شماره ۱۲۹۳ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۲ آذر
صفحه را ببند
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور:
ساماندهی سهمیه‌ها از حذف کنکور مهمتر است

ایلنا| رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان این‌که این سازمان موافق حذف کنکور است، گفت: «باید برای کنکور جایگزین درست وجود داشته باشد و به داوطلبان از قبل اطلاع داده شود و به اعتقاد بنده مسأله ساماندهی سهمیه‌ها مهمتر از حذف کنکور است.»
ابراهیم خدایی ادامه داد: «آزمون سراسری در کشور یک مسأله اجتماعی است و این طبیعی است که در مرکز توجه باشد و سیاستمداران در مجلس، دولت و دستگاه‌های مختلف درباره آن اظهارنظر کنند. وزارت علوم و سازمان سنجش نیز از همه این نظرات استقبال می‌کند و طبیعتا هر چقدر ما بتوانیم این مسأله را ساماندهی کنیم به نفع کشور کار کرده‌ایم.»
او با بیان این‌که در بحث ورود به دانشگاه در بخش‌هایی از آموزش عالی، ایران با هیچ کشوری در دنیا قابل مقایسه نیست، گفت: «وضعیتی که در کشور ما وجود دارد، براساس تقاضا، حساسیت‌های اجتماعی، نگاه خانواده‌ها و این‌که استقبال شدید است، در شرایط خاصی به‌سر می‌بریم که دلایل همه این موضوعات به سازمان سنجش برنمی‌گردد. سازمان سنجش محل گذری از یک مقطع به مقطع دیگر است. همه این مسائل نیاز به آسیب‌شناسی فرهنگی و اجتماعی دارد.»
خدایی با اشاره به این‌که یک‌سری از رشته‌ها و دانشگاه‌ها ایده‌آل خانواده‌هاست، ادامه داد: «معتقدم چه کنکور باشد یا نباشد و چه متولی این امر سازمان سنجش باشد و چه آموزش و پرورش، اگر بخواهیم دانشگاه‌ها و رشته‌ها را جدا کنیم همان نکته به چیزی شبیه کنکور یا معادل کنکور درمی‌آید که توجه‌ها به آن جلب می‌شود و سرمایه‌گذاری‌ها نیز به آن سمت می‌رود.»
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: «با هر معیاری بخواهیم داوطلبان را وارد دانشگاه کنیم باید با توجه به وضع کشور باشد و باید اعتماد مردم را کسب کنیم. نمی‌توان لحظه‌ای در این مورد تصمیم گرفت. طبق نظرسنجی که از داوطلبان انجام شده اعتماد عمومی و اجتماعی به سازمان سنجش وجود دارد. سازمان سنجش نیز معتقد است معیارهایی که براساس آنها داوطلبان وارد دانشگاه می‌شوند باید چند محور داشته باشد.»
خدایی درباره محورهای ورود داوطلبان به دانشگاه گفت: «معیارها باید عدالت‌محور باشد و داوطلبان نباید احساس ظلم کنند. محور بعدی این است که روشن و شفاف باشد یعنی ضوابط و معیارها شفاف و قابل پاسخگویی باشد. نکته مهم در بحث کنکور این است که اگر بخواهیم ایرادات آن را ببینیم سازمان سنجش بهتر و بیشتر از همکاران دیگر در این حوزه می‌تواند این مسائل را ببیند. ما باید در بحث کنکور جایگزین قابل اعتماد پیدا کنیم تا به داوطلبان ارایه دهیم. این جایگزین نیز باید از قبل اطلاع‌رسانی شود و طوری باشد که برنامه‌ریزی داوطلبان را به هم نریزد و باید به گونه‌ای باشد که داوطلبان بتوانند از قبل درباره آن تصمیم بگیرند.»
رئیس سازمان سنجش کشور درباره وضع حال حاضر پذیرش داوطلبان در ایران، گفت: «در‌ سال 1386 مجلس شورای اسلامی قانون حذف کنکور را تصویب کرد. این قانون برای وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و آموزش و پرورش تکلیفی ایجاد کرد که تا آخر برنامه پنج ساله پنجم کنکور حذف شود. بنابراین تا ‌سال 1391 باید کنکور حذف می‌شد. در آن قانون جایگزین کنکور، امتحانات نهایی سراسری کشوری در سه‌سال متوسطه و یک‌سال پیش‌دانشگاهی شد البته قانون‌گذار این را می‌دانست که تنوع آزمون‌ها در مدارس با توجه به تنوع سیستم آموزشی در انواع و اقسام این مدارس در شهرهای مختلف نمی‌تواند معیار ورود به دانشگاه باشد.»


تعداد بازدید :  264