شماره ۱۲۹۱ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۰ آذر
صفحه را ببند
4 شهید و 1200 زخمی در اعتراض به تصمیم ترامپ درباره قدس
ادامه خشم فلسطین علیه تل‌آویو

به ‌دنبال تصمیم ترامپ درباره قدس، روز گذشته نیز مناطق مختلف فلسطین شاهد تظاهرات و درگیری شدید با نیروهای اشغالگر بود. طی درگیری‌های روز چهارم میان فلسطینیان و اسراییل ۲۳۱ تن که ۲۴ تن از آنها در اثر تیراندازی، ۱۷۲ تن در اثر خفگی، چهار تن در اثر حمله با گلوله جنگی و ۱۹ تن در اثر زمین‌خوردن مصدوم شدند تحت مداوای میدانی قرار گرفتند. درگیری‌ها میان دوطرف در کرانه باختری ازجمله قدس و حملات هوایی در غزه، طی سه‌روز اخیر چهار شهید و حدود ۱۲۰۰ زخمی برجای گذاشت. هلال‌احمر فلسطین اعلام کرد، ده‌ها تن در درگیری‌های شنبه‌شب در مناطق مختلف کرانه باختری زخمی شدند. همچنین تعدادی دانشجوی تظاهرکننده در شرق خزاعه با گاز اشک‌آوری که نظامیان اسراییلی شلیک کردند، مصدوم شدند.
دیروز ورودی شمالی شهر «البیره» شاهد درگیری‌ها میان نیروهای اشغالگر و تظاهرکنندگان بود که در پایان تظاهرات، حامیان «جبهه خلق برای آزادی فلسطین» تجمع کردند و تظاهرات‌کنندگان به سوی نیروهای اشغالگر سنگ پرتاب کرده و آنها هم با گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی به تظاهرکنندگان پاسخ دادند.
نیروهای اشغالگر همچنین در ورودی شمالی بیت لحم، گروهی از دانشجویان را با گاز اشک‌آور هدف قرار دادند و تعدادی از فلسطینی‌ها به سربازان اسراییل سنگ پرتاب کرده و خیابان اصلی را بستند. گزارش منابع محلی حاکی از آن است که ۱۲تن از اهالی قدس در اثر خفگی، تیراندازی با گلوله پلاستیکی توسط نیروهای اشغالگر زخمی شدند و این نیروها همچنین ده‌ها روزنامه‌نگار را مورد ضرب‌وشتم قرار دادند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس هم تصاویری را منتشر کرد که نشان می‌دهند نیروهای اشغالگر به یکی از مراکز تجاری قدس حمله کرده و تعدادی از جوانان فلسطینی را بازداشت کردند. در غزه نیز حدود ۳۰ فلسطینی با تیراندازی ارتش اشغالگر اسراییل در درگیری‌های مناطق مرزی این شهر زخمی شدند.اشرف قدره، سخنگوی وزارت بهداشت غزه گفت: تعداد اجمالی زخمی‌ها از روز جمعه تا شب شنبه تنها در این شهر حدود ۱۹۵تن است که چهار تن از آنها زخم جدی برداشته و چهار تن دیگر شهید شدند.
وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد، نیروهای اشغالگر اسراییل به عمد کادرپزشکی، خودروهای اورژانس، روزنامه‌نگاران و غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند. مسأله‌ای که نشان‌دهنده تبعیض نژادی است.این وزارتخانه گفت: این قانون‌شکنی‌ها تهدید مستقیم قوانین بین‌المللی و کنوانسیون چهارم ژنو است و باید جامعه بین‌الملل و سازمان‌های بشردوستانه مربوط به آن تمامی تلاش خود را برای حفظ این کادرهای پزشکی به کار گیرند.دیروز همچنین مردم کشورهای مختلف جهان در حمایت از فلسطین تظاهرات برگزار کردند. لبنان، اندونزی، روسیه، مصر، کویت، الجزایر، تونس و برخی از کشورهای دیگر، شاهد تظاهرات معترضان علیه ترامپ بودند. صدها معترض در نزدیکی سفارت آمریکا در لبنان تجمع کردند. نیروهای امنیتی لبنان برای متفرق‌کردن معترضان طرفدار فلسطین در نزدیکی سفارت آمریکا در بیروت از گاز اشک‌آور و آب پرفشار استفاده کردند. نیروهای امنیتی برای متوقف‌کردن این تظاهرات موانعی را در خیابان منتهی به سفارت قرار دادند.خبرنگار خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که چندین تن در این تظاهرات مجروح شدند. معترضان پرچم‌های لبنان و فلسطین را در دست داشته و برخی از آنها چفیه بر دور گردن خود انداخته‌ بودند و شعارهایی علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا سر دادند.به ‌گزارش نیویورک‌تایمز در لبنان، سعد حریری، نخست‌وزیر و میشل عون، رئیس‌جمهوری این کشور، هردو تصمیم ترامپ مبنی بر به رسمیت‌شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت اسراییل را محکوم کرده‌اند. آقای حریری گفته است که ایالات‌متحده آمریکا، به سوی به خطرانداختن منطقه پیش می‌رود.
