شماره ۴۲۱ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۷ آبان
صفحه را ببند
اندر اخلاق جاده‌های مدنی

نیره توکلی جامعه‌شناس

دلاورمردان از جان گذشته دو دسته‌اند:  
دسته اول از جان خود می‌گذرند تا از جان و مال و حقوق‌شهروندان دیگر دفاع کنند.
دسته دوم از جان شهروندان دیگر می‌گذرند تا بی‌توجه به تابلوی سبقت‌ممنوع و حداکثر سرعت پا از روی پدال گاز برندارند.
صرفه‌جویی در مصرف برق و روشن‌کردن چراغ‌ها برای برخی دلاورمردان زمانی مهم می‌شود که وارد تونل می‌شوند.
یک نوع دیگر صرفه‌جویی زمانی است که قرار است اتومبیل جلویی شما در بزرگراه ناگهان یا غیرناگهانی تغییر مسیر بدهد، در این صورت برای صرفه‌جویی در مصرف برق به هیچ‌وجه زدن راهنما لازم نیست.
بهترین و بامزه‌ترین جای سورپرایز شدن مدخل تونل است، وقتی راننده‌ای با صرفه‌جویی در وقت و برق ماشین با چراغ خاموش از سمت مقابل  شما سبقت گرفته و شما باید، هم به تاریکی تونل عادت کنید و هم زنده بمانید تا بفهمید که شاید به مناسبت تولدتان سورپرایز شده‌اید.
مرد‌های غیرقابل پیش‌بینی خیلی جذابند، وقتی که در مدخل خروجی‌های بزرگراه‌ها ناگهان تصمیم می‌گیرند از عقب و سمت چپ شما بدون زدن راهنما بپیچند جلو و سمت راست‌تان، خیلی سخت است که ماشین‌تان جذب ماشین آنها نشود!
تبصره: تابلوی سبقت ممنوع و تابلو حداکثر سرعت و ورودممنوع و خط‌کشی محل عبور عابرپیاده فقط برای کسانی خلق شده که یا محض تفریح رانندگی می‌کنند یا بیکارند، بقیه کار دارند و از این لوس‌بازی‌ها
خوش‌شان نمی‌آید.
تو لایی می‌کش و در دره انداز!
تا وقتی می‌شود در بزرگراه‌ها  از دست راست سبقت گرفت و لایی کشید و زهره کسانی را که در خط کندرو یا تندرو حرکت می‌کنند بالا آورد یا آنها را پرت کرد به این‌طرف و آن‌طرف، مگر آدم مرض دارد راهنما بزند و از دست چپ سبقت بگیرد؟
مزیت شانه خاکی:  
شانه خاکی را  برای این درست کرده‌اند که به محض بسته‌شدن راه، رانندگان جدی و دارای کارهای مهم بزنند به آن و به ریش آقایان بچه‌مثبت و گیس خانم‌های بی‌جربزه بخندند.
سوالات روز:   
1- تا به‌حال شده که با کالسکه بچه یا عصای زیربغل مجبور باشید از روی پل رابط پیاده‌رو و خیابان عبور کنید و راننده ماهری طوری پارک نکرده باشد که حتی یک سانت از جلو و عقب ماشینش راهی برای عبور شما باقی مانده باشد؟
2- تا به حال شده که به آقایی که ورود ممنوع آمده تذکر بدهید که دست‌کم حق تقدم شما را رعایت کند، سپس در عرض چند جمله به شما تذکر ندهند که شما، بدون این‌که خودتان آگاه باشید، از جاده عفاف خارج شده بوده‌اید و آن‌کاره‌اید و لازم است این نکته را با صدای بلند به شما تذکر بدهند؟
رفتارهای خطرناک:   
  هیچ‌گاه، هنگام رانندگی، در محل خط‌کشی عابرپیاده و به‌ویژه محل عبور دانش‌آموزان، حق‌تقدم عبور را رعایت نکنید و به عابران پیاده و خانم‌های سالمند و دانش‌آموزان اجازه عبور ندهید. خیلی خطرناک است! ممکن است جان عده‌ای را به‌خطر بیندازید. چون عابران طفل‌معصوم ممکن است فکر کنند فرهنگ جامعه مدنی شده و تا بیایند از خیابان بگذرند، راننده پشت‌سری یا بغلی شما، که از حماقت و ایست بی‌جای شما و رقت‌قلب زنانه‌تان به‌شدت عصبانی است، آنها را درو کند.
 هیچ‌گاه هنگام پیچیدن به دست راست یا دست چپ، طبق قوانین راهنمایی و رانندگی صد متر مانده به تقاطع، راهنما نزنید. این کار خیلی خطرناک است. راننده عقبی مسیر شما را حدس می‌زند. آن وقت، به محض این‌که می‌خواهید بپیچید، راننده عقبی با سرعت از همان طرفی که راهنما زده‌اید از کنارتان ویراژ می‌دهد تا شده یک آن زودتر از شما از آن تقاطع رد شود و مسیر مستقیمش را ادامه بدهد. بیشتر تصادف‌ها ناشی از همین بی‌احتیاطی‌هاست.

 


تعداد بازدید :  113