شماره ۱۲۹۱ | ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۰ آذر
صفحه را ببند
همه ابهام‌هایی که در مجمع عمومی فدراسیون فوتبال مورد بررسی قرار می‌گیرد
بازهم مصلحت‌اندیشی
ماجرای خسارت 69میلیاردی به ایران‌نوین به‌طور شفاف توضیح داده نشده است حق پخش تلویزیونی با وجود اعمال فشار فدراسیون پرداخت نمی‌شود مشکل بدهی 171میلیاردی به اداره مالیات همچنان پابرجا است

شهروند| مجمع سالیانه فدراسیون فوتبال بالاخره پس از تأخیر بسیار زیاد قرار است طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده در تاریخ 29 آذرماه 1396 برگزار شود. نکته قابل توجه اینجاست که برخی ابهامات و افشاگری رسانه‌ها و پیشکسوتان فوتبال درباره مسائل اقتصادی فدراسیون و سازمان لیگ، حساسیت این مجمع را حداقل در ظاهر تا حد بسیار زیادی بالاتر برده است. برخی ابهاماتی که در این گزارش به آن اشاره می‌کنیم، گزارش مالی و حسابرسی سالانه فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ را تحت‌تأثیر قرار داده و بدون تردید نتیجه منفی و درنهایت ابهام روی آن خواهد گذاشت. نکاتی که همه منتظرند ببینند اعضای مجمع که شامل روسای هیأت فوتبال و مدیران عامل باشگاه‌های لیگ برتر، لیگ یک و فوتسال و... هستند، حساسیتی روی آن با توجه به خواسته افکار عمومی نشان خواهد داد یا خیر! نکته جالب توجه اینجاست که مسئولان فدراسیون فوتبال همایش سالیانه هیأت‌های فوتبال را در شرایطی که هفته گذشته در کیش برگزار کردند که برخی روسای هیأت‌ها به همراه اعضای خانواده خود به این سفر اعزام شدند و همین نزدیکی برگزاری چنین همایشی با مجمع بسیار مهم سالیانه فدراسیون باعث مطرح‌شدن برخی انتقادها به مدیران فدراسیون شده است. به‌ویژه حالا که در این مجمع قرار است انتخابات تنها کرسی باقیمانده هیأت‌رئیسه هم با حساسیت بسیار زیادی برگزار شود، اما ابهاماتی که این مجمع را تحت‌تأثیر خود قرار داده، چیست؟
سند ساختمان باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال
در زمان ریاست محمد دادکان در فدراسیون فوتبال دو ساختمان به 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس داده شد اما چون سند آن وجود ندارد، این 2 باشگاه نمی‌توانند بهره‌برداری اقتصادی از آن داشته باشند. نکته جالب توجه اینجاست که سیدرضا افتخاری مدیرعامل باشگاه استقلال چند ماه قبل در مصاحبه‌ای اعلام کرد که سند این دو باشگاه نیست و گم شده است. البته از سوی محمد دادکان و سایر مدیران فدراسیون فوتبال که در زمان او مسئولیت داشتند، بارها و بارها اعلام شده که این دو باشگاه با قراردادی 99ساله در اختیار پرسپولیس و استقلال قرار دارند اما نکته اینجاست که مجمع فدراسیون فوتبال به صورت رسمی با توجه به سند دو ساختمان مورد نظر تأکید کرده که فدراسیون باید این دو ساختمان را از سرخابی‌ها پس بگیرد و درباره آنها تعیین تکلیف کند. در این رابطه حتی یک‌بار در مجمع عمومی فدراسیون فوتبال رأی‌گیری شد و اعضا با وجود شهادت مقامات ارشد فدراسیون با واگذاری سند این دو ساختمان به دو تیم پرطرفدار پایتخت مخالفت کردند اما با این حال هنوز مدیران فوتبال ایران شفاف‌سازی لازم را درباره سند و مالکیت این  بر دو ساختمان جنجالی انجام نداده‌اند.