همچنین نزدیک به ۱۰‌هزار تن از مردم اندونزی در تظاهراتی اعتراض‌آمیز در مقابل سفارت آمریکا در «جاکارتا» اعتراض خود را به تصمیم اخیر واشنگتن درباره قدس اعلام کردند. در مسکو نیز ده‌ها تن با تجمع مقابل سفارت فلسطین حمایت خود را از قدس و مردم فلسطین اعلام کردند. در رفح واقع در جنوب غزه نیز تظاهراتی در محکومیت اقدام ترامپ برگزار شد که گزارش‌هایی از درگیری نیروهای صهیونیستی با تظاهرکنندگان ارایه شده است. در مصر، کویت، تونس و الجزایر نیز، تظاهرات مشابه اتفاق افتاده است.
نشست اضطراری کشورهای عضو اتحادیه عرب
اتحادیه عرب در نشستی اضطراری که شنبه‌شب در قاهره آغاز شد، اعلام کرد که اقدام آقای ترامپ، «نقض خطرناک قوانین بین‌المللی» است. وزرای امور خارجه کشورهای عربی روز یکشنبه در این نشست خواهان تغییر تصمیم آمریکا شدند؛ آنها گفتند که واشنگتن، مدافع «اشغالگری» است. این وزیران در قطعنامه دو صفحه‌ای اعلام کرده‌اند که به دنبال رسیدگی به این مسأله در شورای امنیت سازمان ملل خواهند بود. کشورهای عضو اتحادیه عرب در تلاش برای صدور قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت هستند که تأکید کند تصمیم آمریکا در به رسمیت‌شناختن قدس به‌عنوان پایتخت اسراییل با قطعنامه‌های بین‌المللی تناقض دارد. این کشورها در بیانیه خود از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته‌اند که تصمیمات اخیر دولت واشنگتن در به رسمیت‌شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را بازبینی کند.در این بیانیه آمده است: «اتحادیه عرب از تمامی کشورهای جهان این را می‌خواهد که کشور فلسطین را بر اساس مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ به پایتختی بیت‌المقدس شرقی به رسمیت بشناسند.»
چرا    اورشلیم پایتخت اسراییل نیست
اسراییل در پایان جنگ 1967 با سوریه، مصر و اردن بخش شرقی قدس را اشغال کرد؛ بخش غربی شهر مقدس، از زمان جنگ عربی- اسرايیلی 1948 به اشغال این کشور درآمده بود. گر چه اشغال بخش شرقی قدس توسط اسرايیل این شهر را به‌ طور کامل تحت کنترل این رژیم قرار داد، اما هیچگاه مالکیت همه اورشلیم، توسط جامعه بین‌المللی، ازجمله آمریکا به رسمیت شناخته نشد. در جنگ 1948، به دنبال توصیه سازمان ملل برای تقسیم فلسطین، نیروهای صهیونیستی کنترل بخش غربی این شهر را به دست گرفتند و این سرزمین را جزو قلمروی خود اعلام کردند.طی جنگ 1967، اسراییل با اشغال نیمه شرقی قدس که در آن زمان تحت‌ کنترل اردن بود، مستقیما اداره آن‌جا را به دست گرفت و به ناقضان قوانین بین‌المللی پیوست. در‌ سال 1980، اسراییل «قانون اورشلیم» را تصویب کرد که در آن ذکر شده بود «اورشلیم به‌ طور کامل و متحد، پایتخت اسراییل است.» آنها به این صورت در قوانین خود بخش شرقی قدس را نیز به خاک خود ضمیمه کردند. در واکنش به این اقدام، شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه 478 را در ‌سال 1980 صادر کرد و «قانون اورشلیم» را پوچ و خالی توصیف کرد. ضمیمه غیرقانونی بخش شرقی بیت‌المقدس به اسرايیل چندین اصل بین‌المللی را نقض می‌کند که نمایانگر اشغالگری این رژیم است. جامعه بین‌الملل همواره به ‌طور رسمی این اراضی را به‌ عنوان اراضی اشغالی در نظر گرفته است.
