم دست به راهپیمایی‌ و تظاهرات اعتراضی زدند. در مقابل نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی با استفاده از گاز اشک آور و گلوله‌های پلاستیکی سعی کردند این تظاهرات را سرکوب کنند. هفته گذشته نیز مناطق مختلف فلسطین شاهد اعتراضاتی به این مسأله بود اما این هفته بر شدت تظاهرات و درگیری‌ها افزوده شده است. شبکه خبری الجزیره گزارش داد، ده‌ها فلسطینی‌ها در پی استنشاق گاز اشک آور در جریان درگیری با سربازان اسراییلی در نزدیکی ایست قلندیا دچار مشکلات تنفسی شدند.
در باب‌العامود در قدس صدها نمازگزار پس از نماز جمعه راهپیمایی‌ای را علیه ترامپ و در حمایت از قدس به راه انداختند که در ادامه این امر باعث آغاز درگیری‌های شدیدی میان فلسطینی‌ها و سربازان اسراییلی در بخش قدیمی شهر قدس شد.

گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و پوتین درباره کره‌شمالی
ایسنا|  روسای جمهوری آمریکا و روسیه در تماسی تلفنی به بررسی برنامه‌های اتمی کره‌شمالی پرداختند. کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در این تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود به بررسی چندین وضع بحرانی پرداخته و بیشتر بر روی حل مسأله اتمی شبه‌جزیره کره متمرکز شدند. کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «روسای جمهوری آمریکا و روسیه درباره همکاری دو طرفه به منظور حل اوضاع بسیار خطرناک در کره‌شمالی گفت‌وگو کردند.» پوتین نیز در کنفرانس سالانه خود در جمع صدها خبرنگار در مسکو اطلاع و آگاهی آمریکا از بحران موجود در کره‌شمالی را مورد استقبال قرار داد و از دو طرف خواست تا از پرتنش کردن اوضاع بپرهیزند.

دی‌میستورا:
فرصت طلایی در مذاکرات اخیر ژنو از دست رفت
ایسنا| فرستاده سازمان ملل به سوریه اعلام کرد که فرصت طلایی در مذاکرات اخیر ژنو از دست رفت. استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه گفت: «مذاکرات صلحی که روز پنجشنبه پایان یافت فرصت بزرگی بود که به هدر رفت اما اگر به ایده‌های جدیدی دست یافته شود که دولت سوریه را برای مشارکت در مذاکرات ترغیب کند، ممکن است دور دیگری از مذاکرات در ماه آتی برگزار شود.» وی افزود: «طرح‌های برگزاری مذاکرات ژنو در ژانویه متکی به نتیجه مذاکرات در سازمان ملل در نیویورک در هفته آتی است.» دی‌میستورا گفت: «مذاکرات ژنو 8 با هدف آغاز گفت‌وگوی واقعی میان دولت و مخالفان سوری بود اما مذاکرات واقعی محقق نشده است.»
وی افزود: «با وجود تلاش‌های جدی تیم من، اما ما مذاکرات واقعی نداشتیم. هیچ پیشرفتی درخصوص مسأله بازداشت شدگان حاصل نشده است و قرار است این مسأله در مذاکرات آستانه مورد بررسی قرار بگیرد. نیاز مبرمی به روند سیاسی براساس قطعنامه 2254 وجود دارد و باید این امر در فضایی آرام و بی‌طرف صورت بگیرد.» دی‌میستورا گفت: هیأت دولت سوریه فقط با من درخصوص مسأله مبارزه با تروریسم گفت‌وگو کرده است. دی‌میستورا همچنین از مسکو خواست تا بر نظام سوریه برای مشارکت در مذاکرات‌ مستقیم اعمال فشار کند.

عادل الجبیر:
حریری برای استعفای رسمی به لبنان بازگشته بود
ایسنا| وزیر خارجه عربستان ضمن رد شکست ریاض در مسأله استعفای سعد حریری، تصریح کرد که حریری برای ارایه استعفای رسمی به بیروت بازگشت. عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «فرانس ۲۴» درباره مسأله بازگشت سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان به بیروت و صرف‌نظر کردن وی از استعفایش گفت: «ما از سعد حریری زمانی که نخست‌وزیر بود و زمانی که اولین کابینه خود را تشکیل داد، حمایت کردیم و پشتیبان برنامه‌های سیاسی‌اش بودیم.»
وی مدعی شد: «اما میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان و حزب‌الله به حریری اجازه کار نداده و برای او فضای سیاسی فراهم نکردند بلکه از او به‌عنوان ویترینی برای تغییر قانون انتخابات استفاده کردند، این‌جا بود که حریری تصمیم گرفت استعفا دهد تا شوکی مثبت ایجاد کند.»
الجبیر اظهار داشت: «حریری به لبنان بازگشت تا استعفای خود را به‌صورت رسمی ارایه دهد اما نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان به او وعده داد که لبنان در مورد تحولات کشورهای عربی بی‌طرف خواهد بود و فضای سیاسی لازم را برای فعالیت او فراهم خواهد کرد.»


تعداد بازدید :  421