شماره ۳۴۱ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۶ مرداد
صفحه را ببند
با پیشنهاد سازمان ملل متحد مطرح شد
موافقت طرفین با آتش‌بس 24 ساعته در غزه

نیرو‌های نظامی حماس و تل‌آویو در روز گذشته با برقراری آتش‌بس بشر‌دوستانه 24 ساعته در غزه موافقت‌کردند.  اعلام این خبر از سوی سخنگوی حماس درحالی صورت گرفت که با پایان آتش‌بس 12 ساعته بار دیگر بمباران غزه از سوی اسراییل و پرتاب موشک به سوی سرزمین‌های اشغالی از سر گرفته شده بود.   پیشنهاد آتش‌بس 24 ساعته از سوی سازمان ملل متحد مطرح شده است.   
سامی ابو‌زهری، سخنگوی حماس در گفت‌و‌گو با رویترز در این خصوص گفت: «جناح‌های مقاومت با یکدیگر به توافق رسیده‌اند تا با این آرامش انسان‌دوستانه به مدت 24 ساعت موافقت کنند.» ابو زهری درخصوص جزییات این آتش‌بس افزود: آرامش بین طرفین از ساعت 2 بعد از ظهر آغاز خواهد شد.   
از سوی دیگر، مقامات رژیم اسراییل اعلام کرده‌اند که این آتش‌بس درحال بررسی است. هر چند که با فرارسیدن ساعت 2 و پایان بمباران غزه از سوی اسراییل متوقف نشد و آژیر حمله هوایی نیز در شهرک‌های یهودی‌نشین سرزمین‌های اشغالی به نشانه‌ حملات موشکی حماس به گوش می‌رسید.  
هرچند که حماس از قبل پیشنهاد آتش‌بس اسراییل را رد کرده ‌بود. دلیل این موضوع عدم وجود چشم‌اندازی برای خروج‌ نیرو‌های اسراییلی از خاک غزه و ایجاد شرایطی برای بازگشت ساکنین غزه به خانه‌هایشان بود.  
«سامی ابو زهری»، سخنگوی حماس در غزه در گفت‌وگو با الجزیره گفت: «هر طرح آتش‌بس انسان‌دوستانه‌ای که شامل عقب‌نشینی کامل از مواضع خود از نوار غزه نباشد، شرایط را برای بازگشت ساکنان به خانه‌هایشان فراهم نکند و فرصت جا‌به‌جایی مجروحان را فراهم نکند، غیرقابل قبول است.»
دست‌کم یک‌هزار و 52 فلسطینی، که اکثرشان را غیرنظامیان تشکیل می‌دادند در جریان حملات اسراییل در هفته‌های گذشته به شهادت رسیده‌اند و بیش از 6‌هزار تن دیگر نیز مجروح شده‌اند.  
این درحالی است که هزاران اسراییلی با برگزاری تظاهرات در تل‌آویو و به دعوت ائتلاف نهادهای چپ‌گرایان تندرو عملیات «صخره سخت» رژیم صهیونیستی در نوار غزه را محکوم کرده و خواهان پایان دادن به خشونت‌ها در غزه شدند.   
تظاهرکنندگان به‌رغم هشدارهای پلیس رژیم صهیونیستی که اعلام کرده بود هرگونه تظاهرات به دلایل امنیتی ممنوع است، در میدان «اسحاق رابین» واقع در مرکز تل‌آویو تجمع کرده و پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها شعارهای «روش دیگری غیراز جنگ وجود دارد»، «غزه را آزاد کنید» و «به جنگ و اشغالگری» پایان دهید، سر دادند.   
ده‌ها‌ هزار تن در سراسر لندن نیز در اعتراض به حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه تظاهرات کرده و پلاکاردهایی با عنوان «غزه: به محاصره پایان دهید»، حمل می‌کردند. همچنین در فرانسه، استرالیا، ایرلند، اسراییل، کانادا، ایتالیا و آمریکا نیز تظاهرات‌های مشابهی برگزار شد. وزارت کشور فرانسه از دستگیری بیش از 70 تن در جریان تظاهرات حمایت از فلسطین به دلیل نقض ممنوعیت تظاهرات خبر داد. 


تعداد بازدید :  172