شماره ۱۲۹۳ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۲ آذر
صفحه را ببند
زیست‌بوم

متن بیانیه ایران در سومین مجمع محیط‌زیست ملل متحد منتشر شد
نگرانی از خشک‌شدن تالاب‌ها
شهروند| در بیانیه ایران در سومین مجمع محیط‌زیست ملل متحد، خشک‌شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها چالش جدی بسیاری از کشورهای درحال توسعه و یکی از علت‌های اصلی طوفان‌های گردوغبار ذکر شده است.
به گزارش سازمان حفاظت محيط‌زيست،‌ ایران در بیانیه خود در سومین مجمع محیط‌زیست ملل متحد که توسط کاوه مدنی معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط‌زیست و رئیس هیأت اعزامی جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس قرائت شد، پیشنهاد داد؛ واکنش و پاسخ جهانی به موضوع گردوغبار و طوفان‌های شن از طریق یک اقدام بین‌المللی و منسجم از سوی سازمان ملل متحد به‌عنوان یکی از چالش‌های اصلی محیط‌زیست در قرن بیست‌ویکم که تاکنون به درستی آماده مقابله با آن نشده‌ایم، در دستورکار قرار گیرد.
در متن این بیانیه آمده است: «هرساله حدود ۷‌میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند که نه‌تنها بر سلامت انسانی، بلکه بر اقتصاد و بهره‌وری تأثیر می‌گذارد. در عین حال، طوفان‌های شن و گردوغبار به‌عنوان یکی از مهمترین مشکلات محیط‌زیستی نادیده گرفته‌شده در قرن بیست‌ویکم است که تأثیرات نامطلوب و جبران‌ناپذیری بر سلامت، معیشت، امنیت غذایی، تنوع زیستی و خدمات اکوسیستمی می‌گذارد و باعث مهاجرت و جابه‌جایی مردم می‌شود. درحال حاضر خشک‌شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها که در نتیجه برنامه‌های توسعه‌ای کوته‌نگرانه و برداشت‌های بی‌رویه آب است، چالش جدی بسیاری از کشورهای درحال توسعه و یکی از علل عمده و اصلی افزایش طوفان‌های شن و گردوغبار در سراسر جهان است.»
براساس این بیانیه: «درحال حاضر پسماند در اشکال مختلف بر سلامت، اکوسیستم و اقیانوس‌ها تأثیر می‌گذارد. علاوه بر پلاستیک، مسائل مربوط به پسماندهای الکترونیک، یکی دیگر از مشکلات اصلی آلودگی با اثرات ناشناخته درازمدت است که نیازمند توجه فوری ماست. این موضوعات، چهار اولویت جاری محیط‌زیستی جمهوری اسلامی ایران را شامل می‌شود و در این چارچوب ما از همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای مقابله با اثرات نامطلوب محیط‌زیستی آنها استقبال می‌کنیم. قویا معتقدیم که مشکلات محیط‌زیستی فرامرزی و فرانسلی است و باید از طریق سازوکارهای مشارکتی بین‌المللی موثر، با یک نگاه منصفانه و به دور از هرگونه تحریم اقتصادی و سیاسی حل شود. »

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه
در آذربایجان‌غربی اعلام کرد:
دریاچه ارومیه باز هم خشک‌تر شد
 ۲۱ سانتیمتر
ایسنا|  تراز آب دریاچه ارومیه 21 سانتیمتر نسبت به مدت مشابه‌ سال قبل کاهش یافته است. مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی با اعلام این خبر و با بیان این‌که تراز آب دریاچه در ۲۱ آبان‌ سال‌جاری، 1270.29متر است، گفت: «سال گذشته در همین زمان تراز آب دریاچه ارومیه 1270.50 متر بوده که 21 سانتیمتر در مقایسه با‌ سال گذشته کاهش تراز آب در دریاچه را شاهد هستیم.» او با اشاره به وسعت دریاچه ارومیه ادامه داد: «درحال حاضر وسعت دریاچه 1747.11کیلومتر مربع است که این میزان در مدت مشابه‌ سال گذشته،2001.61 کیلومترمربع گزارش شده بود.» سرخوش با اشاره به این‌که حجم آب دریاچه در ۲۱ آبان‌ماه ‌سال گذشته یک‌میلیارد و 47‌میلیون مترمکعب بود، گفت: «این رقم ۲۱ آبان امسال به 1.08میلیون مترمکعب رسیده است.»  سرخوش گفت: «میزان بارندگی نسبت به مدت مشابه‌ سال گذشته ۲۸‌درصد کاهش داشته است.» مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان این‌که حوضه آبریز دریاچه ارومیه توسط 21 رودخانه دایمی و 39 رودخانه دوره‌ای سیراب می‌شود، گفت: «پس از اردیبهشت‌ سال‌جاری، آب به دریاچه ارومیه وارد نشده است و رهاسازی آب پشت سدها پس از اعلام منابع و مصارف وزارت نیرو از دی‌ماه هر‌ سال آغاز می‌شود.»


تعداد بازدید :  265