حق پخش تلویزیونی
فوتبال حق پخش تلویزیونی ندارد و صداوسیما هم در سال‌های گذشته به هیچ عنوان حاضر نشده با مدیران فدراسیون و سازمان لیگ یک‌بار برای همیشه به توافق برسد. مجمع عمومی فدراسیون فوتبال اما در مصوبه رسمی به مدیران تکلیف کرده اگر رسانه ملی حاضر به پرداخت حق و حقوق فوتبال نیست، جلوی پخش مستقیم بازی‌ها را بگیرند اما این اتفاق تاکنون رخ نداده است. فوتبالی‌ها به خاطر قرارداد سنگین 67‌میلیارد تومانی تبلیغات محیطی ناچار هستند به صداوسیما اجازه پخش مسابقات فوتبال را بدهند و این سازمان هم از پخش مسابقات فوتبالی درآمد هنگفتی دارد. در این شرایط تنها کاری که از دست مدیران فوتبال برمی‌آمد، این بود که جلوی ورود دوربین‌های محتوایی صداوسیما به ورزشگاه‌ها را بگیرند که بعید به ‌نظر می‌رسد از این راه هم چیزی عاید فوتبال شود. به این ترتیب، دعوا همچنان ادامه دارد. فدراسیون به نمایندگی از باشگاه‌ها پول می‌خواهد اما صداوسیما ریالی به فوتبال نمی‌دهد. حتی ورود مجلس و وزارت ورزش به این قضیه هم تا به امروز نتیجه‌ای نداشته است. با این حال احتمال این‌که مجمع عمومی فدراسیون فوتبال در جلسه آتی تصمیم جدی‌تری درباره حق پخش تلویزیونی بگیرد، وجود دارد!
بدهی مالیاتی 171‌میلیارد تومانی
اوایل شهریورماه امسال بود که سازمان مالیاتی حساب‌های سازمان لیگ را به خاطر بدهی سنگین مسدود و مبلغ یک‌میلیارد تومان از دارایی‌های این مجموعه فوتبالی بلوکه شد. سازمان لیگ هم بلافاصله با تأکیدکردن روی اشتباه فاحش در روند محاسبه مالیات این مجموعه سازمان امور مالیاتی را باعث ورشکستگی فوتبال کشور اعلام کرد! سازمان لیگ در این بیانیه به صراحت اعلام کرد؛ سازمان امور مالیاتی کشور مبلغ 45‌میلیارد تومان بابت اصل مالیات و مبلغ 131‌میلیارد تومان جریمه ماده 22 و 23 قانون مالیات و عوارض ارزش افزوده را برای فوتبال لحاظ کرده است. جالب اینجاست که سازمان لیگ در بیانیه خود مدعی شد مسئولان اداره مالیات درآمد 330‌میلیون تومانی این مجموعه را 330‌میلیارد تومان محاسبه کرده‌اند و این اشتباه فاحش عامل درنظر گرفته‌شدن مالیات 176‌میلیارد تومانی برای فوتبال شده است. ضمن این‌که اداره مالیات برای قرارداد حق پخش تلویزیونی که صداوسیما حتی یک ریال هم از آن را در اختیار فوتبال قرار نداد، مالیات تعیین کرده بود. همچنین برای قراردادهای تبلیغات محیطی چنین اتفاقی رخ داد. در شرایطی که تمام پول این قرارداد از سوی اسپانسر به فوتبال پرداخت نشد. این جنجال هرچند به دفتر مقامات و نمایندگان مجلس کشیده شد اما هنوز به صورت کامل حل نشده و حتی باعث مسدودشدن حساب‌های مهدی تاج هم شد. به این ترتیب تصمیم مجمع عمومی فدراسیون درباره این پرونده جنجالی و رسیدگی به زوایای مختلف آن هم می‌تواند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار باشد.
دردسر تبلیغات محیطی؛ از خسارت 69میلیاردی تا ابهامات دیگر
دردسر قراردادهای تبلیغات محیطی برای فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ تمامی ندارد. مسئولان فوتبال اخیرا با افشاگری تند علی کریمی و رسانه‌های مختلف درباره ارایه خسارت عجیب‌و‌غریب 69‌میلیارد تومانی برای قرارداد دوساله 160میلیاردی به شرکت ایران نوین رو‌به‌رو شده‌اند. هرچند مدیران فدراسیون و سازمان لیگ هیچ‌گونه شفاف‌سازی درباره چرایی این خسارت بسیار سنگین انجام نداده‌اند اما با توجه به حجم سنگین چنین خسارتی مجمع عمومی فدراسیون باید درباره آن تصمیمی اتخاذ می‌کرد که این اتفاق رخ نداده است. ضمن این‌که مدیران به خاطر عدم دریافت ضمانتنامه‌های بانکی معتبر هم با انتقادهای بسیار جدی روبه‌رو شده‌اند و بدون تردید اگر مجمع بخواهد روی بحث قرارداد تبلیغات محیطی متمرکز شود، جنجال‌های بزرگی به وجود خواهد آمد. جالب اینجاست که برای قرارداد تبلیغات محیطی لیگ شانزدهم هم کار سازمان لیگ و اسپانسر به دادگاه کشیده شده و قرارداد تبلیغات محیطی لیگ برتر فصل جاری هم بدون مزایده با رقم 67‌میلیارد تومان به یک شرکت داده شده است. این حجم از ابهام و ضررهای چند 10میلیاردی البته مورد توجه نهادهای نظارتی هم قرار گرفته و طبق اعلام رسمی سازمان بازرسی به تخلفات احتمالی افراد مختلف قرار است رسیدگی شود. به این ترتیب باید دید مجمع عمومی درباره این فاجعه اقتصادی چه سیاستی خواهد داشت.
