شماره ۱۲۹۱ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۰ آذر
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری بودجه 97 را تقدیم مجلس کرد
بودجه‌ای برای رفع فقر مطلق
بودجه 97 برای اشتغال فراگیر، رفع فقر و ایجاد عدالت است پایه بودجه ‌سال آینده بر شفافیت است باید پرسید مسکن مهر از چه پولی درست شد؟ از استقراض از بانک مرکزی و جیب مردم

 شهروند|  رئیس‌جمهوری که دیروز برای ارایه لایحه بودجه ۹۷ به مجلس رفته بود، ضمن تشریح ابعاد آن و افشای اعمال فشارهایی به دولت برای جلوگیری از حذف برخی ردیف‎های بودجه، از نوع مسکن‎های مهر نیز انتقاد کرد. اختصاص بودجه ۴۰۰ تریلیون ریالی دولت برای نهادهای نظامی در بودجه ۹۷ نیز ازجمله نکات مهم در ردیف بودجه‌ سال آینده است. کارشناسان بر این اعتقادند که در بودجه‌ سال آینده، سیاست دولت بر محور آینده‌نگری است و سویه‌های گذشته‌محوری طبق سنت چندین ساله دیده نمی‌شود. البته ایجاد اشتغال، رفع فقر و عدالت اجتماعی مهمترین بخش‌های نطق بودجه‌ای رئیس‌جمهوری در مجلس نیز بود. روحانی طبق روال همیشه به ارایه آمار و ارقامی از عملکرد‌ سال گذشته دولت پرداخت و آمارهای 6 ماهه اول امسال را با ‌سال گذشته در رشد اقتصادی، نرخ تورم، ایجاد اشتغال و... مقایسه کرد. او مانند ‌سال گذشته به تحویل‌گرفتن دولت در شرایط رشد منفی اقتصادی و تورم بالا اشاره کرد و اشتغال را همچنان از مشکلات اصلی کشور دانست. ناگفته نماند که تأکید رئیس‌جمهوری در لایحه بودجه ‌سال ۹۷ بر پایه شفافیت و پرداخت به دستگاه‌ها بر مبنای عملکرد 3 ماهه آنها بود و همچنین ابتکار عمل دولت در تخصیص بودجه ‌سال آینده نسبت به گذشته در رویکرد عملیاتی آن است. در بخش یارانه نیز سیاست دولت بر پایه اقدام قبلی است که براساس آن تنها کسانی که نیازمند هستند، به یارانه می‌رسند. روحانی البته در حین توضیحات خود حاشیه‌سازی‌های عربستان و رژیم صهیونیستی در منطقه را هم بی‎پاسخ نگذاشت.
بودجه سالانه برشی از برنامه چهارساله دولت
روحانی با بیان این‌که لایحه بودجه امسال کاملا متفاوت از سال‌های گذشته است، اظهار کرد: درواقع در این لایحه بودجه به خوبی روشن شده که بودجه یک لیست درآمدی و هزینه‌ای تنها نیست. بلکه بودجه سالانه برشی از برنامه چهارساله دولت است. رئیس‌جمهوری ادامه داد: تمام وعده‌های اصلی دولت دوازدهم در انتخابات ۹۶ چارچوب‌های اصلی‌اش در این لایحه تبلور یافته و بودجه‌ سال ۹۷ به معنای آغاز برنامه‌های دولت دوازدهم است.
پایه بودجه ‌سال آینده بر شفافیت است
رئیس دولت دوازدهم با بیان این‌که پایه بودجه‌ سال آینده بر شفافیت است و پرداخت به دستگاه‌ها بر مبنای عملکرد 3 ماهه آنها است، خاطرنشان کرد: آنچه که در گذشته صورت می‌گرفت این بود که دستگاهی می‌گفت در ‌سال گذشته ‌هزار تومان را گرفته‌ام و ۹۹۰ تومان را هزینه کرده‌ام و برای ‌سال آینده ۱۱۰۰ تومان می‌خواهم و دستگاهی که صرفه‌جویی کرده و کمتر هزینه می‌کرد، در ‌سال آینده کمتر بودجه می‌گرفت از این‌رو به‌ویژه در ماه‌های آخر ‌سال رقابتی برای بیشتر هزینه‌کردن بود تا برای‌ سال بعد بودجه بیشتری بگیرند.
