شماره ۴۲۱ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۷ آبان
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

زادروز خالق «بر باد رفته»
114‌سال پیش، برابر با هشتم نوامبر 1900 میلادی، مارگارت ميچل، نويسنده آمریکایی در شهر آتلانتا به دنیا آمد. عمده شهرت میچل به دلیل نوشتن رمان «بر باد رفته» است. «بر باد رفته» داستانی است درباره جنگ داخلي آمريكا كه به‌عنوان يكي از بهترين آثار ادبي قرن 20 شناخته شده است. میچل در طول عمر نسبتا کوتاه خود همين يک داستان را نوشت که به صورت فيلم سينمايي هم درآمده است. «بر باد رفته» پرفروش‌ترين داستان تاريخ بشر است كه هنوز هر‌ سال بيش از 250‌هزار نسخه از آن به فروش مي‌رسد.

محاکمه دکتر محمد مصدق
61‌سال پیش، برابر با هفدهم آبان ‌سال 1332 خورشیدی، 2 ماه و 21 روز پس از كودتاي 28 مرداد، محاكمه دكتر محمد مصدق كه در بازداشت بود به اتهام ضديت با سلطنت و قصد بركنار كردن شاه و نيز به‌عنوان مسبب وقايع 25 تا 28 مرداد در محكمه نظامي تهران آغاز شد. دكتر مصدق هنگام معرفي، خود را نخست‌وزير قانوني ايران اعلام و به صلاحيت محكمه اعتراض كرد و گفت كه تنها ديوانعالي كشور مي‌تواند رئيس دولت را بازخواست قضايي كند. با بيان اين مطلب، جلسه محاكمه به مدت يك هفته تعطيل شد تا اعضاي محكمه كه چند افسر ارشد بودند به صلاحيت خود رسيدگي كنند.

درگذشت پدر داستان کوتاه
17‌سال پیش، برابر با هفدهم آبان 1376 خورشیدی، سیدمحمدعلی جمالزاده، نویسنده و مترجم معاصر ایرانی در یک آسایشگاه سالمندان در شهر ژنو سوییس درگذشت. جمالزاده را پدر داستان کوتاه زبان فارسی و آغازگر سبک واقع‌گرایی در ادبیات فارسی می‌دانند. او نخستین مجموعه داستان‌های کوتاه ایرانی را با عنوان «یکی بود، یکی نبود» در ‌سال ۱۳۰۰ خورشیدی در برلین منتشر کرد. داستان‌های جمالزاده انتقادی، ساده، طنزآمیز و آکنده از ضرب‌المثل‌ها و اصطلاحات عامیانه ‌است.


تعداد بازدید :  264