رقابت اسلامیان- عزیزی خادم
مهدی تاج در تاریخ 18 اردیبهشت 1395 در مجمع انتخاباتی به سمت ریاست فدراسیون فوتبال رسید. حالا در تاریخ 29 آذرماه 1396 قرار است اهالی فوتبال ترکیب رسمی کامل‌شده هیأت‌رئیسه را با برگزاری انتخابات تنها کرسی باقیمانده این تشکیلات بشناسند! در انتخابات اردیبهشت 95 محمود اسلامیان که به‌عنوان نایب‌رئیس دوم از سوی تاج به مجمع معرفی شده بود، با وجود این‌که هیچ رقیبی نداشت، نتوانست رأی اعتماد بگیرد. به این ترتیب تا مدت‌ها فدراسیون نایب‌رئیس دوم نداشت و علی کاظمی سرپرستی سازمان لیگ را برعهده داشت. البته با فشار سازمان بازرسی برای منع فعالیت افراد بازنشسته تاج مجبور شد کاظمی را از سرپرستی سازمان لیگ عزل کند و به این ترتیب به این نتیجه رسید که حیدر بهاروند که تا آن مقطع عضو هیأت‌رئیسه بود را به‌عنوان نایب‌رئیس دوم به مجمع معرفی کند که این اتفاق رخ داد. در آن مقطع برای انتخاب عضو موقت هیأت‌ رئیسه بهاروند باید از سمت خود استعفا می‌داد اما با توجه به این‌که طبق اساسنامه در صورت استعفادادن از عضوت هیأت‌رئیسه دیگر اجازه مدیریت در فوتبال را پیدا نمی‌کرد، حاضر به استعفا نشد تا این‌که چند ماه بعد انتخابات نایب‌رئیسی او در مجمع فدراسیون برگزار شد. البته همان موقع مهدی تاج تصمیم گرفت محمود اسلامیان را که چند ماه قبل مجمع به او رأی اعتماد نداده بود، به‌عنوان عضو موقت هیأت‌رئیسه و شورایعالی خود انتخاب کند که این مدیر و همشهری رئیس فدراسیون ماه‌ها به همین ترتیب در فدراسیون حضور داشت تا این‌که برای انتخابات 29 آذرماه که به آن نزدیک می‌شویم، برای عضویت در هیأت‌رئیسه ثبت‌نام کرد. اسلامیان برای عضویت در هیأت‌رئیسه باید با شهاب‌الدین عزیزی خادم که از حمایت تعداد زیادی از اعضای مجمع برخوردار است و سبد رأی بالایی دارد، رقابت کند. به این ترتیب حمایت مهدی تاج از اسلامیان در رقابت با عزیزی خادم در روز رأی‌گیری تأثیر خود را خواهد گذاشت یا خیر! ضمن این‌که در هفته‌های اخیر شایعات غیررسمی در محافل ورزشی مطرح شده که می‌گوید؛ احتمال جدایی علی کفاشیان از فدراسیون به خاطر بازنشستگی وجود دارد و در صورت چنین اتفاقی اسلامیان بدون این‌که در انتخابات عضویت هیأت‌رئیسه حضور پیدا کند، در هیأت‌رئیسه جانشین کفاشیان به‌عنوان نایب‌رئیس اول در صورت رأی‌گرفتن از مجمع اضافه خواهد شد. با این حال، این فقط یک شایعه است و فعلا باید صبر کرد و دید در انتخابات مجمع آتی چه رخ خواهد داد!


تعداد بازدید :  341