شماره ۴۲۱ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۷ آبان
صفحه را ببند
غرب آفریقا برای شکست این بیماری کشنده به مفیدترین راه پناه برده است
مبارزه علیه «ابولا» با ارسال پیامک به مردم

سعید درویشی| وقتی کاربران تلفن همراه یک پیامک دریافت می‌کنند احتمالا انتظار دارند یک دعوت برای نوشیدنی پس از انجام کار، یک یادآوری برای خرید  یا عذرخواهی دوستی باشد که سر قرار دیر کرده است.
در سیرالئون، مردم بیشتر پیامک‌هایی را دریافت می‌کنند که به آنها هشدار می‌دهد دستان خود را با صابون بشویند تا این‌که آنان را به یک گردهمایی اجتماعی دعوت کند.
از زمان شیوع بیماری ابولا در غرب آفریقا که از ماه مارس گذشته شروع شد، فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر حدود 2‌میلیون پیامک در یک ماه برای مردم سیرالئون فرستاده و در این پیامک‌ها به مردم توصیه کرده است چطور از آلوده شدن به ابولا جلوگیری کنند و اگر مبتلا شدند چطور فوری درمان را شروع کنند.
براساس اعلام «رابین بورتون»، مشاور ارتباطات اپراتور تلفن همراه IRFC، کار با شبکه‌های داخلی و کارشناسان تلفن همراه، طرح موسسات خیریه را به 7 کشور دیگر در غرب آفریقا نیز کشانده است.
بورتون به موسسه تامسون رویترز، گفت: «این سرویس در سیرالئون بسیار موثر بوده است و سایر کشورها هم قصد دارند از آن پیروی کنند زیرا ابولا یک خطر واضح و موجود است.»
سیستم تیرا (Trilogy Emergency Relief Application) یا «برنامه امداد اضطراری سه‌گانه» راه‌اندازی شده تا در بنین، توگو، غنا، مالی، گینه بیسائو، گامبیا و بورکینافاسو عرضه ‌شود.
بورتون گفت:  «در حالی که اکنون روی مبارزه علیه ابولا تمرکز شده است، در هر زمان که باشد چه بیماری، چه خشکسالی، چه زمین‌لرزه، ما در محل کار خود هستیم و پیامک‌ها را ارسال می‌کنیم و به مردم کمک می‌کنیم تا خود را برای مقابله با ابولا آماده و محافظت کنند.»
سیستم تیرا که بعد از زمین‌لرزه ‌سال 2010‌هائیتی ساخته شد و‌ سال گذشته پس از شیوع وبا در سیرالئون راه‌اندازی شد، این امکان را می‌دهد که هشدارهای پیامک‌های فراگیر در نقاط دقیق جغرافیایی برای مردم ارسال شود. این سیستم به این صورت طراحی شده است که متن‌های پیامکی را فقط در ساعات کم‌تراکم ارسال می‌کند تا شبکه‌های تلفن همراه دچار مشکل نشوند و از زمانی که تجهیزات اولیه آن نصب شده است برای شرکت‌های تلفن همراه رایگان است.
اعتماد به تیرا
بورتون گفت: «قابلیت خروج از سرویس و این حقیقت که اپراتورهای تیرا نمی‌توانند شماره‌ها را مشاهده کنند یا این‌که دریافت‌کننده پیام را شناسایی کنند باعث شده است که مردم به این سیستم اعتماد کنند.» او افزود: «مردم اطلاعات مربوط به ابولا را از طریق روزنامه‌ها، رادیو و پوسترها دریافت می‌کنند اما دریافت مستقیم اطلاعات از طریق تلفن خیلی خصوصی‌تر است که می‌تواند برای رجوع آینده ذخیره شود و به مسئولان جامعه اجازه می‌دهد که آخرین اطلاعات را با آنانی که در اطرافشان هستند تقسیم کنند.»
 از آنجایی که گزینش این سیستم از نظر جغرافیایی است، اطلاعات مربوط به محل زندگی مردم را همچون ساعات کار درمانگاه‌ها و نه اطلاعات غیرمفید را برایشان ارسال می‌کند. یک ارزیابی درباره سیستم تیرا در ‌هائیتی نشان داد که از نظر 96‌درصد مردم این پیامک‌ها سودمند هستند و بیشتر آنان گفته بودند بیشتر اطلاعات دریافتی را به کار گرفته‌اند.
سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که حدود 5‌هزار نفر بر اثر آخرین شیوع ابولا جان خود را از دست داده‌اند که آمار بالایی است و بیشترین مرگ‌و‌میر ناشی از ابولا در کشورهای غرب آفریقا شامل گینه، لیبریا و سیرالئون است.
منبع:   trust.org 


تعداد بازدید :  186