شماره ۳۴۱ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۶ مرداد
صفحه را ببند
وزير خارجه و رئيس مجلس اعلام كردند
آمادگی مشروط ایران برای امضای پروتکل الحاقی

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و رئیس هیأت مذاکره‌کننده هسته‌ای در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی‌ان‌ان از آمادگی مشروط ایران برای امضای پروتکل الحاقی خبر داد. این نخستین‌بار است که وزیر امور خارجه ایران امضای پروتکل الحاقی از سوی ایران را بعید نمی‌داند. پیشتر در دولت سیدمحمد خاتمی یک بار پروتکل الحاقی از سوی ایران امضا شد که بعدها پس از نقض تعهد طرف غربی، ایران نیز از اجرای آن سرباز زد. بعدها همواره از امضای پروتکل الحاقی از سوی دولت سیدمحمد خاتمی به‌عنوان یکی از عقب‌نشینی‌های وی در برابر مواضع غربی‌ها یاد شد. روز گذشته اما نه‌تنها محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران از امضای پروتکل الحاقی خبر داد، بلکه علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز در سخنانی امضای آن از سوی مجلس را بعید ندانست.  محمدجواد ظریف در پاسخ به این سوال که آیا ایران با بازرسی‌های سر زده برای مدت زمان طولانی موافقت خواهد کرد یا نه؟ اظهار کرد: «ایران آمادگی‌اش را برای پذیرش پروتکل الحاقی، در صورت تصویب پارلمان اعلام کرده و ما در صورت داشتن توافقی خوب تمامی اقداماتی که اختیار آن را داریم برای متقاعد کردن پارلمان برای تصویب این پروتکل انجام خواهیم داد تا مهم‌ترین نظام نظارتی بین‌المللی در دسترس را برای اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای‌مان مستقر کنیم.»
ظریف همچنین در مورد تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران گفت:  این یک فرصت تاریخی برای همه ماست تا بتوانیم به این فصل طولانی پایان دهیم و اگر افراد به سمت افقی متفاوت برای روابط بین‌الملل حرکت کنند توافق ممکن خواهد بود.  
وی تأکید کرد: اکنون اگر مردم به دنبال راه‌حلی برای این مسأله باشند و به سمت افقی متفاوت برای روابط بین‌الملل حرکت کنند من فکر می‌کنم که دستیابی به توافق ممکن است اما ما هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم. مسأله این است که دستیابی به توافق ممکن است یا نه. ما در مورد یک توافق خوب یا یک توافق بد صحبت نمی‌کنیم بلکه در مورد یک توافق‌شدنی و نهایی صحبت می‌کنیم.  
وزیر امور خارجه کشورمان در مورد بیانات اخیر مقام معظم رهبری درباره حدود ظرفیت غنی‌سازی ایران، گفت: من فکر می‌کنم اگر شما به سخنان رهبر گوش داده باشید مشخص می‌شود که برنامه هسته‌ای ایران یک منطق صلح‌آمیز دارد و مهم است که به این مسأله گوش دهیم. ما با افراد نادان در مورد اعداد و ارقام صحبت نمی‌کنیم. ما در مورد اعداد و ارقامی صحبت می‌کنیم که برای تأمین سوخت یک نیروگاه برق هسته‌ای لازم است.  
وی تصریح کرد: چرا ایران روی 10‌هزار یا پنج‌هزار یا 50 سانتریفیوژ تأکید می‌کند یا زمانی که ما می‌گوییم 190‌هزار سو لازم داریم بدین معنی است که این میزان برای تولید 37 تن صفحه سوخت یا میله سوختی برای یک نیروگاه هسته‌ای لازم است و این به شما یک هدف مشخص را معرفی می‌کند.  
ظریف ادامه داد: ایران آمادگی خود را برای این کار نشان داده و اگر پارلمان آن را تصویب کند ما تمام تلاش خود را اگر به یک توافق خوب برسیم به کار می‌گیریم تا پارلمان پروتکل الحاقی را امضا کند تا جامعه بین‌الملل اطمینان حاصل کند که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز باقی خواهد ماند.  
وی یادآور شد: از آنجایی که ما هر زمان به یک الزام بین‌المللی متعهد می‌شویم ما آن را در مکانیزم بین‌المللی قرار می‌دهیم تا اطمینان دهیم که ایران هرگز سلاح هسته‌ای نخواهد ساخت. در این‌جا اقدامات دیگری وجود دارد که ما می‌توانیم برای یک دوره زمانی با توجه به این حقیقت که ما در طول یک یا دو‌سال آینده نیازی نداریم که به 190‌هزارسو برسیم به کار گیریم.  
وزیر امور خارجه کشورمان تشریح کرد: این 190‌هزار سو به سطح سرعت سانتریفیوژها بستگی دارد که می‌تواند 10‌هزار تا و یا 100‌هزار سانتریفیوژ باشد اما هدف تولید 37 تن اورانیوم موردنیاز برای تأمین سوخت یک نیروگاه برق هسته‌ای است.  
ظریف همچنین در پاسخ به این سوال که آیا دستیابی به یک توافق به‌رغم شش‌ماه تلاش ممکن است یا نه؟ گفت: همیشه این احتمال وجود دارد اگرچه اختلافات جدی میان طرف‌های مذاکره‌کننده وجود دارد. این اختلافات همچنین در مورد اقداماتی است که طرف دیگر نیز باید به کار گیرد. آنها تاکنون بسته این اقدامات را که می‌تواند برای ما رضایت‌بخش باشد همان‌گونه که ما پیشنهاد داده‌ایم، ارایه نکرده‌اند. لازم است که آنها راه‌های جدی‌تری را برای رسیدگی به نگرانی‌های ما آماده کنند.  
