شماره ۴۲۱ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۷ آبان
صفحه را ببند
از سوی آمانو و در آستانه دور نهایی مذاکرات ایران و 1+5 مطرح شد
گزارش مثبت آژانس اتمی از همکاری ایران
هیچ چیز پنهانی در برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد و نگرانی‌های تصنعی برخی کشورهای غربی بی‌پایه و اساس است

روز گذشته و در آستانه دور بعدی مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای گزارش فصلی خود را درباره تعهدات هسته‌ای ایران منتشر کرد که در این گزارش بر پایبندی ایران به تعهداتش در چارچوب توافقنامه ژنو تأکید شده است.  
به گزارش ایرنا، رضا نجفی سفیر و نماینده دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفت که گزارش تازه آمانو بار دیگر تایید می‌کند که برنامه‌های هسته‌ای ایران همگی تحت نظارت برای مقاصد صلح‌آمیز درحال اجراست و هیچ انحرافی نداشته است.
نجفی افزود: گزارش جدید آژانس بار دیگر تأیید می‌کند که تمام برنامه هسته‌ای ایران از فعالیت‌های غنی‌سازی در نطنز و فردو تا رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک و تأسیسات مختلف در اصفهان، تهران، بوشهر و جاهای دیگر همگی تحت نظارت آژانس برای مقاصد صلح‌آمیز درحال انجام است و هیچ انحرافی نداشته‌اند. وی تأکید کرد: ایران همچنین تمام اقدامات داوطلبانه طبق توافق ژنو و تمدید آن را اجرا کرده و می‌کند و آژانس بر آن صحه گذاشته است. نجفی گفت: اگرچه ذکر این همه جزییات فنی در گزارش ضرورت ندارد و جنبش عدم تعهد و ایران همواره به این کار آژانس معترض بوده و هستند ولی در هرحال گزارش مفصل آژانس نشان از شفافیت کامل برنامه هسته‌ای ایران دارد.  سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: طبق این گزارش، هیچ چیز پنهانی در برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد و نگرانی‌های تصنعی برخی کشورهای غربی در مورد برنامه هسته‌ای ایران بی‌پایه و اساس است. وی اظهار داشت: این‌که آژانس نمی‌تواند به دلیل عدم اجرای پروتکل الحاقی نسبت به عدم وجود فعالیت‌های اعلام‌نشده اطمینان بدهد تنها مختص ایران نیست و همه اعضایی‌که پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کنند همین وضع را دارند.
نجفی خاطرنشان کرد: درواقع ما قبلا برای حدود سه‌سال پروتکل الحاقی را اجرا می‌کردیم که به‌دلیل ارجاع موضوع ایران به شورای امنیت و تحمیل تحریم‌های غیرقانونی آن را متوقف کردیم. الان هم اگر تمام تحریم‌ها برداشته شود و موضوع به آژانس برگردد می‌توانیم اجرای دوباره آن را بررسی کنیم.  
در گزارش آمانو درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران آمده است: «از زمان اجرای برنامه مشترک اقدام، ایران در هیچ یک از تأسیسات اعلام‌شده خود، UF6  را تا سطح بالاتر از اورانیوم 235 غنای 5درصد، غنی‌سازی نکرده و تمام ذخایر UF6 غنی‌شده تا سطح اورانیوم 235 با غنای 20درصد این کشور، از طریق رقیق‌سازی یا تبدیل، به اکسید اورانیوم بدل شده است.»
آمانو همچنین درخصوص اقدامات عملی باقیمانده برای شفاف‌سازی نوشته است: «ایران هیچ توضیحی که آژانس را قادر کند تا در مورد اقدامات عملی باقیمانده شفاف‌سازی کند، ارایه نداده و در عین حال اقدام عملی تازه‌ای نیز به‌عنوان گام بعدی چارچوب همکاری، پیشنهاد نکرده است».  در ادامه گزارش آمانو همچنین آمده است: «آژانس به اجرای اقدامات نظارتی و راستی‌آزمایی در ارتباط با اقدامات مرتبط به هسته‌ای اعلام‌شده در برنامه مشترک اقدام و تمدید آن،‌ ادامه داده است. غنی‌سازی UF6 تا سطح اورانیوم 235 با غنای 5درصد، با همان نرخی که در گزارش پیشین مدیرکل عنوان شده بود، ادامه یافته است. مقدار این مواد که در فرم UF6 غنی‌شده تا سطح اورانیوم 235 با غنای 5درصد باقی مانده، به 3. 8390 کیلوگرم افزایش یافته است. هیچ قطعه مهم تازه‌ای در رآکتور40- IR نصب نشده و هیچ فعالیت ساخت و آزمایش سوخت برای رآکتور، صورت نگرفته است. ایران به ارایه دسترسی مدیریت‌شده آژانس به کارگاه‌های تولید سانتریفیوژ، کارگاه‌های تولید روتور سانتریفیوژ و تأسیسات ذخیره‌سازی، ادامه داده است.»


تعداد بازدید :  264