شماره ۴۲۱ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۷ آبان
صفحه را ببند
پروسه انقراض ماست ترش

شهرام شهيدي طنزنویس

[email protected]

فقط حیوانات نیستند که در خطر انقراض نسل قرار دارند. برخی محصولات لبنی و غیرلبنی هم به شدت در معرض نابودی کامل و منقرض شدن هستند. ازجمله محصولات لبنی‌ای که درحال انقراض است می‌توان از ماست ترش نام برد. خبرنگار حوزه گمشدگان روزنامه «شهروند» در اقدامی کاوشگرانه از یکصد و پنجاه و هفت‌هزار بقال و سوپرمارکتی و‌ هایپرمارکت‌دار این کشور (که نود و یک درصدشان دریانی بودند) سوال کرده ماست ترش دارند یا خیر. اما هیچ بقالی پیدا نشد که بگوید بله آقاجان. ماست من ترش است.
مکان: بقالی سر خیابان دولت، زمان: 10 صبح
خبرنگار شهروند: آقا اسحاق سلام. شما با این قیمت‌های اجناس تو مغازه‌تان چرا هی می‌گویید نرخ تورم پایین آمده؟
آقا اسحاق: سلام باباجان. پیرشی بابا. شما یک‌بار نپرسیدی ماستم ترشِ یا نه؟ چی بهت گفتم؟ نگفتم نه؟ نگفتم کدوم بقالی تا حالا گفته ماست من ترشه؟
خبرنگار شهروند: خب الان که من ماست را نپرسیدم
آقا اسحاق: کلا اقدامات ما ماستی و کشکی است. بنابراین هر چی بپرسی شامل همین جواب میشه
مکان: خیابان سئول، زمان: 11 صبح
خبرنگار شهروند: به‌به سلام جناب کفاشیان. احوال شما؟
کفاشیان: سلام به روی ماهت. به چشمون سیاهت. ماست ترش هم نداریم.
خبرنگار شهروند: حالا کی ماست ترش خواست؟
کفاشیان: همه اقدامات ما در تولید ماست، اعم از تشکیل فدراسیون ماست، تیم‌ملی ماست، مربی ماست، کمیته داوران ماست، کمیته انضباطی ماست، برنامه‌ریزی ماستی، لیگ برتر ماست و تمام ارکان ماستکی دیگر به نحوی است که از ترشی ماست جلوگیری میشه. بنابراین ما اصلا ماست ترش نمی‌توانیم تولید کنیم.
مکان: جام‌جم، زمان: 12 ظهر
خبرنگار شهروند: عزت زیاد آقا عزت!
آقا عزت: توقف بیجا مانع کسب است. برو رد کارت پسر جان. ماست نداریم که نداریم. اگر داشتیم هم مطمئنم که ترش نبود.
خبرنگار شهروند: آقا عزت ماست کیلو چنده. اومدیم حال و احوال کنیم. اما شما ماست نداشته باشی کی داره؟
آقا عزت: ماست ندارم اما دوغ چرا. یعنی دیدیم ماست‌مان عنقریب است با پیگیری افراد سمجی مثل شما ترش اعلام شود، مثل باقی محصولاتمان آب بستیم بهش و دوغ شد.
مکان: خیابان ناصرخسرو،  زمان: 4 بعدازظهر
خبرنگار شهروند: در خدمت وزیر بهداشت و درمان سرکشی کردیم به برخی ماست‌بندی‌های شهر تا از نحوه سلامت و بهداشت امر ماست‌بندی اطمینان حاصل کنیم که گذرمان افتاد به ناصرخسرو. جناب وزیر این عرضه مستقیم دارو در خیابان باعث بروز فساد در سیستم پخش...
وزیر بهداشت: نفرمایید عزیز من. آدم بی‌خود و بی‌جهت که اتهام نمی‌زند؟ همین بنده خدا ناصرخسرو مگر نفرموده «گفتا زکه نالیم، که از ماست که بر ماست؟» ‌هان؟ فرموده یا نفرموده؟ می‌بینید که ماست ترش صبغه تاریخی دارد. یعنی احتمالا ناصرخسرو هم مایه ماستش بد بوده و از همان موقع تا ثریا همه چیز کج رفته. اما شما با تاریخ این مملکت شوخی نکنید. با جغرافی‌اش حالا شوخی کردید خودتان می‌دانید.
پایان‌بندی ماست‌گونه خبرنگار شهروند: پایین آمدیم دوغ بود... قصه ما دروغ بود... بالا آمدیم ماست بود... قصه ما راست بود. همین پایان‌بندی قصه‌های ایرانی به خودی خود نشان می‌دهد برخی نظرات جناحی ماست و برخی نظرات جناحی دیگر دوغ است اما مهم این است که در این پروسه هیچ نشانه‌ای از ترشی دیده نمی‌شود و ماشاالله‌ هزار ماشاالله هیچ‌کسی ترش‌رویی نمی‌کند.

 


تعداد بازدید :  369