شماره ۱۲۹۲ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۱ آذر
صفحه را ببند
بعضی مسئولان درباره افزایش رقم عوارض خروج واکنش نشان دادند
انتقاد به «تنبیه سفر»
رئیس سازمان میراث فرهنگی: ‌ای کاش نظر ما را جویا می‌شدند رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهوری: ما این انعطاف را خواهیم داشت که اگر در تصمیمات دولت، فشاری به قشری از مردم بیاید آن را بازنگری کنیم

شهروند| یک روز بعد از اعلام جزییات بودجه ‌سال 97 و آنچه در آن درباره افزایش سه‌برابری عوارض خروج از کشور برای ایرانی‌ها مطرح شده، حرف و حدیث‌ها و اعتراض‌ها به این موضوع همچنان ادامه دارد؛ این موضوع حالا به میان حرف‌های بعضی مسئولان هم آمده است. علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری یکی از این مسئولان است که دیروز و یک روز پس از اعلام نظرش در این‌باره در نشست خبری‌اش، اظهارنظر متفاوتی در این‌باره داشت. او که دو روز پیش از سهم ۱۶۰‌میلیارد تومانی سازمان میراث فرهنگی از محل عوارض خروج از کشور خبر داد، پس از موج گسترده اعتراض‌ها و انتقادهایی که نسبت به این تصمیم به راه افتاد، در صفحه شخصی خود در توییتر به این مسأله واکنش نشان داد.
معاون رئیس‌جمهوری در این توییت نوشت: «با این رویکرد که سفر ارزان باید در سبد زندگی همه ایرانیان فراهم شود، معتقدم اجرای هر تصمیمی باید متناسب با وضع اقتصادی مردم باشد. ‌ای کاش تصمیم‌گیرانِ افزایش عوارض خروج از کشور، نظرات کارشناسی سازمان میراث فرهنگی، فعالان و متولیان گردشگری را جویا می‌شدند.»
مونسان در مخالفت تلویحی با این اقدام نوشت: «برای تعدیل موضوع، هنوز هم دیر نشده و نهایت تلاش خود را برای اصلاح ارقام به کار خواهیم بست.»
این درحالی است که او در نشست خبری روز یکشنبه در پاسخ به این سوال که آیا نظر مشورتی روی این طرح داشته است؟ نارضایتی نشان نداد و گفت: «حتما در تدوین بودجه، دستگاه‌ها نظر دارند و همه بخش‌ها موظف به همکاری هستند و برای ما مهم، افزایش منطقی است و اگر قرار است درآمدی به دست آید، باید صرف حمایت‌ از تورهای ورودی شود.» او این را هم گفت که در گذشته ۱۰‌هزار تومان از عوارض خروج از کشور برای هر شخص، به سازمان میراث فرهنگی می‌رسید که اکنون این میزان سهم، به ۴۰‌هزار تومان افزایش یافته و در کل ۱۶۰‌میلیارد تومان اعتبارات عوارض به این سازمان تعلق خواهد گرفت.» او گفت که این راه‌حلی برای کاهش انگیزه مسافرت به خارج است؛ چراکه «خروج دوبرابری گردشگر نسبت به ورود آن اتفاق خوبی نیست».
محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری هم یکی دیگر از مسئولانی بود که دیروز و بعد از انتقادات گسترده به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی، در واکنش به اعتراضات به افزایش عوارض خروج از کشور گفت: «قطعا دولت همواره به نظرات مردم توجه کرده است و هر جا دیده تصمیمِ گرفته‌شده دولت با عکس‌العمل اجتماعی مناسبی مواجه نشده، نظر نهایی خود را با خواست مردم تطبیق داده است. ما این انعطاف را خواهیم داشت که اگر در تصمیمات دولت، فشاری به قشری از مردم بیاید آن را بازنگری کنیم.»
ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران هم دیروز به نمایندگی از تشکلی که در زمینه تورهای ورودی فعال است، با این بخش از لایحه پیشنهادی مخالفت کرد و به «ایسنا» گفت: «نمی‌دانم هدف از افزایش سه‌برابری و تصاعدیِ عوارض خروج از کشور چه بوده، اما باید توجه کرد که بحث گردشگری، تعامل فرهنگ‌هاست، یعنی آمد و شد؛ ولی با تصمیمی که برای عوارض خروج گرفته‌اند، یعنی قرار است این تعامل به هم زده شود. اگر می‌خواهند در این رفت‌وآمد توازن ایجاد کنند، انگیزه گردشگری را بالا ببرند، قوانین سفر را تسهیل کنند، زیرساخت‌ها را توسعه دهند، چرا می‌خواهند با مردم آن را جبران کنند؟»
رئیس هیأت‌مدیره جامعه تورگردانان ادامه داد: «ما نمی‌توانیم مردم را از سفر رفتن منع کنیم، یا آنهایی که مسافرِ خارج هستند را جریمه و تنبیه کنیم، معنای افزایشی که در عوارض خروج از کشور اتفاق افتاده، همین می‌شود.»
براساس لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه‌ سال ۹۷، هر نفر در سفر نخست ۲۲۰‌هزار تومان باید عوارض خروج پرداخت کند، این مبلغ در سفر دوم حدود ۵۰‌درصد افزایش می‌یابد (۳۳۰‌هزار تومان) و برای سفرهای سوم و بیشتر با ۱۰۰‌درصد افزایش، به ۴۴۰‌هزار تومان می‌رسد. قرار است ۴۰‌هزار تومان از مبلغ تعیین شده برای عوارض خروج، به توسعه زیرساخت‌ها و تأسیسات گردشگری و حمایت از بخش میراث فرهنگی و صنایع ‌دستی اختصاص یابد.


تعداد بازدید :  148