شماره ۱۲۹۳ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۲ آذر
صفحه را ببند
عضو کمیسیون فرهنگی در واکنش به سخنان حجت‌الاسلام پژمان‌فر
در اکران فیلم‌ها دخالت نکنیم

شهروند| کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درگیر اختلاف نظر در حوزه سینما شده است. اختلاف نظراتی که بخشی از آن مطابق اعلام یکی از اعضای این کمیسیون، نظرات شخصی عضو دیگر کمیسیون فرهنگی بوده است. داستان از آن‌جایی شروع شد که نصرالله پژمان‌فر، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، اول این هفته، بحث‌هایی را درباره سینما مطرح و دیروز هم نظرات خود را تکمیل کرد.
او دیروز نیز از ارسال نامه‌ای به رئیس سازمان سینمایی خبر داد و گفت که در این نامه، نگرانی‌هایی را درباره برخی تولیدات مشترک که در آنها هنرپیشه‌های خارجی حضور دارند، اعلام کرده است. حجت‌الاسلام پژمان‌فر از ابتذال در سینمای ایران حرف به میان آورده و گفته است: امروز بسیاری از اقشار حتی کسانی که با ما هم‌عقیده نیستند، معتقدند ابتذال در سینما درحال گسترش است و باید در این مورد فکری کرد.
 صحبت‌های نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی که در قالب شخصیت حقوقی طرح شده «ان‌قُلت»هایی را هم به وجود آورد. فاطمه ذوالقدر، عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس پس از این حرف و حدیث‌ها وارد بحث شده و در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای بر این موضوع تأکید کرده که «صحبت‌های اخیر نصرالله پژمان‌فر نظر شخصی اوست و موضع کمیسیون فرهنگی مجلس نیست».
ذوالقدر صحبت‌های نصرالله پژمان‌فر درباره اکران «عصبانی نیستم» را تقریبا رد کرده و در پاسخ به این‌که آیا نظرات او، نظر دیگر اعضای کمیسیون فرهنگی هم هست یا خیر؟ گفت: در کمیسیون فرهنگی مجلس، هیچ صحبتی درباره اکران فیلم‌های سینمایی ازجمله فیلم مذکور به میان نیامده و صحبت‌های اخیر آقای پژمان‌فر، نظر خودشان است و ارتباطی به نظرات کمیسیون فرهنگی مجلس ندارد. عضو فراکسیون امید با تأکید بر این موضوع که برای اکران یک فیلم سینمایی باید مراحل قانونی آن به‌درستی انجام شود، توضیح داد: برای اکران فیلم‌های سینمایی یک‌سری مراحل قانونی باید طی شود که این موضوع برعهده وزارت ارشاد است و نمایندگان مجلس باید بر روند اجرای این مراحل نظارت داشته باشند، لذا شایسته است تا نمایندگان مجلس از دخالت در روند اکران یا عدم اكران یک فیلم سینمایی كه روال قانونی را طی کرده، خودداری کنند. فاطمه ذوالقدر تأکید کرد که هیچ فردی نباید با اعمال سلیقه شخصی جلوی نمایش فیلمی را که مجوزهای لازم دارد را بگیرد ازجمله نمایندگان مجلس نباید با اعمال سلیقه شخصی، در دقیقه 90 حق فیلمی را که تمامی مراحل قانونی را پشت سر گذاشته، ضایع کنند و در آستانه اکران بگویند این فیلم بد است و نباید اکران شود. این برخلاف قانون و تضییع حقوق هنرمندان است، زیرا متولی سینما وزارت ارشاد است .


تعداد بازدید :  364