شماره ۱۲۹۴ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۳ آذر
صفحه را ببند
پارلمان

عضو هیأت‌رئیسه مجلس خبر داد:
اعلام وصول ۳ سوال از حجتی
 و یک سوال از ربیعی
ایسنا|  عضو هیأت‌رئیسه مجلس از اعلام وصول سوالاتی از وزیر جهاد کشاورزی و کار در صحن علنی مجلس خبر داد. محمدعلی وکیلی در جریان نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی موارد اعلام وصولی هیأت‌رئیسه مجلس را قرائت کرد. وی اعلام کرد: تقاضای دولت برای رسیدگی به لایحه اصلاح قانون تجارت مطابق اصل ۸۵ قانون اساسی ازسوی هیأت‌رئیسه مجلس اعلام وصول می‌شود. نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس همچنین خاطرنشان کرد: سوال ملی شهروز برزگر کلشانی نماینده سلمان از وزیر جهاد کشاورزی درخصوص نوسانات قیمت گوشت، عدم صادرات سیب، مرکبات و محصولات کشاورزی و تولیدی و کاهش تعرفه واردات محصولات کشاورزی و نبود سازوکار مناسب جهت جبران خسارات کشاورزان و دامداران اعلام وصول شد. عضو فراکسیون امید مجلس همچنین از اعلام وصول سوال ملی شکور پورحسین نماینده پارس‌آباد از وزیر جهاد کشاورزی درخصوص بکارگیری بازنشستگان در مشاغل مدیریتی و شیوع سرطان به دلیل تزریق سموم غیراستاندارد در بخش کشاورزی خبر داد.

پزشکیان:
بی‌عدالتی در مکانیزم پرداخت حقوق‌ها مشهود است
ایلنا|  نایب‌رئیس مجلس درپاسخ به تذکر نماینده مردم بروجرد در مجلس درباره تبعیض در پرداخت حقوق گفت: مکانیزم پرداخت یکی از معضلات مهم و اساسی سیستم اداری کشور است چرا که بی‌عدالتی در آن کاملا واضح و مشهود است. عباس گودرزی در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در اخطاری با استناد به اصل سه قانون اساسی گفت: بارها در مجلس به دولت درخصوص تسریع در ارایه لایحه مدیریت خدمات کشوری تذکر و اخطار داده شده اما متاسفانه این لایحه هنوز به مجلس تقدیم نشده است. نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که شایسته نظام با ثبات جمهوری اسلامی ایران نیست که همچنان قانون مدیریت خدمات کشوری آن به منظور دایمی‌شدن به مجلس ارسال نشده باشد، گفت: چرا باید در نظام اداری انواع استخدامی همچون رسمی، قراردادی، شرکتی، ساعتی و... وجود داشته و پرداخت حقوق‌ها تبعیض‌آمیز باشد.

واکاوی بودجه 97
افزایش اعتبارات مجمع تشخیص
 کاهش بودجه مجلس خبرگان رهبری و شورای نگهبان
خانه ملت| بودجه مجمع تشخیص مصلحت نظام در لایحه بودجه ۹۷ نسبت به قانون‌ سال گذشته افزایش، اما بودجه شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری تا حدودی کاهش پیدا کرده است. رئیس‌جمهوری روز یکشنبه 19 آذرماه لایحه بودجه‌ سال ۹۷ را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد، براساس لایحه پیشنهادی، دولت در‌ سال ۹۷ برای مجمع تشخیص مصلحت نظام مبلغ 868.356‌میلیون ریال، برای شورای نگهبان مبلغ 1.057.900‌میلیون ریال و برای مجلس خبرگان رهبری مبلغ 73.800‌میلیون ریال در نظر گرفته است. گفتنی است؛ مجلس براساس قانون بودجه‌ سال 96 مجلس شورای اسلامی، مبلغ 393.500 برای مجمع تشخیص مصلحت نظام، مبلغ 1.252.860‌میلیون ریال برای شورای نگهبان و مبلغ 88.950‌میلیون ریال برای مجلس خبرگان رهبری را مصوب کرد.

مجلس تصویب کرد
حداکثر سن وزرا 65سال
اعتمادآنلاین|  یکی از انتقاداتی که همواره در طول سال‌های اخیر نسبت به اعضای کابینه دولت مطرح می‌شد سن وزرای پیشنهادی دولت بود. در دولت اول روحانی که پیرترین کابینه نظام جمهوری اسلامی نام گرفته بود میانگین سنی وزرای پیشنهادی 56/88 بود این درحالی است که سن وزرای دولت دوازدهم افزایش یافت و میانگین آن به حدود 57‌سال رسید. در جلسه علنی دیروز مجلس، نمایندگان با کلیات طرحی برای اصلاح‌آیین‌نامه داخلی مجلس موافقت کردند. براساس این طرح سن مجاز برای فعالیت وزرا به 65‌سال کاهش پیدا می‌کند. همچنین کمیسیون اصل90 در برابر شکایت از قوای سه‌گانه می‌تواند حکم صادر کند.این طرح که با پیگیری کمیسیون آیین‌نامه داخلی به صحن علنی مجلس رسیده بود، موافقین و مخالفینی داشت. نادر قاضی‌پور کاهش سن مجاز برای فعالیت وزرا را ظلم دانست و گفت: الان نخبه‌هایی هستند که کار ندارند. به قولی دکترشدن آسان و آدم‌شدن سخت است! ما برای نمایندگان مجلس 75‌سال برای کار تعیین کردیم اما برای وزرا 65‌سال را مشخص کرده‌ایم. این ظلم است، چون متوسط عمر مفید 78‌سال شده است.عزت‌الله یوسفیان‌ملا به‌عنوان رئیس کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس در دفاع از اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس، خاطرنشان کرد: 65‌سال سن مجاز برای وزرا، موضوعی است که همه به ما اعتراض می‌کردند که 70‌سال سن برای وزرا زیاد است، به همین دلیل این اصلاح انجام شد.سر انجام نمایندگان با ۱۷۴ رأی موافق، ۲۸ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۸ نماینده حاضر در مجلس، کلیات طرح اصلاح آیین‌نامه داخلی را به تصویب رساندند.


تعداد بازدید :  761