شماره ۱۲۹۲ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۱ آذر
صفحه را ببند
میز سیاست

مطهری:  نرمشی در مقامات عالیه
در مساله حصر به وجود آمده است
علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز در جمع دانشجویان دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی با بیان اینکه یکی از سران قوا می‌گفت حصر مجازات نیست، گفت:  من به ایشان گفتم اگر نیست جنابعالی هم 10 روز در همین شرایط باشید. اینکه کسی در خانه‌ای باشد که همه اتاق‌هایش دوربین و شنود دارد واقعا سخت است و باعث افسردگی می‌شود.
به گزارش ایسنا، نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: در چند ماه با پیگیری‌هایی که داشتیم به جایی رسیدیم که نرمشی در مقامات عالیه در مساله حصر به وجود آمده و اراده‌ای برای حل پیدا شده است. برای آقای کروبی چهار دیدار گذاشتند و درباره آقای موسوی هم اقداماتی در حال انجام است اما از ما خواستند زیاد شلوغ نکنیم ما هم گوش می‌دهیم، اما این مساله تا مدت محدودی است که ببینیم چطور می‌شود، ان‌شاءالله به نتیجه برسد اما اگر شرایط ادامه پیدا کند باید وارد شویم.
وی افزود: کسی نمی‌تواند بگوید حصر مجازات نیست. اینها هر دو هفته یک بار بچه‌هایشان را می‌بینند و قبل از این هم روزنامه و تلویزیون نداشتند که بعدا اضافه شد. این موضوع باید حل شود و من معتقدم بی‌جهت منشاء اختلاف شده است البته ما فعلا به این موضوع امیدواریم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره حصر، اظهار کرد: اصل مساله حصر در شرایط اضطراری در حوزه وظایف شورای عالی امنیت ملی است. در شرایطی که آشوبی شده برای اینکه فضا را آرام کنند ممکن است رهبران آن جریان را مدتی از اطرافیان‌شان دور کنند تا محدودیت ایجاد کنند و آرامش برگردد.
وی ابراز عقیده کرد: بحث ما این بوده که بعد از بازگشت آرامش ادامه حصر در حیطه اختیار شورا نیست و شورا نمی‌تواند مجازات تعیین کند.
مطهری با بیان اینکه تعیین مجازات کار قوه قضائیه است،‌ گفت: باید دادگاه علنی صالح تشکیل شود و همه حرف‌هایشان را بزنند البته نهایتا همه باید تابع باشیم و هر چه حکم بود بپذیریم اما ادامه حصر در این شرایط خلاف اصول ۳۲ تا ۳۷ قانون اساسی است.
مطهری در ادامه اضافه کرد: برخی می‌گویند اگر محصورین یک تعظیم و عذرخواهی کنند تمام است. اگر موضوع با عذرخواهی تمام است من معنی این رفتارها را نمی‌فهم.
مصباحی‌مقدم: سکوت اصولگراها
در قبال احمدی‌نژاد
جای هیچ ایرادی ندارد
ایلنا نوشت: غلامرضا مصباحی‌مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درباره موضع جامعه روحانیت‌ مبارز در قبال رفتارهای اخیر احمدی‌نژادی‌ها گفت: ما این رفتارها را قابل اهمیت تلقی نمی‌کنیم. می‌خواهند خودشان را مطرح کنند و اگر رسانه‌ها به آنها بها دهند، به هدف خود می‌رسند.
غلامرضا مصباحی‌مقدم در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چرا اصولگرایان به‌عنوان جریان سیاسی که احمدی‌نژاد را به جامعه معرفی و هشت‌سال از او حمایت کردند، در مقابل رفتارهای اخیر او ساکت هستند؟ گفت: من سخنگوی اصولگرایان نیستم. من سخنگوی جامعه روحانیت مبارز هستم که در ‌سال 1384 از آقای احمدی‌نژاد حمایت نکرد. در دور اول از آقای ‌هاشمی حمایت کرد و در دور دوم نیز از هیچ کاندیدایی حمایت نکرد.
او گفت: احمدی‌نژاد خودش برآمده از جریان‌های سیاسی اصولگراست. احمدی‌نژاد خودش را کاندیدای مستقل معرفی می‌کرد و معنی ندارد امروز از کسانی که از آغاز مسئولیت کاندیداتوری او را به عهده نگرفتند، بخواهیم در قبال رفتار او پاسخگو
باشند.
مصباحی‌مقدم گفت: اقتضای اصولگرایی پایبندی کاندیداها و مسئولان به اصول است. افراد تا وقتی که اصول را در نظر داشته باشند، حمایت می‌شوند. وقتی که اصول را کنار گذاشته و منحرف شوند، نباید انتظار حمایت داشته باشند. مسأله امروز ما همین است. اتفاقا ما از کسانی که از یک کاندیدا حمایت می‌کنند، می‌خواهیم که به او بگویند وقتی در انتخابات شکست خورد، خضوع کرده و کوتاه بیاید. چرا کوتاه نمی‌آید و مردم را به خیابان فرا می‌خواند و همچنان به اعتراضات ادامه می‌دهد؟ امروز همچنین اظهار برائتی از ناحیه حامیان آنها (محصورین) نمی‌بینیم و این نشان می‌دهد که حاضر نیستند مسئولیت رفتار کاندیدای خود را بپذیرند. این غلط است. اگر مسئولیت را نمی‌پذیرند، لااقل اظهار برائت کنند».