هیچ کشوری در جهان اورشلیم یا همان بیت‌المقدس را به ‌عنوان پایتخت اسراییل نمی‌شناسد؛ به غیر از آمریکا و روسیه که پیشتر اعلام کرده بودند، بیت‌المقدس غربی را به ‌عنوان پایتخت اسرايیل و بیت‌المقدس شرقی را به‌ عنوان «پایتخت کشور آینده فلسطین» به رسمیت می‌شناسند.با وجود کنترل عملی اسراییل بر بیت‌المقدس شرقی، فلسطینی‌هایی که در آن‌جا زندگی می‌کنند، حق شهروندی اسراییل را ندارند. امروزه حدود 420‌هزار فلسطینی در بیت‌المقدس شرقی دارای کارت شناسایی «اقامت دايمی» هستند. آنها همچنین گذرنامه‌های موقت اردنی را بدون شماره ملی دارند. این به آن معناست که آنها به ‌طور کامل، شهروندان اردنی به شمار نمی‌روند و مثلا برای کارکردن در اردن نیازمند اجازه کار هستند و همچنین هیچ دسترسی به خدمات دولتی و مزایایی مثل کاهش هزینه‌های تحصیلی ندارند.فلسطینی‌ها در بیت‌المقدس در برزخ بی‌ثبات حقوقی قرار دارند. آنها نه شهروندان اسراییل هستند، نه شهروندان فلسطین و نه اردن.اسرايیل با اشغال بیت‌المقدس، با فلسطینی‌های ساکن بخش شرقی که در آن‌جا متولد شده‌اند، به ‌عنوان مهاجران خارجی‌ای رفتار می‌کند که نه به خاطر حق و حقوقشان که به ‌خاطر «لطف!» دولت اسراییل در آن‌جا حق زندگی پیدا کرده‌اند. آنها همواره مجبور به رعایت و انجام یک‌سری اقدامات و الزامات برای حفظ وضع اقامت خود هستند و دايما در این ترس زندگی می‌کنند که مبادا حق سکونتشان را نیز از آنها بگیرند. هر فلسطینی که در مدت زمان خاصی خارج از محدوده بیت‌المقدس، حتی در کرانه باختری زندگی کند، در خطر از دست‌دادن حق سکونت قرار می‌گیرد.کسانی که نمی‌توانند اثبات کنند که محل زندگی آنها در بیت‌المقدس است و به‌طور دایم در آن‌جا زندگی کرده‌اند، حق زندگی و سکونت در محل تولدشان را هم از دست می‌دهند. آنها همواره باید ده‌ها مدرک و سند شامل قراردادهای اجاره و لغو و حقوق و دستمزد خود را ارایه دهند تا وضع سکونتشان را اثبات کنند. هر یک از این افراد اگر از سوی کشوری حق شهروندی دریافت کند، حق سکونت خود را در بیت‌المقدس از دست می‌دهد. این در حالی است که هر یهودی در سراسر دنیا، از حق زندگی در اسراییل برخوردار است و می‌تواند به راحتی تابعیت اسراییل را تحت‌ عنوان «قانون بازگشت» به دست بیاورد.از‌ سال 1967، تاکنون اسراییل حق سکونت 14‌هزار فلسطینی را از آنها سلب کرده است.پروژه شهرک‌سازی اسراییل در شرق بیت‌المقدس که هدف آن تقویت کنترل اسراییل بر تمامی این شهر است، نقض قوانین بین‌المللی است. سازمان ملل بارها در چندین قطعنامه تأکید کرده است که پروژه شهرک‌سازی‌های اسرايیل منجر به نقض مستقیم کنوانسیون چهارم ژنو شده است؛ کنوانسیونی که این کشور اشغالگر را از انتقال جمعیت خود به مناطق اشغالی منع می‌کند.


تعداد بازدید :  377