شماره ۱۲۹۲ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۱ آذر
صفحه را ببند
بیایید ثابت کنیم به فکر یمن هستیم

پیتر ماورر/ رئیس کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ| پیتر ماورر، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ اخیرا یک هفته را در یمن گذرانده است. او پس از این سفر، متنی را با هدف جلب توجه جهانیان به بحرانی که در یمن در جریان است، منتشر کرده است:
درحالی یمن را ترک می‌کنم که حقیقتا نگران نیازهای مردمش هستم. اپیدمی وبا در وضع هشداردهنده‌ای است. فصل سرما و باران فرا رسیده و ما انتظار داریم که تعداد مبتلایان به وبا در فصل سرما بیشتر شود. واقعا نگران‌کننده است. اپیدمی وبا ساخته دست انسان است. این اپیدمی در نتیجه جنگی رخ داده که بیش از دو‌سال است در جریان است. سیستم بهداشت و درمان در یمن فروپاشیده و مردم یمن به دلیل دسترسی‌نداشتن به درمان‌های ساده و داروهایی که در بسیاری از کشورها به سادگی یافت می‌شود، با ابتلا به بیماری‌هایی که به راحتی قابل درمان هستند، جان خود را از دست می‌دهند.
تا زمانی که طرفین جنگ به توافقی برای آتش‌بس نرسند، باید بگویم که متاسفانه وضع اسفناک در یمن ادامه خواهد یافت. مردم یمن بسیار اهل مدارا هستند. آنها شرایط سخت را تحمل می‌کنند اما سوال این است که حد تحمل و مدارای یمنی‌ها تا کجاست؟ ما وضع سوریه و مناطق دیگر را به چشم دیده‌ایم که چطور دو‌سال جنگ به سادگی به 5، 6 و 7‌سال کشیده شد.
سرنوشت یمن می‌تواند سرنوشتی متفاوت باشد. نشانه‌های امیدواری بسیار کم است. تنها رنج مردم یمن است که هر روز بیشتر از گذشته می‌شود. با چشم خودم دیدم خانواده‌ای که با پول بسیار اندکی که داشتند، به این فکر می‌کردند که با آن پول نان بخرند یا آب یا دارو. آنها باید دست به انتخاب می‌زدند. انتخاب مردم یمن در زندگی در این روزها این‌گونه است!
هزاران نفر از یمنی‌ها توسط دو طرف جنگ به زندان انداخته شده‌اند و از هیچ امکانی برای تماس‌گرفتن با خانواده‌هایشان برخوردار نیستند. دیروز چند خانواده یمنی بیرون دفتر ما در صنعا دست به تجمع اعتراضی زده و خواستار پاسخگویی درباره سرنوشت زندانیانشان بودند. مسلم است که حفظ سلامتی آنها برای ما اولویت دارد اما برای کمک‌کردن به آنها باید به ما اجازه داده شود تا به زندان‌ها دسترسی داشته باشیم و زندانیان را ببینیم. به چشم خودم دیدم که جنگ چطور شهرها را ویران کرده و خانواده‌ها را از هم پاشانده است.
حال زمان آن است که رفتار خود را در قبال یمن تغییر دهیم. خیلی مهم است که طرفین جنگ حمله به بیمارستان‌ها را متوقف کنند. بیمارستان‌ها، نیروگاه‌ها و تصفیه‌خانه‌های آب آشامیدنی نباید مورد حمله قرار بگیرند. در غیراین صورت بر عمق تراژدی یمن افزوده خواهد شد.
 طرفین جنگ که حوثی‌ها و ائتلاف سعودی هستند، باید قدم‌های محکمی را برای بهبود وضع یمن بردارند. آنها باید:
- اقدامات بشردوستانه نباید گروگان اغراض سیاسی هریک از طرفین قرار بگیرد. در عوض، هر دو طرف باید روند ارسال کمک‌های بشردوستانه و امدادرسانی به مردم یمن را تسهیل کنند.
- هر دو طرف باید دسترسی نهادهای بشردوستانه را به آن دسته از مردم یمن که حقیقتا بیشترین نیاز را به کمک‌ها دارند، تضمین کنند.
- هر دو طرف باید به صلیب‌سرخ اجازه دهند تا زندانیان را ملاقات کنند. اخیرا از هر دو طرف اخبار خوبی در این خصوص شنیدیم و امیدواریم که به ‌زودی این امکان به وقوع بپیوندد.
- محدودیت‌ها، مرز برای واردکردن کمک‌های خارجی را بردارند تا نهادهای بشردوستانه بتوانند به راحتی به کارشان ادامه دهند.
علاوه بر این، آن‌دسته از کشورهایی که به طرفین جنگ کمک می‌کنند، باید اطمینان حاصل کنند که دریافت‌کنندگان این کمک‌ها به قوانین جنگ احترام می‌گذارند.
امروز کمک‌های نقدی برای یمن از هر زمان دیگری واجب‌تر است، اما جامعه بین‌المللی حتی باید یک قدم پیشتر بردارد. جامعه جهانی باید به دنبال راه‌حلی برای حل این بحران باشد و با استفاده از هر ابزاری سعی کند بر رفتار طرفین جنگ اثرگذار باشد و به آنها تفهیم شود که شرایط در یمن حقیقتا اضطراری و بحران واقعا جدی است.
صلیب‌سرخ بودجه یمن خود را دوبرابر کرده و این بودجه امسال به 100‌میلیون دلار رسیده است. ما همچنان به مبارزه علیه اپیدمی وبا در یمن ادامه می‌دهیم و از هیچ کاری برای کمک‌رسانی به مردم یمن دریغ نمی‌کنیم. مردمی که من در یمن دیدم، روی کمک‌های ما حساب می‌کنند. بیایید ثابت کنیم به فکرشان هستیم.


تعداد بازدید :  325