شماره ۴۲۱ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۷ آبان
صفحه را ببند
زاینده‌رود تا خرداد ‌سال آینده پر آب می‌ماند
جشن شادی اصفهانی‌ها کنار زاینده‌رود

شهروند| نمی‌دانستند چه ساعتی می‌رسد، فقط شنیده بودند، چهارشنبه شب، آب به اصفهان می‌رسد و زندگی را به زاینده‌رود بازمی‌گرداند. نزدیکی‌های غروب بود که تک تک و دسته‌جمعی به حاشیه رودخانه آمدند. روی پل خواجو ایستادند و از بالای سی‌وسه پل چشم دوختند به مسیر رودخانه؛ در انتظار درخشش آب در بستر زاینده‌رود.
شانه به شانه هم ایستاده بودند تا با چشم‌های خود شاهد زنده‌شدن زاینده‌رود باشند. آتش روشن کردند، پتو دور خود پیچیدند و در حاشیه رودخانه و حتی در بستر آن راه رفتند، تا سرمای میانه آبان، آنها را از لذت دیدن لحظه ورود آب به زاینده‌رود محروم نکند.
باورشان نمی‌شد، ترک‌های بستر رودخانه قرار است، سیراب شود. نخستین نشانه‌های آب که دیده شد، هنوز بسیاری روی ترک‌های رودخانه ایستاده بودند. انگار می‌خواستند با تمام وجودشان جاری‌شدن آب در زاینده‌رود را حس کنند. آب کم‌عمقی که نوید رودخانه پرآب روزهای آینده را می‌داد، تا نزدیکی پاهایشان جلو آمده بود، گل‌آلود و قهوه‌ای. اما هنوز ایستاده بودند.
آب کم‌کم عمق می‌گرفت. دیگر نمی‌شد در بستر رودخانه ایستاد. همه به حاشیه زاینده‌رود آمده بودند. شانه به شانه هم کنار رودخانه و روی پل‌ها ایستاده بودند، حالا دیگر منتظر آمدن آب نبودند. فقط چشم به رودخانه دوخته بودند تا چشم‌شان هم سیراب شود.
جشنی به پا بود، جشن آمدن آب. فریادهای شادی بلند بود، با زاینده‌رود سلفی می‌گرفتند و این درحالی بود که در تاریکی شب، زاینده‌رود دیده نمی‌شد. شعری با لهجه اصفهانی در وصف زاینده‌رود و خاطرات خوش گذشته‌اش خوانده می‌شد. همزمانی جاری شدن آب در زاینده‌رود و شادی مردم با شهادت اباعبدالله حسین(ع)، استاندار اصفهان در پیامی از مردم اصفهان خواست تا حرمت این ایام را حفظ کنند، «با توجه به مصادف شدن رهاسازی آب در رودخانه زاینده‌رود با شهادت حضرت اباعبدالله حسین(ع) و سالروز شهادت حضرت امام زین‌العابدین(ع) با وجود مسرت خاطر خود به لحاظ جاری شدن آب رودخانه زاینده‌رود حرمت این ایام شریف را حفظ نموده و شکرگزار درگاه احدیت باشند.»
جریان زندگی تا خردادماه ادامه دارد
در میان خنده‌های غرق در شادی مردم اصفهان، عده‌ای شکر به‌جای می‌آوردند و برخی در کنار شادی حواسشان به آتشی بود که به پا کرده بودند، به نظر می‌رسید می‌خواهند شب را کنار زاینده‌رود صبح کنند. شاید به این فکر می‌کردند که این جریان زندگی موقتی است و طولی نمی‌کشد که بار دیگر ترک‌ها میهمان زاینده‌رود می‌شوند، پس باید تا می‌توانند از این جریان لذت ببرند چون به گفته مسئولان، جریان زندگی تا خردادماه ادامه خواهد داشت. معاون آب و آبفای وزارت نیرو، می‌گوید:  «رهاسازی آب تا خرداد ۹۴ ادامه دارد.» رحیم میدانی با اشاره به این‌که از ساعت 24 نیمه شب روز دوشنبه 12 آبان‌ماه آب از سد زاینده‌رود به میزان 80 مترمکعب در ثانیه رهاسازی شده است، ادامه می‌دهد: «اگر بارندگی در‌سال ‌جاری مناسب و روان‌آب‌ها بیش از پیش‌بینی انجام‌شده باشد، در تابستان ‌سال ۹۴ هم رهاسازی خواهیم داشت.»
او به برنامه‌های مدیریت مصرف آب در حوضه آبریز زاینده‌رود، اشاره کرده و می‌گوید:  «در پایان شهریورماه‌ سال 92 میزان آب موجود در پشت سد زاینده‌رود 195‌میلیون مترمکعب بود، اما کار مشترک انجام‌شده در شورای هماهنگی این حوضه موجب شد شهریور امسال 417‌میلیون مترمکعب آب در مخزن این سد ذخیره شود و به این ترتیب میزان قابل‌توجهی آب تحویل کشاورزان منطقه شود. طبق توافق انجام‌شده با کشاورزان غرب و شرق اصفهان، در‌ سال آبی جاری خواهیم توانست افزون‌بر 628‌میلیون مترمکعب آب به کشاورزان اصفهانی تحویل دهیم.»
زاینده‌رود
به بازی سپاهان - نفت مسجد سلیمان رسید
شادی در میان اصفهانی‌ها به نخستین شبی که آب به نصف جهان رسید، محدود نشد. صبح فردا هم شادی ادامه داشت، بسیاری از اصفهانی‌ها صبح را به حاشیه زاینده‌رود آمده بودند. شادی بازگشت زندگی به زاینده‌رود خود را به بازی سپاهان و نفت مسجدسلیمان هم رساند. در بین دو نیمه بازی، اسکوربورد ورزشگاه فولادشهر، کلیپ‌هایی از زاینده‌رود و اصفهان برای تماشاگران پخش کرد.

 


تعداد بازدید :  199