شماره ۱۲۹۳ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۲ آذر
صفحه را ببند
بیست‌و‌نهمین جلسه شوراي شهر با غيبت رئيس شورا برگزار شد
تكذيب يك جلسه پرتنش
ميرلوحي، عضو شوراي شهر تهران در گفت‌و‌گو با «شهروند»: اگر قرار بر افشاي جزييات جلسه خصوصي با شهردار بود كه ديگر اسم جلسه خصوصي نبود

شهروند| ديروز اعضاي شوراي شهر تهران بعد از گذشت سه ماه از ورودشان به پارلمان شهري، بیست‌و‌نهمین جلسه را عجيب و بدون رئيس شورا تجربه كردند. آنها از يك طرف نمی‌خواستند اخباري را كه در شورا دست به دست می‌شد، تأييد كنند و آن طرف هم خبرنگاران منتظر بودند تا شعار شوراي شيشه‌ای كه اعضا از آغاز جلسات همواره آن را تكرار كرده‌اند، تحقق پيدا كند. خبر اما تقريبا اين بود؛ اعضاي شورا در جلسه صبحانه كاري با شهردار تهران به يك اختلاف نظر اساسي رسيده‌اند و جلسه آنها به تنش كشيده است. اين خبر نه‌تنها از سوي علي اعطا، سخنگوي شوراي شهر تهران تكذيب شد كه حتي عارف‌نيا، مدير روابط‌عمومي شهرداري تهران هم آن را تكذيب كرد. جز اين حرف‌ها تك‌تك اعضاي شوراي شهر تهران هم در پاسخ به خبرنگاران به اين جمله اشاره كردند: «جلسه خصوصي بوده است و قرار نيست چيزي از آن به بيرون درز كند در حالي ‌كه در ميان هر جمعي ممكن است اختلاف نظر وجود داشته باشد.» عارف‌نيا، مدير روابط‌عمومي شهرداري هم در اين‌باره گفت: «در جلسه صبح سه‌شنبه آقای نجفی و اعضای شورای شهر تهران نیز تمرکز بر مباحث پیرامون هم‌افزایی شهرداری و شورای شهر در راستای برخورداری بیشتر شهر تهران از بودجه ‌سال آینده کل کشور بود.»
در هر صورت آنچه مشخص است اختلافي است كه از مدتي قبل ميان اعضاي شورا و شهردار تهران درباره انتصابات در مديريت شهري وجود داشت و حجت نظري، يكي از اعضاي جوان شوراست كه بارها در این‌باره انتقاد كرده است به ويژه اين‌كه انتظار اعضاي جوان‌تر شورا اين است كه محمد‌علي نجفي در گزينش‌هاي خود از جوانان اصلاح‌طلب هم استفاده كند و برخي ديگر مثل محمد عليخاني و حسن خليل‌آبادي هم پيش از اين بارها گفته‌اند انتصابات شهردار از ميان اصولگرايان منتسب به قاليباف است در حالي ‌كه اصلاح‌طلبان حالا هم از ورود به مديريت شهري باز مانده‌اند. در جواب همه اينها هم منطق شهردار اين است كه براي انتخاب بدنه شهرداري افراد، بايد از بدنه مديريت شهري انتخاب شوند. محمدباقر قاليباف، شهردار سابق تهران اما هنگام كوچ به شهرداري بسياري از نزديكان خود در نيروي انتظامي را به مجموعه مديريت شهري آورد و حتي بعد‌ها هم شايع شد كه حضور همشهري‌هاي او در ميان كارمندان شهرداري تهران يا حتي روزنامه همشهري، ارگان رسانه‌ای شهرداري هم بيشتر شده است. در هر صورت اعضاي شوراي شهر تهران ديروز هيچ‌كدام زير بار نرفتند و توضيحي جز تكذيب در اين‌باره نداشتند، مثل محمود ميرلوحي كه در پاسخ به «شهروند» تنش را تكذيب كرد و گفت كه اين جلسه خصوصي بوده است: «مگر قرار است محتويات جلسه خصوصي گفته شود اگر قرار بر اين بود كه جلسه خصوصي نبود.» گفته می‌شود كه محمدعلي نجفي، شهردار تهران پاسخ یکی از اعضا را به تندی داده است و در واکنش به اعتراض برخی دیگر از اعضای شورا هم گفته است اگر من شهردار تهران هم نباشم فرد اول کشور هستم و البته اعضا هم نسبت به حرف‌هاي او معترض شده‌اند.
