شماره ۱۲۸۸ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۴ آذر
صفحه را ببند
در نشست خبری جشنواره موسیقی فجر مطرح شد
دکترای شجریان، تقدیر از استاد، موسیقی بانوان و جشنواره موسیقی انقلاب!

شهروند|  تاریخ برگزاری جشنواره موسیقی فجر مشخص شد و قرار بر این شد که جشنواره موسیقی امسال یا به عبارت بهتر سی‌و‌سومین جشنواره موسیقی فجر نیز برای عدم تلاقی با جشنواره فیلم در زمانی قبل از آغاز روزهای دهه فجر، از بیستم تا سی‌ام دی‌ماه برگزار شود. خبر برگزاری جشنواره موسیقی در این تاریخ را حمیدرضا نوربخش، مدیر جشنواره در نشست خبری سی‌و‌سومین جشنواره فجر با خبرنگاران و سایر اهالی رسانه مطرح کرد و گفت: برای برگزاری جشنواره که با 90 اجرا در 6 سالن شهر تهران انجام خواهد شد، یک بودجه یک‌میلیارد و هشتصد‌میلیون تومانی مشخص شده؛ اما پیام‌هایی داده‌اند که شاید بودجه به همین میزان تأمین نشود.
صحبت‌های حمیدرضا نوربخش در نشست خبری جشنواره سی‌و‌سوم پر بود از تیترهای مختلف برای رسانه‌هایی با سلیقه‌های گوناگون. نوربخش با بیان این نکته که «امسال نخستین سالی است که تکلیف مدیریت جشنواره از ‌سال گذشته روشن بوده و به همین دلیل ما راحت‌تر و روان‌تر امور را پیش بردیم و برای بیش از 90 اجرا در بخش‌های مختلفی چون موسیقی ردیف دستگاهی، ارکسترال، بانوان، نواحی، پاپ، تلفیقی، پژوهشی و بین‌الملل برنامه‌ریزی کردیم» به استقبال بخش‌های بحث‌انگیزتر سخنانش رفت: تقدیر از استاد شجریان وظیفه همه نهادها و مردم است. منتها موضوع تقدیر، بخشی از آن مربوط به ما و بخشی هم مربوط به خود استاد شجریان است. در سال‌های گذشته هم ده‌ها بار از سوی نهادهای مختلف پیشنهادهایی برای تقدیر از استاد شجریان مطرح شده است اما خود ایشان هیچ‌وقت این مسأله را نپذیرفته است؛ حتی دکترای افتخاری دانشگاه تهران را نپذیرفتند. تقدیر هم به همین شکل است. ما وظیفه داریم که یاد و نام شجریان را همیشه گرامی بداریم. او علاوه بر این گفت که «امسال دو اجرای موسیقی نواحی بانوان داریم» و اضافه کرد که «علاوه بر این گروه‌های پاپ و تلفیقی هم در جشنواره حضور دارند» و همچنین برخلاف همیشه که معیارهای خاصی برای حضور چهره‌ها و گروه‌ها در جشنواره قایل بودند، عنوان کرد که «ملاک انتخاب گروه‌های پاپ، پرمخاطب‌بودن گروه‌هاست و در این بین از مشورت آقای رجب‌پور بهره برده‌ام».
نوربخش درباره جایزه باربد و جایزه 60 سکه‌ای جشنواره نیز سخن گفت: این جایزه نقطه عطف جشنواره ماست. امروز در سینما همه چیز حول محور سیمرغ سینماست. باید این اتفاق برای باربد هم رخ دهد. درواقع هر چقدر این جشنواره را پررنگ‌تر کنیم و بیشتر به آن بها دهیم، منشأ تحول و خیر برای موسیقی ما خواهد بود. به این دلیل هم مدلمان را از مدل‌های مشابه خارجی گرفتیم. امسال یک جایزه ویژه داریم که 60 سکه است و دیگر جوایز هم در حدود 10 و 20 سکه است. نوربخش در ادامه ضمن اعلام این‌که «در بخش موسیقی انقلاب 6 گروه‌ موسیقی نوستالژیک دوره انقلاب را اجرا می‌کنند» از بخش بین‌الملل جشنواره گفت و از چهره‌هایی چون فرانچسکو کافیفو نوازنده ساکسیفون ایتالیا، مانو کچه نوازنده درامز از فرانسه، شهید پرویزخان از هند، فرناندو ریبرو، گروه آیسو اتریش، تریو شوسون و گروه‌هایی از اسلوونی، ژاپن، سنگال و چین به‌عنوان میهمانان این دوره نام برد.
در پایان مراسم از پوستر سی‌و‌سومین جشنواره موسیقی فجر نیز رونمایی شد. گفتنی است جشنواره موسیقی امسال در تالار وحدت، سالن رودکی، برج آزادی، فرهنگسرای نیاوران، برج میلاد و مرکز همایش‌های ایرانیان برگزار خواهد شد.


تعداد بازدید :  794