شماره ۱۲۹۳ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۲ آذر
صفحه را ببند
بررسی جوانب برای بازی‌نکردن مقابل سعودی‌ها در زمین بی‌طرف
ایرانی‌ها از آسیا کنار می‌کشند؟

شهروند|  برخلاف ادعای مهدی تاج و علی کفاشیان، رئیس و نایب‌رئیس اول فدراسیون فوتبال ایران، تیم‌ملی ایران و تیم‌های باشگاهی کشورمان همچنان باید در کشور ثالث مسابقه دهند و نمایندگان ایران نتوانستند هیأت اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا را متقاعد کنند که کشورمان برای میزبانی از امنیت برخوردار است. همین مسأله البته باعث به وجود آمدن جنجال‌های زیادی در فوتبال ایران شده و انتقادهای بسیار جدی نیز از مهدی تاج و همکارانش به خاطر این تناقض در اعلام خبر پیروزی با واقعیت تلخ تکرار مشکلات گذشته مطرح شده است. در چنین شرایطی جنجال بزرگتر مربوط به تهدید به کناره‌گیری ایران از لیگ قهرمانان آسیا بود که تا مدت‌ها تیتر اول رسانه‌ها را به خود اختصاص داده بود؛ اما حالا رئیس فدراسیون فوتبال آن را تکذیب کرده است.
تهدید رئیس فدراسیون به کناره‌گیری
در این مدت بیشتر از همه مصاحبه و تهدید رسمی مهدی تاج به کناره‌گیری از لیگ قهرمانان در صورت ادامه برگزاری بازی تیم‌های ایرانی با عربستانی‌ها در زمین بی‌طرف بازتابی گسترده‌ در محافل ورزشی داشت. تاج در این ارتباط به‌صراحت گفته بود: «اگر این رأی‌گیری و تصمیم قانونی کمیته مسابقات، در جلسه آینده هیأت‌رئیسه AFC مصوب نشود، ما هم از مسابقات آسیا کنار خواهیم رفت؛ چون این را ظلمی بزرگ در حق فوتبال ایران و آسیا می‌دانیم.» البته چند روز بعد وقتی مدیران فدراسیون متوجه شدند که کنفدراسیون فوتبال آسیا واقعا هیچ برنامه‌ای برای لغو برگزاری بازی‌ها در زمین بی‌طرف ندارد، به یک‌باره موضعگیری‌ها تلطیف‌تر شد و این‌بار تاج در مصاحبه‌ای اعلام کرد: از لیگ قهرمانان آسیا کنار نمی‌کشیم اما اگر قرار باشد دوباره بازی‌ها در زمین بی‌طرف برگزار شود به فیفا و دادگاه CAS شکایت خواهیم کرد.
تاج تکذیب کرد
این تغییر موضع از سوی مهدی تاج با انتقادهای بسیار جدی از سوی اهالی فوتبال و رسانه‌ها همراه شد. کار به جایی رسید که وقتی هم در برنامه نود به این تناقض اشاره شد،‌ درنهایت رئیس فدراسیون فوتبال بعد از 16 روز تصمیم به تکذیب اظهارنظر قبلی گرفت و تأکید کرد كه هیچ‌وقت در هیچ مصاحبه‌ای اعلام نکرده است که تیم‌های ایرانی از لیگ قهرمانان آسیا کنار خواهند کشید. تاج در خلال برنامه نود هم در تماس تلفنی به عادل فردوسی‌پور این نکته را بیان کرد و مجری برنامه هم اظهارات رئیس را به اطلاع مخاطبان رساند.
ضعف دیپلماسی
نکته قابل تأمل اینجاست که با توجه به فضای سیاسی حاکم در خاورمیانه و ضعف دیپلماسی مدیریت فوتبال ایران در عرصه بین‌المللی و نفوذ عربستان و امارات و بحرین در سیاست‌گذاری‌های کلان فوتبال قاره آسیا،‌ بدون هیچ تردیدی کناره‌گیری از لیگ قهرمانان فقط به ضرر فوتبال ایران خواهد بود. به همین خاطر مسئولان تصمیم گرفته‌اند با دیپلماسی و پیگیری حقوقی از طریق فدراسیون جهانی فوتبال و دادگاه حکمیت بین‌المللی ورزش حقوق ضایع‌شده فوتبال ایران را پیگیری کنند.
کفاشیان: کناره‌گیری تصمیمی عجولانه است
علی کفاشیان، نایب‌رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا و نایب‌رئیس اول فدراسیون فوتبال هم روز گذشته توضیحات تازه‌ای درباره بحث کناره‌گیری ایران از لیگ قهرمانان آسیا ارایه داد و گفت: «در حال حاضر کناره‌گیری از لیگ قهرمانان تصمیم عجولانه است. باید ببینیم آنها چه پیشنهاداتی دارند و همه را بسنجیم. قوانین فیفا و AFC این است که سیاست نباید در ورزش دخالت کند که متاسفانه دخالت می‌كند. حالا باید ببینیم چه می‌شود و کنفدراسیون فوتبال آسیا چه تصمیمی را اتخاذ خواهد کرد.»


تعداد بازدید :  337