شماره ۱۲۹۵ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۵ آذر
صفحه را ببند
در اقدامی از سوی سفیر آمریکا در سازمان ملل کلید خورد
عملیات فریب آمریکا و عربستان علیه ایران
آمریکا: موشک شلیک‌شده از سوی حوثی‌ها به عربستان ساخت ایران است ایران: موشکی به یمن ارسال نکرده‌ایم

شهروند| نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، با نمایش پاره‌آهن‌هایی که مدعی بود بقایای موشکی است که حوثی‌ها به ریاض، پایتخت عربستان‌سعودی شلیک کردند، مدعی شد که این موشک ساخت ایران است.
ابتدا این عربستان‌سعودی بود که بلافاصله بعد از شلیک موشک از سوی گروه انصارالله یمن، ایران را به حمایت موشکی از این گروه متهم و اعلام کرد که موشک بالستیک شلیک‌شده ساخت ایران بوده است. بعد از این اظهارات مقامات عربستانی، دولت آمریکا نیز به حمایت از ریاض پرداخت و ایران را به تسلیح موشکی گروه انصارالله متهم کرد. این درحالی است که بلافاصله بعد از ادعای مقامات ریاض، فرمانده سپاه پاسداران ایران و وزیر دفاع ایران در اظهاراتی مشابه هرگونه ارسال موشک به گروه انصارالله یمن را تکذیب کردند، اما به نظر می‌رسد که عربستان‌سعودی و آمریکا در تلاش هستند تا با دستاویز قراردادن این ادعا، در شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای علیه برنامه موشکی ایران بگیرند.
تلاشی که به‌سرعت با واکنش جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روبه‌رو شد. جواد ظریف در یک پست توییتری، این اقدام نمایشی نیکی هیلی را با اقدامات کالین پاول، وزیر خارجه اسبق آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری بوش در توجیه حمله به عراق مقایسه کرد و نوشت: «زمانی که من در سازمان ملل بودم این نمایش و آنچه به بار آورد را دیدم.» ظریف در پست توییتری دیگری نوشت: «درحالی‌که ایران از روز اول آغاز بحران در یمن همواره خواستار آتش‌بس و ارسال کمک و آغاز گفت‌وگو بوده، ایالات ‌متحده به متحدانش اسلحه فروخت تا به کشتار غیرنظامیان یمنی بپردازند و قحطی را بر آنان تحمیل کنند. هیچ‌گونه بازی با حقایق و مستندات (حقایق جایگزین و مستندات جایگزین) هم نمی‌تواند مباشرت ایالات متحده در جنایات جنگی را بپوشاند.» نیکی هیلی روز پنجشنبه درحالی‌که در مقابل یک آهن‌پاره بسیار بزرگ ایستاده بود، ایران را به بی‌ثبات‌سازی خاورمیانه متهم کرد و گفت آنچه از بررسی بقایای موشک برمی‌آید، می‌تواند به‌عنوان «شواهد انکارناپذیر» نقض تعهدات بین‌المللی ایران و تلاش نافرجام ایران برای لاپوشانی این موارد تلقی شود. نیکی هیلی مدعی است: دو گواه غیر قابل‌ انکار وجود دارد که ایران تامین‌کننده موشک حوثی‌ها از یمن به عربستان بوده: اول این که اثری از ادوات تثبیت‌کننده در بقایای این موشک کوتاه‌برد نیست و تنها موشک کوتاه‌برد جهان که این ادوات را ندارد، موشک قیام ایران است. دوم این‌که نشانی شبیه گروه صنعتی شهید باقری روی بقایاست.
سخنان هیلی درحالی مطرح می‌شود که سازمان ملل اعلام کرده است هیچ شواهد قاطعی که نشان دهد چه کشوری سازنده موشک‌های شلیک‌شده توسط حوثی‌های یمن به عربستان بوده است، وجود ندارد. فرحان حق، جانشین سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس خبری خود در مقر این سازمان در نیویورک گفت که گزارش اخیر دبیرکل به شورای امنیت سازمان ملل، گزارش 6ماهه وی درباره چگونگی اجرای قطعنامه 2231 درباره برنامه هسته‌ای ایران بود که شامل جزییاتی درباره ابعاد مختلف مربوط به ایران است. وی ادامه داد: در بخشی از این گزارش، تحلیلی درباره موشک‌های شلیک‌شده از یمن به عربستان ارایه شده است، اما هیچ مدرک قاطعی در آن وجود ندارد که کشور سازنده این موشک‌ها را تعیین کرده باشد. وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره زمان اعلام دقیق شواهد قطعی کشور سازنده موشک‌های شلیک‌شده به عربستان گفت: کمیته کارشناسان (سازمان ملل) همچنان درحال بررسی این مسأله است. گوترش در گزارش خود به شورای امنیت گفت: گروهی از کارشناسان سازمان ملل برای بررسی لاشه موشک‌های شلیک‌شده به عربستان، به این کشور رفته‌اند.
