شماره ۴۲۱ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۷ آبان
صفحه را ببند
راه‌اندازی کسب و کار در ایران، هنوز 1700 مجوز نیاز دارد
دسترسی به برق و تجارت فرامرزی، دلایل رشد 22 پله‌ای فضای کسب و کار

شهروند| راه‌اندازی کسب و کار در ایران چندان سهل و آسانی نیست و درست به همین دلیل رتبه فضای کسب و کار ایران در سال‌های اخیر در روندی نزولی قرار داشت؛ در این حوزه حسین میرشجاعیان سرپرست دفتر پایش و بهبود فضای کسب و کار وزارت امور اقتصاد معتقد است در حال حاضر برای راه‌اندازی یک کسب و کار، حدود 1700 مجوز مورد نیاز است که این یعنی سختی در این فضا! حال آن‌که شاپور محمدی معاون وزیر اقتصاد نظری دیگر دارد و با استناد به گزارش بانک جهانی می‌گوید: وضع کسب و کار در ایران بهبود یافته است. او با اشاره به بهبود 22 پله‌ای ایران در شاخص کسب و کار درباره دلایلش توضیح داده و افزوده است: دسترسی به برق و تجارت فرامرزی و همچنین شروع کسب و کار جزو مهم‌ترین زیرشاخص‌های بهبود یافته در گزارش اخیر بانک جهانی است. به گفته او، در شاخص شروع کسب و کار تعداد مراحل از 7 به 6 بهبود یافته که از متوسط منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (8 مرحله)، 2 مرحله سهل‌تر  است.
معاون وزیر اقتصاد تأکید می‌کند: مدت زمان شروع کسب و کار از 15 روز به 12 روز کاهش پیدا کرده که در مقایسه با متوسط منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (18.9 روز) نشان می‌دهد زمان کوتاه‌تری برای شروع کسب و کار در ایران لازم است.
اما با این وجود میرشجاعیان سرپرست دفتر پایش و بهبود فضای کسب و کار وزارت امور اقتصاد، یکی از وظایف هیأت مقررات‌زدایی و تسهیل ثبت مجوزها را رسیدگی به دستور‌العمل و مقررات دستگاه‌ها برای ثبت مجوز کسب و کار دانسته و می‌گوید: این هیأت، قانون محکمی برای بازخواست و مطالبه جدی به منظور تسهیل ثبت مجوزهای کسب و کار ندارد.
اما درهرحال، شاپور محمدی در تشریح چگونگی بهبود رتبه ایران ادامه می‌دهد: در زیرشاخص دسترسی به برق تعداد مراحل از 7 به 6، مدت زمان 77 روز (بدون تغییر نسبت به‌ سال پیش) و هزینه به صورت‌درصدی از درآمد سرانه از 694.9 به 865.6 افزایش یافته است؛ از سوي ديگر هم مدت زمان به روز و هم هزینه در ایران نسبت به متوسط منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (84.9 روز و 972.5 درصد) کمتر است.
او می‌گوید: درخصوص تعداد مراحل با وجود بهبود از 7 به 6 هنوز تا متوسط منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (4.8 مرحله) فاصله وجود دارد. البته در مقایسه با رتبه‌های اعلامی در ‌سال 2014 بهبودهای صورت‌گرفته، بیشتر است. وی در تشریح جزییات بهبود وضع کسب و کار می‌گوید: در زیرشاخص تجارت فرامرزی کاهش هزینه صادرات از 1470 دلار برای هر کانتینر به 1350 دلار در هر کانتینر و هزینه واردات از 2100 دلار برای هر کانتینر به 1555 دلار برای هر کانتینر موجب بهبود رتبه ایران در این زیر شاخص از 155 به 148 شده است.


تعداد بازدید :  221