وی افزود: منظور من تنها تحریم‌ها نیست بلکه برنامه اقدام مشترک که ما‌ سال گذشته در ژنو به آن دست یافتیم شامل عناصری بود که نیازمند همکاری به‌ویژه در زمینه انرژی هسته‌ای، همکاری به منظور دسترسی ایران به بازارهای بین‌المللی انرژی و تمام اقداماتی است که برای این اهداف لازم است. ظریف علاوه بر این در پاسخ به سوال خبرنگار سی‌ان‌ان که گفت دستیابی به چنین توافقی در آمریکا ساده نخواهد بود چون تنها رئیس‌جمهوری در مورد لغو تحریم‌ها تصمیم‌گیری نمی‌کند، بیان کرد: شما می‌دانید که این کار در ایران نیز ساده نیست چون هیچ‌کس در ایران وجود ندارد که بتواند یکجانبه تصمیم بگیرد.  ما هر دو جوامعی با احزاب و عقاید مختلف داریم. ظریف اظهار کرد: من فکر می‌کنم لازم است که کنگره آمریکا نگاه خود را تغییر دهد و به شرایط جهان به‌گونه‌ای دیگر نگاه کند بنابراین ما می‌توانیم این جهان را تغییر دهیم چون قوانین گذشته دیگر کارساز نیست.  
لاریجانی: اگر در موضوع هسته‌ای تفاهم کلی شود، پروتکل الحاقی قابل طرح در مجلس است
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با شبکه العالم در مورد مهم‌ترین مسائل مربوط به ایران و منطقه سخن گفت. وی در بخشی از این گفت‌وگو به مسأله هسته‌ای کشورمان پرداخت و درباره احتمال پذیرش پروتکل الحاقی از سوی کشورمان گفت: اگر تفاهم کلی در زمینه هسته‌ای انجام شود و تمامی مسائل را حل کند، موضوع پروتکل الحاقی قابل طرح در مجلس است. وی همچنین افزود:  در صورتی که موضوع هسته‌ای حل نشود به دلیل وجود مخالفان در مجلس این موضوع ممکن نخواهد بود. مدتی پیش از این نیز ظریف، وزیر خارجه کشورمان و کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در اظهاراتی آمادگی برای پذیرش پروتکل الحاقی را مطرح کرده بودند، گرچه تأکید آنها نیز این بود که مجلس تصمیم‌گیرنده نهایی است. اکنون رئیس مجلس نیز از احتمال طرح پروتکل الحاقی در مجلس در صورت به تفاهم رسیدن در موضوع هسته‌ای سخن گفته است تا نشانه‌ای باشد از این‌که مجلس نیز آمادگی لازم برای طرح موضوع را دارد.
به گزارش ایرنا، لاریجانی درباره موضوع هسته‌ای ایران اظهار کرد:  در مذاکرات هسته‌ای گذشته گام‌های کوچکی برداشته شده اما برای رفع اختلاف‌نظرها این حرکت انجام شده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد:  برداشت از متن مذاکرات نشان می‌دهد زیاده‌خواهی‌هایی در طرف‌های غربی وجود دارد و ایران معتقد به داشتن دانش هسته‌ای صلح‌آمیز و تولید سوخت برای نیروگاه‌هاست. لاریجانی یادآور شد: ایران تضمین‌های لازم را به منظور اطمینان‌بخشی خواهد داد، اما حق تولید سوخت برای نیروگاه و فناوری صلح‌آمیز باید وجود داشته باشد.
وی افزود: برخی کشورها دنبال عروسک‌بازی هسته‌ای هستند.  ما دانش هسته‌ای را به‌دست آورده‌ایم و به‌دنبال دکور و نمایش هسته‌ای نیستیم.
وی با یادآوری برخی پیشنهادهای هسته‌ای خاطرنشان کرد: از برخی پیشنهادها این برداشت می‌شود که برخی کشورها به‌دنبال بازی هسته‌ای هستند، حتی در مذاکرات اخیر احساس می‌شود برخی‌ها یا هدف را گم کرده‌اند یا تصور این است که با یک عروسک‌بازی هسته‌ای از سوی آنها مواجه هستیم.  این در حالی است که ما به‌دنبال مذاکرات جدی هستیم و ایران به‌دنبال داشتن دانش صلح‌آمیز هسته‌ای مورد نیاز است.
رئیس مجلس گفت: مقررات بین‌المللی اجازه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را به ایران داده و ما مطمئنا به‌دنبال سلاح نیستیم.  
لاریجانی گفت: در گذشته می‌گفتند مدل‌های ایران در موضوع هسته‌ای جوابی ندارد چون کسی که از دانش صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار است، می‌تواند این موضوع را روی غیرصلح‌آمیز بودن سوئیچ کند که این حرف بهانه‌گیری بود.
وی تصریح کرد: غربی‌ها قبول کرده‌اند ایران غنی‌سازی را انجام بدهد.  پس بهتر این است که این مدل را تکمیل کنند و زمان را طولانی نکنند و به‌دنبال این موضوع نباشند که ایران را به چیزهای دیگر سرگرم کنند.
وی، درباره اختلافات هسته‌ای ایران با غربی‌ها گفت: برخی اختلافات در این زمینه عمیق و برخی قابل نزدیک شدن است.  اما در موضوع غنی‌سازی اختلافی نیست و بیشتر روی حجم آن اختلاف وجود دارد.
لاریجانی درباره پروتکل الحاقی نیز خاطرنشان کرد: درباره پروتکل الحاقی حرف زدن زود است، البته در مجلس مصوبه‌ای وجود دارد که براساس آن اگر پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت برود، پروتکل الحاقی قابل اجرا نخواهد بود.


تعداد بازدید :  162