در ادامه ماجرا، سخنگوی گروه انصارالله یمن نیز اتهامات روز پنجشنبه نیکی هیلی به ایران را با هدف انحراف توجه از تصمیم اخیر واشنگتن درباره بیت‌المقدس توصیف کرد و گفت: «ادعای آمریکا در مورد حمایت موشکی ایران از انصارالله یمن را رد می‌کنیم.» العجری همچنین نوشت: سه‌سال بعد از جنگ، ناگهان آمریکا دلایلی به دست می‌آورد که ایران را به حمایت از حوثی‌ها محکوم می‌کند.
واکنش ایران
در پی کنفرانس مطبوعاتی روز پنجشنبه سفیر آمریکا در سازمان ملل و تلاش وی برای ارایه برخی مدارک ساختگی در متهم‌کردن ایران به ارسال موشک به یمن، نمایندگی دایم ایران در سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی، این اتهامات را قویاً رد کرد و این اقدام را در ادامه سیاست‌های خصومت‌آمیز و مغرضانه دولت آمریکا علیه ایران دانست.
در این بیانیه آمده است: «به دنبال طرح اتهامات بی‌پایه دولت آمریکا بر ضد جمهوری اسلامی ایران طی 10ماه گذشته، امروز بار دیگر سفیر آمریکا در سازمان ملل ایران را به ارسال موشک به یمن متهم کرد؛ اتهام بی‌اساسی که ما قویاً آن را رد کرده و در عین‌حال، آن را نشانه بارزی از نقش مخرب، تحریک‌آمیز و غیرمسئولانه آمریکا می‌دانیم. شواهد و مدارک ادعایی که امروز به نمایش گذاشته شد، مثل مدارک جعلی و ساختگی است که آمریکا در گذشته در مناسبت‌های دیگر نیز ارایه کرده است.»
دولت آمریکا برای تعقیب اهداف مخرب خود در منطقه، درصدد فریب مستمر افکار عمومی جهان است، به‌نحوی که رئیس‌جمهوری آمریکا بلافاصله چند ساعت پس از اصابت موشک به ریاض، حتی قبل از طرح چنین اتهامی توسط عربستان، ایران را در این رابطه متهم کرد. همچنین در ماه گذشته سفیر آمریکا در سازمان ملل خواستار اقدام بین‌المللی علیه ایران درخصوص حمله موشکی مذکور شد.
در حالی که ایران موشکی به یمن ارسال نکرده، این جار و جنجال‌ها فقط برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات ماجراجویانه آمریکا در منطقه، شامل حمایت افسارگسیخته و ظالمانه از رژیم صهیونیستی است. تصادفی نیست که این اتهامات سفیر آمریکا در سازمان ملل، درست دو روز پس از ادعای نامبرده در مصاحبه با سی‌ان‌ان صورت می‌گیرد که وی طی آن مدعی شد جنگ مشترک ما و متحدان منطقه‌ای‌مان علیه ایران بسیار مهمتر از مصایب فلسطینیان و شناسایی قدس به‌عنوان پایتخت اسراییل است.
این اتهامات همچنین با هدف سرپوش نهادن بر جنایات جنگی عربستان‌سعودی در یمن با مشارکت و حمایت همه‌جانبه آمریکا مطرح می‌شود. به‌علاوه، این اقدامات در پی انحراف توجه جامعه جهانی و منطقه از تجاوز نافرجام علیه مردم مظلوم یمن است که تاکنون به کشتار بیش از 10‌هزار نفر غیرنظامی، آوارگی بیش از سه‌میلیون نفر، نابودی زیرساخت‌های یمن و سیستم بهداشتی آن منجر شده و همان‌گونه که سازمان ملل هشدار داده، این کشور را در آستانه بزرگترین قحطی و گرسنگی جهان طی دهه‌های اخیر قرار داده است.
ایران ضمن تأکید بر حق مردم یمن در دفاع مشروع از خود علیه تجاوز، مجددا اعلام می‌کند بحران یمن به هیچ‌وجه راه حل نظامی ندارد. جمهوری اسلامی ایران ضمن یادآوری ارایه طرح صلحش به دبیرکل سازمان ملل در‌ سال 2015 برای حل مسالمت‌آمیز بحران یمن، مجددا آمادگی خود را برای هرگونه کمک جهت تحقق این هدف اعلام می‌دارد.


تعداد بازدید :  185