جلسه ديروز شورا البته خبرهاي ديگري هم داشت؛ سه پرونده بررسی اعتراض مالک به نظریه کمیسیون ماده 7 درباره باغات تهران بررسي شد. آنها با وجود اين‌كه در محوطه شركت زامياد نزديك به 800 درخت قرار دارد رأي به باغ بودن اين پلاك ثبتي ندادند؛ چرا كه محمد سالاري، رئيس كميسيون معماري شورا معتقد بود كه بيش از 50‌درصد وضع موجود اين پلاك ثبتي بناي صنعتي است. در ادامه دو پرونده دیگر هم بررسی شد و بيشتر اعضاي شورا با نظر کمیسیون درباره جرايم مالكان موافقت كردند. همچنين يك بوستان در منطقه 11 تهران به نام شهید حججی نامگذاري شد و با نامگذاري بوستان توران خانم در منطقه 20 تهران هم موافقت شد.
اعضاي شورا همچنين با یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به تهیه و ارایه لایحه برنامه عملیاتی واکنش اضطراری برای مقابله با زلزله شهر تهران مخالفت کردند، مخالفان معتقد بودند كه اين طرح مسئوليت‌هاي زيادي را براي مديريت شهري به ارمغان خواهد آورد؛ در حالي ‌كه لايحه مديريت بحران كشور در مجلس در حال بررسي است. اما در جريان بررسي اين طرح شهربانو امانی، رئیس کمیته ایمنی و عمران شورا هم درخواست كرد كه شهردار تهران مديرعامل ستاد بحران شهرداری تهران را عزل كند آن هم به اين دليل كه او در جلسه‌ای كه طرح الزام شهرداری برای تهيه لايحه واكنش سريع در مقابله با زلزله تهران بررسي شده است، حاضر نشده بود.
اما بعد از تمام اين حرف‌ها اعلام شد كه رئيس كميسيون فرهنگي شورا به همراه سخنگو در يك نشست خبري از گزارش 100 روزه اين كميسيون حرف می‌زنند. قبل از آغاز جلسه البته محسن‌هاشمي، رئيس شورا كه در جلسه صبح شركت نكرده بود به سالن آمد و با تعجب نشست. وقتي خبرنگاران از او درباره جلسه با شهردار و غيبت در شورا پرسيدند به شوخي پاسخ داد كه نيامدم تا آقاي اميني طعم رئيس‌بودن را هم بچشد. بعد اما سالن را ترك كرد و نشست گزارش 100 روزه هم شروع شد. محمدجواد حق‌شناس در اين نشست توضيحات طولاني درباره تعداد تذكرات اين كميسيون داد و بعد هم به سوالاتي درباره «نمايشگاه شهرآفتاب»، «طرح هرندي»، «وضعيت‌هاي سينماها و فرهنگسراهاي شهرداري» پاسخ داد: «گزارش عملکرد 6 ماهه‌ سال ‌جاری معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری و سازمان فرهنگی و هنری در دست بررسی است که نتایج آن در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.» او درباره شهرآفتاب گفت: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و متولیان برگزاری نمایشگاه کتاب نگران نواقص موجود بودند به ویژه ‌سال قبل که به دلیل بارندگی یکی از میهمانان اروپایی ویژه آنان در محلی که مستقر بود آسیب‌های جدی به محل وارد شد و اعلام کرده‌اند که بیمه هم خسارت آنها را نداده است. ما اعلام آمادگی را داریم که براساس تعهداتمان حمایت کنیم تا همچنان شهر آفتاب میزبان این رویداد باشد.»


تعداد بازدید :  168