روایت تابش از گفت‌وگویش
 با کدخدایی در فرودگاه
درباره رابطه اصلاح‌طلبان
 با شورای نگهبان
نامه‌نیوز نوشت: محمدرضا تابش، نایب‌رئيس فراكسيون اميد مجلس شوراي اسلامي در مورد رايزني‌هاي اصلاح‌طلبان با شوراي نگهبان بر سر نحوه تأييد صلاحيت اصلاح‌طلبان در انتخابات آينده و سخنان كدخدايي مبني بر اين‌كه شوراي نگهبان محل چانه‌زني‌هاي سياسي نيست، گفت: بعد از آن روزي كه آقاي كدخدايي اعلام موضع كرده بود، در فرودگاه وي را ديدم و از وي گلايه كردم كه آقا مگر در فرآيند برگزاري انتخابات تعاملاتي بين حقوقدان‌ها و اصلاح‌طلب‌ها انجام نشد كه وي گفت، بله اين توافقات انجام شد، من گفتم پس چرا چنين اظهارنظري داشتيد كه وی گفت از من بد سوال پرسيدند و گفتند چانه‌زني كه من فقط بحث چانه‌زني را رد كردم.
او گفت: اصلا بحث ما چانه‌زني نبود بلكه می‌گوييم ما يك نظام مردم‌سالاري ديني مستقر داريم و بايد پايه‌هاي اين نظام را تثبيت و محكم كنيم و هرآنچه كه نقش مردم را برجسته می‌كند، تقويت شود و اگر جايي مواضع و تصميماتي هست كه نقش مردم رنگ مي‌بازد، آن را كمرنگ كنيم. ما در اين راستا با سپاه گفت‌وگو می‌کنیم، با نهادهای اطلاعاتی رایزنی می‌کنیم، با شوراي نگهبان نيز حرف می‌زنيم. گفت‌وگو با نهادهاي ديگر مسئوليت ماست، اساسا يكي از وجوه اصلاح‌طلبي اين است كه ما مكنونات قلبي مردم و هرآنچه را كه تشخيص می‌دهيم، به صلاح ملك و ملت است متذكر شويم و اين بحث چانه‌زني نيست كه بگويم صلاحيت فردي تأييد شود يا رد شود بلكه بحث اين است كه كشور با يك جريان فكري اداره نشود.
رئیس بانک مرکزی احمدی‌نژاد:
دیداری با ضراب نداشتم
 ایسنا نوشت: رئیس بانک مرکزی در دولت احمدی‌نژاد گفت: آقای زنجانی با ما کاری نداشت. طرف حساب او وزارت نفت بود. طبیعتا باید نفت را کسی می‌خرید که آقای زنجانی برای ما می‌فروخت.
محمود بهمنی رئیس سابق بانک مرکزی ادامه داد: من اصلا رضا ضراب را ندیدم. چنین چیزی صحت ندارد. تأکید می‌کنم با ایشان نه جلسه‌ و نه هیچ ارتباطی داشتم. فکر نکنم آقای احمدی‌نژاد نیز ملاقاتی داشته است. آقای ضراب تنها این ادعا را کرده که با افرادی برای دورزدن تحریم‌ها جلسه داشته است، نگفته که این جلسه درباره مسائل مالی یا خصوصی بوده است. این موضوع نیز لازم به توضیح است که بنده توانستم تحریم‌ها را به بهترین شکل در طول تاریخ کشور آن هم در شرایطی که گزینه نظامی روی میز بود، مدیریت کنم.
این نماینده مجلس ادامه داد: ضراب در توضیحاتش گفته که برای دورزدن تحریم ایران با رئیس‌جمهوری ترکیه یا مثلا با ایران هماهنگ بوده یا حتی مدعی شده که با من جلسه داشته است. من می‌گویم که با رضا ضراب جلسه‌ای نداشتم. تنها این توضیح را می‌دهم که جز رئیس بانک مرکزی چه کسی می‌تواند ورود و خروج ارز را کنترل کند و جلسه برگزار نماید، طبیعتا کس دیگری نیست، چون رئیس بانک مرکزی خزانه‌دار کل کشور است. من مدعی مدیریت تحریم و بحران کشور هستم که برای همان هم آمریکا و اروپا در زمانی که به رکود اقتصادی برخورد کردند از ما دعوت نموده تا به آن‌جا رفته و به آنها طرح دهیم. این کار در‌ سال ۲۰۰۸ انجام شد و با طرح ما این کشورها از رکود خارج شدند.
بهمنی گفت: بنده ۴۷‌سال سابقه بانکی و اقتصادی داشتم که به دعوت بانک جهانی و بانک فدرال رزرو آمریکا به این کشور رفته و جلساتی را برگزار کردیم و به آنها گفتیم که چطور از رکود و بحران خارج شویم. هم‌اکنون نیز در ایران نخبگانی حضور دارند که می‌توانند مشکلات را به راحتی حل کنند. باور کنید که در کشور ما مشکل بر سر مسائل مالی و ذخیره نفت و گاز نیست، مشکل ما مدیریت و بحران مدیریت است، چرا باید جوانان فارغ‌التحصیل با داشتن مدرک دکترا در خیابان‌ها بدون کار بچرخند و کسانی سرکار باشند که معلوم نیست تخصص‌شان چیست؟ باید این روند را اصلاح کنیم.


تعداد بازدید :  315