صددرصد بودجه در بخش استانی عملیاتی خواهد بود
وی با تأکید بر این‌که ما هزینه‌ها را برای خدمت می‌کنیم، بیان کرد: باید دولت بتواند با بخش خصوصی رقابت کرده یا خدمتش را واگذار کند. ما باید بر مبنای عملکرد، هدف و نتیجه بودجه‌ریزی کنیم و نه بر مبنای هزینه پارسال. این مسأله در بودجه امسال آغاز شده است. حدود ۳۴‌درصد بودجه ارایه‌شده عملیاتی است و باید این روند ادامه یابد تا همه بودجه‌های ما عملیاتی شود. در بخش استانی، صددرصد بودجه عملیاتی خواهد بود.
امسال برای
 همه چالش‌های کشور ورود کردیم
وی با بیان این‌که سازمان برنامه و بودجه مسئولیت سنگینی را دارد، عنوان کرد: مشکل دیگر بودجه‌ها که من از شما کمک می‌خواهم، این است که ردیف اندر ردیف. ردیف‌های زیادی درست شده و معلوم نیست این پول‌ها کجا مصرف می‌شود. ردیف‌ها در بودجه امسال کاهش یافته و من از شما کمک می‌خواهم؛ حتما به شما مراجعه کرده و فشار می‌آورند. باید بر این ردیف‌ها نظارت کنیم که کجا می‌رود و چگونه هزینه‌ می‌شود. رئیس دولت دوازدهم اضافه کرد: اگر این روند ادامه یابد، فرض محال که توان مهار در دولت دوازدهم باشد، دولت بعد نمی‌تواند کشور را اداره کند و در بن‌بست قرار می‌گیریم. امسال برای همه چالش‌های کشور ورود کردیم و این روند را در چهار ‌سال آینده ادامه می‌دهیم.
بودجه ۹۷ بر مبنای اشتغال فراگیر
 و رفع فقر و ایجاد عدالت
روحانی با بیان این‌که در دولت یازدهم تلاش ما ایجاد آرامش اقتصادی بود، گفت: می‌خواستیم این قطار روی ریل قرار بگیرد. الان این قطار روی ریل است. اکنون سرعت و دقت لازم می‌خواهیم، باید با سرعت پیش برویم و به اهدافمان برسیم. در سال‌های گذشته از آغاز نگران رشد بودیم چون رشدمان منفی بود. تلاش ما این بود اقتصاد ما دارای رشد و تورمش قابل مهار باشد و اشتغالش قابل قبول باشد و بانک‌ها نظم پیدا کند و صندوق‌های بازنشستگی در مسیر درست قرار بگیرد و بودجه‌ریزی ما علمی درست و با شفافیت و نظارت باشد. در اشتغال حرکت بزرگ به وجود آوریم. در مسأله فقر قدم مهم برداریم. وی تأکید کرد: اگر بخواهم بودجه امسال را در یک کلام تعریف کنم، بودجه ۹۷ بودجه‌ای بر مبنای اشتغال فراگیر و رفع فقر و ایجاد عدالت است.
رشد تورم در دولت یازدهم مهار شد
رئیس شورایعالی اقتصاد با بیان این‌که در گذشته شرایط ما به‌ گونه‌ای بود که دولت باید مسیر اقتصاد را در مسیر رشد و توسعه قرار می‌داد، اظهار کرد: در دولت یازدهم به جز‌ سال اول، رشد مثبت اقتصادی داشته‌ایم. امسال خوشبختانه آنچه که در فصل اول امسال در مقایسه با فصل اول ‌سال گذشته در بحث رشد شاهد بودیم، بدون نفت 7 و با نفت 6‌ و ‌نیم‌درصد است. یک قدم خوبی در رشد برداشته شده و هدف‌‌گذاری ما این است که سالانه رشد بالای 5‌درصد داشته باشیم. روحانی با بیان این‌که رشد تورم در دولت یازدهم مهار شد، تصریح کرد: هدف‌گذاری ما این بود که تا پایان دولت یازدهم تورم یک رقمی شود که این وعده ما در‌ سال سوم دولت محقق شد و خوشبختانه همچنان یک رقمی باقی مانده است.
