شماره ۱۲۹۲ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۱ آذر
صفحه را ببند
«نه» بزرگ اروپا به نتانیاهو
وزرای خارجه اتحادیه اروپا، درخواست نتانیاهو برای پذیرش اورشلیم به عنوان پایتخت اسراییل را به شدت رد کردند

شهروند| درحالی‌که هنوز اعتراض‌ها به تصمیم آمریکا در مورد به‌رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت اسراییل ادامه دارد، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای بازدید از مقر اتحادیه اروپا به شهر بروکسل سفر کرده است. نتانیاهو با تحسین اقدام ترامپ، از مقامات اروپایی خواسته است که سیاست آمریکا را در مورد بیت‌المقدس دنبال کنند. وزرای خارجه اتحادیه اروپا اما بشدت با این درخواست مخالفت کرده‌اند.
حتی جمهوری چک که یکی از نزدیک‌ترین متحدان اسراییل به شمار می‌رود، هشدار داده است که تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا، بشدت به تلاش‌های صلح ضربه وارد کرده؛ این درحالی است که فرانسه گفته است که توافق بر سر اورشلیم، تنها به مذاکره میان اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها بستگی دارد. نتانیاهو از کشورهای اروپایی خواسته است که از طرح اولیه صلح آمریکا حمایت کنند؛ درحالی‌که ترامپ هنوز هیچ جزییاتی از این طرح اعلام نکرده است. با این‌حال، «ژان لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه با بیان این‌که اروپا برای طرح ترامپ که هنوز هیچ‌کس آن را ندیده، چک سفید، امضا نمی‌کند، از واشنگتن خواسته آنچه را که توسط «جیسون گرین‌بلات» نماینده ترامپ در خاورمیانه و جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ تهیه شده، منتشر کند.
 لودریان هشدار داده است: «ما چندین ماه است که منتظر ابتکار آمریکا هستیم و اگر آنها در آینده کار نکنند، اتحادیه اروپا ناچار است که خود پیشقدم شود.» بنیامین نتانیاهو در آستانه نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در شهر بروکسل گفت: «اقدام ترامپ که از جانب فلسطینی‌ها و دولت‌های اروپایی محکوم شده به نفع صلح در خاورمیانه خواهد بود.» او از فلسطینی‌ها خواست تا اسراییل را به‌عنوان یک کشور یهودی با پایتختی شهر قدس به‌رسمیت بشناسند.
نتانیاهو در جلسه دیدار وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل ادعا کرده است که اقدام ترامپ باعث ایجاد صلح در خاورمیانه خواهد شد، «چراکه شناخت واقعیت، پایه و اساس صلح است». او همچنین گفت که همه یا اکثر کشورهای اروپایی، سفارتخانه‌های خود را به اورشلیم انتقال خواهند داد و این شهر را به‌عنوان پایتخت اسراییل به رسمیت خواهند شناخت. این درحالی است که هیچ شواهدی مبنی بر این‌که کشورهای اروپایی درحال آماده شدن برای این کار هستند، وجود ندارد.
«فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با تأکید بر این‌که این اتحادیه بر راه حل دو کشوری متعهد است، به نتانیاهو گفت که «توافق بین‌المللی» را در اورشلیم به‌رسمیت می‌شناسیم.
موگرینی اضافه کرد: «اتحادیه اروپا معتقد است که آنچه به نفع اسراییل است و تنها راه حل درگیری در منطقه محسوب می‌شود یک راه حل دو کشوری بوده و شهر قدس باید هم به‌عنوان یک پایتخت اسراییلی و هم یک پایتخت فلسطینی مطرح شود.»
وزارت خارجه اسراییل نیز این واکنش موگرینی را «تعجب‌آور» توصیف و تأکید کرد که هرگونه انکار این حقیقت ساده (حاکمیت اسراییل بر قدس) موجب از دسترس دور شدن صلح خواهد شد اما ترامپ با یک اقدام درست و شجاعانه شانس صلح را با گفتن حقیقت افزایش داد.
موگرینی گفته است که اتحادیه اروپا تلاش‌های خود را برای صلح افزایش خواهد داد و در این رابطه، ماه آینده با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، مذاکرات را برقرار خواهد کرد.
مقامات فلسطینی از کشورهای اروپایی خواسته‌اند تا پس از اقدام ترامپ که باعث ایجاد موج ناآرامی، خصوصا در خاورمیانه شده و جایگاه آمریکا را به‌عنوان یک واسطه بی‌طرف از بین برده، نقش موثرتری را در روند صلح ایفا کنند. سفر نتانیاهو به اروپا به دنبال سفر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و عبدالفتاح السيسي، رئیس‌جمهوری مصر و پیشبرد نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی در ترکیه، به قاهره و استانبول بوده است.
فلسطینی‌ها از 57 کشور عضو سازمان همکاری خلیج‌فارس – که روز چهارشنبه دور هم جمع خواهند شد- درخواست کرده‌اند تا اورشلیم را به‌عنوان پایتخت فلسطین به‌رسمیت بشناسند.
کشورهای عربی هفته گذشته تصمیم ترامپ در مورد به‌رسمیت شناختن اورشلیم به عناون پایتخت اسراییل را محکوم کردند و بدون اعلام برنامه خاصی قول دادند که به سازمان‌های بین‌المللی برای اقدام علیه این تصمیم فشار بیاورند.
روز جمعه در آلمان، تظاهرکنندگان ضد اسراییلی در برلین گرد هم آمدند و با شعار «مرگ بر اسراییل»، پرچم این کشور را آتش زدند.
با این حال، «هایکو ماس» وزیر دادگستری آلمان گفته است: «هر شکل یهودی‌ستیزی، حمله به ماست» و «اجازه نمی‌دهیم که اعتراض‌های ضد اسراییلی از سایر کشورها به آلمان برسد».
با این‌حال، روز یکشنبه، در بخش جنوب شرقی برلین حدود 2500 معترض در حمایت از مردم فلسطین جلوی شهرداری تجمع کردند و پرچم اسراییل را به آتش کشیدند.
در دوسلدورف نیز صدها نفر روبه‌روی سفارت آمریکا جمع شدند و شعارهایی علیه اسراییل دادند.
درعین‌حال، دیپلمات‌های آمریکایی همچنان سعی دارند تا آسیب‌های ناشی از تصمیم ترامپ را کنترل کنند.
«دیوید ساترفیلد»، معاون دفتر خاور نزدیک در مصاحبه‌ای کوتاه و تلفنی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است تصمیم ترامپ در مورد اورشلیم تغییر کند، گفته است نه!
با این‌حال، او تأکید کرد که تحولات هفته گذشته، مسأله مرزهای نهایی را پیش‌بینی نکرده است.
ساترفیلد گفت: «تصمیم رئیس‌جمهوری ثابت است. همان‌طور که گفتم، رئیس‌جمهوری معتقد است که در وضع کنونی، کار درست را انجام داده. با این‌حال، او همچنین گفته است که تصمیمش به هیچ‌وجه به نتیجه مذاکرات نهایی در مورد وضع مذاکره میان اسراییل و فلسطین ضربه‌ای نخواهد زد».


تعداد بازدید :  543