مسکن مهر از جیب مردم ساخته شد
وی با بیان این‌که یک خطای ما این بود که در سال‌های گذشته مسکن را به بیابان‌ها بردند، عنوان کرد: وسط شهر خانه‌های ۵۰ و ۶۰ متری قدیمی وجود دارد که با یک زلزله ویران می‌شوند. باید به جای این‌که در بیابان خانه بسازیم، یک محله در شهر را بر عهده بگیریم و منزل مناسب بسازیم و آن را به مردم منتقل کنیم. این نیاز به بودجه ندارد. این نیاز ندارد که به صندوق و پایه پولی و بانک مرکزی دست ببریم. رئیس‌ دولت دوازدهم با بیان این‌که مشکل مسکن مهر شل یا سفت‌بودن آن نیست، چراکه این موضوع در مرحله دوم قرار داد، گفت: باید پرسید که مسکن مهر از چه پولی درست شد؟ از استقراض از بانک مرکزی و جیب مردم؛ مسکن مهر از جیب فقرا بود.
بودجه ۹۷ برای رفع فقر مطلق است
رئیس‌ شورایعالی پول و اعتبار افزود: با اصلاح قیمت‌ها رقمی که به دست می‌آوریم معادلش را از صندوق توسعه می‌گیریم و اینها در بانک‌ها قرار می‌گیرند و بانک رقمی را روی آن می‌گذارد و این منبع جدیدی برای ایجاد تسهیلات به‌ویژه در صادرات غیرنفتی، بافت غیرفرسوده، کشت‌های گلخانه‌ای و... است. روحانی با اشاره به ویژگی‌های بودجه‌ سال ۹۷ عنوان کرد: اولین ویژگی بودجه ۹۷ موضوع اشتغال است که مهمترین نکته بودجه‌ سال آینده است. دولت اعلام می‌کند كه با تجهیز این منابع می‌توان حرکت بزرگی را ایجاد کنیم. موضوع دوم، رفع فقر است. این بودجه برای رفع فقر است. در تبصره ۱۴ اساسا برای این است که به هدف رفع فقر مطلق برسیم.
نیازمندان یارانه بگیرند
رئیس شورایعالی اقتصاد با بیان این‌که در تبصره ۱۴ بودجه می‌خواهیم در بحث یارانه اصلاحات لازم صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: در بخش یارانه همه معتقدیم کسانی که نیازمند هستند باید به یارانه برسند. ما سازمان هدفمندی یارانه را در این بودجه تغییر می‌دهیم و این سازمان به صندوق رفاه اجتماعی امید تبدیل می‌شود و شرایط جدیدی  برای یارانه نقدی به وجود می‌آید.
وضع صندوق‌های بازنشستگی درست نیست
وی با بیان این‌که آب کشاورزی ما باید شرایط درستی را پیدا کند و طرح‌هایی که امروز در کشور در حال اجرا‌شدن تحول بزرگ است، یادآور شد: دو‌میلیون و ۱۵۰‌هزار دلار برای این امر اختصاص دادیم. ما آماده‌ایم تا مجلس شورای اسلامی به جای ۲۰‌درصد ۳۲‌درصد از منبع نفتی را کم کند اما برای اصلاح امور بانکی کمک‌های لازم را انجام دهد. رئیس دولت دوازدهم درخصوص صندوق‌های بازنشستگی و تأمین اجتماعی عنوان کرد: وضع صندوق‌های بازنشستگی درست نیست، شما می‌دانید مشکلاتی که در کشور وجود دارد از آسمان هفتم و خارج از مرزها نیامده است. در بسیاری از موارد تصمیم خودمان ایراد داشته است.


تعداد بازدید :  386